چرا بعد از افطار دچار ضعف و بی‌حالی می‌شویم؟

یک پزشک درباره راهکار رفع ضعف و بی‌حالی بعد از افطار، گفت: معده نباید به‌طورناگهانی پر شود، زیرا در این صورت باعث سرگیجه، ضعف و بی‌حالی می‌شود، به این علت که در طول روزه به دلیل کاهش آب بدن، گردش خون در حالت بهینه نگه داشته می‌شود تا کار معمول بدن انجام شود.

حسین اعتصامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه در ماه رمضان، اوج مصرف مواد غذایی در دو وعده سحر و افطار است، اظهار کرد: برخلاف آنچه که مردم انجام می‌دهند، بهتر است در زمان افطار قند ساده زیادی مصرف نکنند.

وی افزود: منظور از قندهای ساده شکر، قند، خرما و بیشتر مواد غذایی شیرین بوده، این توصیه به این علت است که قندهای ساده باعث تحریک ترشح هورمون انسولین می‌شود که قند خون را کاهش می‌دهد و قبل از اینکه این قندها جذب بدن شود، قند خون فرد روزه‌دار که به خاطر گرسنگی پایین آمده است، باز هم کاهش می‌یابد و فرد دچار ضعف، بی‌حالی، گرگرفتگی و احساس سرگیجه می‌شود.

این پزشک با بیان اینکه افراد در ماه مبارک رمضان باید روزه خود را به تدریج و با غذاهای ساده افطار کنند، ادامه داد: روش درست این است که فرد افطار خود را با یک قند ساده به مقدار کم برای مثال با دو عدد خرما یا یک تکه نبات همراه با یک مایع ولرم، آغاز کند.

وی اضافه کرد: این کار به‌صورت ناگهانی قند خون را پایین نمی‌آورد و باعث می‌شود، فرد زودتر از سایر مواد غذایی از انرژی خوراکی شیرین بهره‌مند شود.

اعتصامی در خصوص میزان مصرف مواد غذایی در وعده افطار، اظهار کرد: معده نباید به‌طور ناگهانی پر شود، زیرا در این صورت باعث سرگیجه، ضعف و بی‌حالی می‌شود، به این علت که در طول روزه به دلیل کاهش آب بدن، گردش خون در حالت بهینه نگه داشته می‌شود تا کار معمول بدن انجام شود.

وی ادامه داد: زمانی که به‌صورت ناگهانی معده را پر می‌کنیم، دستگاه گوارش نیاز به حجم و فشار زیادی از خون دارد تا بتواند آن غذا را هضم کند، از طرفی هنوز آب جدیدی جذب نشده که حجم و فشار گردش خون را افزایش دهد و بدن مجبور می‌شود، مقداری از خون سایر ارگان‌ها را به سوی دستگاه گوارش بفرستد که این کار باعث سرگیجه و ضعف می‌شود.

کد خبر 651373

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.