بسیاری از مشکلات به‌دلیل تبعیت از نفس اماره است

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز بسیاری از مشکلات امروز را ناشی از توجه به نفس اماره و خواهش دل دانست و گفت: جهاد اکبر در وجود ماست. اطمینان داشته باشید که آمریکا، اسرائیل، اروپا و مزدوران خلیج فارس هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند، اما خطر این است که گرفتار درون‌پوسیدگی شویم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حجت‌الاسلام احمد سالک ظهر امروز پنجشنبه بیست‌وهفتم بهمن‌ در همایش نقش جوانان در گام دوم انقلاب اسلامی اظهار کرد: به مردم ایران در داخل و خارج تبریک می‌گویم که با حضور در یوم‌الله ۲۲ بهمن، عملا به رهبر انقلاب لبیک گفتند. اتحاد و وحدت امت سلاح برنده‌ای دربرابر هجمه سنگین استکبار در سطوح و عرصه‌های مختلف است.

وی عفو عمومی رهبر را زمینه‌ساز تحقق رُحَماء بَینَهُم در جامعه ایرانی دانست و افزود: این عفو نشانه مهربانی، لطف و قدرت بود که همه آن‌ها نعمت هستند و نعمت اصلی و ستون خیمه اسلام، ولایت است که در خط اطیعوا الله قرار دارد.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز خاطرنشان کرد: دستور و درخواست حضرت حق به جامعه مومنان کونوا قوامین للّه، یعنی قیام برای خداست که مصادیق آن گواهی عادلانه دادن و حرکت برای عدالت است که برای این وظیفه، زمان و مکان در نظر گرفته نشده است.

وی با اشاره به مفهوم فرهنگ غنی قیام برای خدا اظهار کرد: این موضوع کانونی در بیانیه به حاشیه رفته و اصل محتوای حرکت انقلابی، یعنی تحقق ۳۰ محور بیانیه گام دوم رهبر، مورد بی‌توجهی قرار گرفته که وضعیت بسیار خطرناکی است.

حجت‌الاسلام سالک با بیان اینکه وظیفه اصلی قیام بر عهده جوانان است، گفت: محور بیانیه گام دوم جوانان هستند، اما برای این قیام باید به اصولی پایبند بود که نخستین آن‌ها شناخت دقیق ۴۰ سال گذشته و سال‌های پیش‌روست که لازمه آن مطالعه و کشف گوهرهای گام دوم است.

وی لازمه تحقق بخشیدن به بیانیه گام دوم را تطبیق با محتوا، تبلیغ و خودسازی برشمرد و ادامه داد: امام علی (ع) در نامه‌ای به مالک اشتر، خود را با کلیدواژه «عبدالله» معرفی کرد و این نشان می‌دهد بندگی خالص در محضر خدا نیازمند عبد شدن است.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز یادآور شد: تقوای شخصی و تقوای سیاسی در قالب مدیریت و حکمرانی ازجمله توصیه‌های اقتصادی و سبک زندگی، محور اصلی بیانیه گام دوم است. بنابراین برای عملیاتی کردن بیانیه گام دوم رهبر با محوریت جوانان، این نکته اصلی باید مورد توجه قرار گیرد که باید صاحب تقوای شخصی باشیم و در این مسیر، بدون خودسازی نمی‌توان حرکت کرد.

وی عامل اصلی حرکت وجودی انسان در این مسیر را ایمان و تقوا معرفی کرد و گفت: امام علی (ع) در نهج‌البلاغه می‌فرمایند محبوب‌ترین بنده خدا در پیشگاه او بنده‌ای است که با کمک خدا بر دشمن درون او که نفس اماره است، مسلط شود؛ همان‌گونه که بسیاری از مشکلات امروز ما به‌دلیل نفس اماره و خواهش دل است.

حجت‌الاسلام سالک تسلط بر نفس اماره را لازمه ایجاد قدرت قیام در افراد دانست و ادامه داد: درباره سیاست ایستادگی و مقاومت در قرآن آمده که هر کس گفت پروردگار من خداست، باید استقامت و پایداری کند، نه اینکه هرجا منافع شخصی ما مطرح شد، استقامت را کنار بگذاریم.

وی مبارزه با نفاق و خصم را جهاد اصغر دانست و گفت: جهاد اکبر در وجود ماست. اطمینان داشته باشید که آمریکا، اسرائیل، اروپا و مزدوران خلیج فارس هیچ غلطی نمی‌توانند بکنند، اما خطر این است که گرفتار درون‌پوسیدگی شویم.

وی ایستادگی ۴۴ساله انقلاب را نتیجه حضور جوانانی دانست که از ۱۵سالگی و با اخلاص و صداقت قیام کردند و تصریح کرد: بیشتر فرماندهان جنگ ۲۱ساله بودند. یکی از وصیت‌های پیامبر (ص) هم این بود که یک جوان ۱۸ساله را فرمانده لشکر اسلام کردند و پیروزی امام (ره) نیز به‌دلیل اعتماد به این نسل بود که کونوا قوامین لله را عملیاتی کرد.

وی با بیان اینکه دومین محور قیام لله اخلاق است، گفت: جوان قیام‌کننده برای خدا باید اخلاق الهی و اسلامی داشته باشد.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز با بیان اینکه علم اخلاق شامل اعتدال و میانه‌روی در شهوت و اعتدال در قوه غضب و تفکر و اندیشه است، ادامه داد: ثمره این اعتدال در قوا، پنج میوه شیرین حیا و عفت، غیرت، شجاعت، حکمت و عدالت است. بنابراین جوانان برای تحقق بخشیدن و پژوهش در بیانیه گام دوم و تدوین هدف، نیازمند این ویژگی‌ها هستند.

وی با اشاره به افول قدرت‌های غربی تصریح کرد: بیانیه گام دوم ۱۴۰۰ سال پیشینه دارد و تداوم‌بخش نهضت عاشورای امام حسین (ع) است. همچنین این بیانیه بستر قوی شدن جوانان به‌عنوان محور حرکت گام دوم به‌شمار می‌آید که شامل قدرت علمی، فناوری، اخلاق، آموزش و تربیت، سبک زندگی اسلامی، اقتصادی جنگی و بازدارندگی می‌شود.

حجت‌الاسلام سالک بسیاری از بیانات رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم را مستند به آیات، روایات و سیر تاریخی ۱۴۰۰ساله اسلام دانست و گفت: برای تحقق این بیانیه باید قله‌های بلند امید و پیروزی را ببینیم. دستور دوم بیانیه نیز آینده‌نگری است و این بیانیه به ما امید پیروزی‌های بلند می‌دهد که بر اساس آن حق عقب‌گرد نداریم. زیرا پیروزی از آن ماست.

وی خواستار تقویت قرارگاه گام دوم شد و گفت: باید به سراغ جوانان در دانشگاه، حوزه و جامعه رفت و با گزارش و تحقیق از آن‌ها خواست که حرکت با سرعت پیش برود. برای اجرای بیانیه گام دوم باید از تعریف و تمجید گذشت.

وی با بیان اینکه هفت مورد از ۳۰ محور بیانیه توصیه عملیاتی اداره کشور در مدیریت و حکمرانی است، افزود: هفت کارگروه دو سه نفره تشکیل دهید تا جوانان دارای علاقه و تخصص، منابع مطالعاتی لازم را در اختیار داشته باشند و نشست‌های منظم ماهیانه‌ای نیز برگزار شود.

کد خبر 641787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.