۱۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۰
چه غذاهایی مناسب وعده سحر است؟

یک پزشک با تأکید بر اینکه این فاصله‌های زمانی باید درخصوص مایعات نیز رعایت شود، گفت: بهتر است به‌طورناگهانی حجم زیادی از مایعات وارد معده نشود، چراکه باعث ایجاد مشکلاتی مانند سرگیجه، ضعف و بی‌حالی برای فرد خواهد شد.

حسین اعتصامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درباره نکات تغذیه‌ای وعده افطار اظهار کرد: کار صحیح در وعده افطار این است که فرد روزه‌دار روند تغذیه خود را به تدریج از غذاهای ساده به غذاهای پیچیده‌تر همراه با افزایش حجم تنظیم کند تا دچار مشکلات گوارشی نشود.

وی با اشاره به اهمیت مصرف به تدریج مواد غذایی در وعده افطار و تأثیر آن بر هضم بهتر غذا، افزود: بهتر است فرد روزه‌دار ابتدا آب‌جوش را با دو عدد خرما میل کند و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه بعد که معده تخلیه شد، غذای پرحجم‌تر مانند لقمه نان و پنیر و سبزی مصرف کند و لازم است دوباره حدود ۳۰ دقیقه فرصت تخلیه به معده داده شود و پس از آن، فرد می‌تواند هر زمانی که خواست وعده اصلی غذای خود را مصرف کند.

این پزشک با تأکید بر اینکه این فاصله‌های زمانی باید در خصوص مایعات نیز رعایت شود، تصریح کرد: بهتر است به‌طورناگهانی حجم زیادی از مایعات وارد معده نشود، چراکه باعث ایجاد مشکلاتی مانند سرگیجه، ضعف و بی‌حالی برای فرد خواهد شد.

وی درباره نوع مواد غدایی مصرفی در وعده سحری، تاکید کرد: مهم‌تر از حجم غذایی که در وعده سحر می‌خوریم، نوع غذا است؛ غذاهایی که قندهای پیچیده از جمله نشاسته موجود در نان و برنج دارد و غذاهایی مانند سبزیجات و میوه‌ها و سبوس که فیبر دارد و دستگاه گوارش مدت زمان بیشتری را برای هضم نیاز خواهد داشت، بهترین نوع مواد غذایی برای این وعده است و در این صورت فرد نیز در طول روز دیرتر گرسنه می‌شود.

اعتصامی با اشاره به اینکه فیبر موجود در مواد غذایی آب را ذخیره می‌کند، اضافه کرد: این مواد غذایی به بدن فرصت می‌دهد که تا زمانی که فیبر درون دستگاه گوارش است، آبی که ذخیره کرده است، را به تدریج جذب و جایگزین آب از دست رفته در طول روزه‌داری کند و به این ترتیب فرد روزه‌دار کمتر تشنه خواهد شد.

کد خبر 651971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.