توجه نکردن به مطالعات زمین‌شناسی عواقب جبران‌ناپذیری دارد

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: درمناطقی که شاهد اختلاف ارتفاع هستیم، برای ساخت‌وساز نیاز داریم که بخشی از سنگ و خاک منطقه را جابه‌جا کنیم که زمین مورد نظر صاف شود، اما در این شرایط اگر به مطالعات زمین‌شناسی توجه نکنیم با عوارض گوناگونی ازجمله زمین‌لرزه مواجه می‌شویم.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیت مطالعات زمین‌شناسی در ساخت‌وساز، اظهار کرد: یکی از کاربردهای علم زمین‌شناسی در ساخت‌وساز زمانی مورد توجه قرار می‌گیرد که می‌خواهیم در حاشیه نواحی کوهستانی سازه‌ای احداث کنیم.

وی افزود: در مناطقی مانند شمال شهر تهران که شاهد اختلاف ارتفاع هستیم، برای ساخت‌وساز نیاز داریم که بخشی از سنگ و خاک منطقه را جابه‌جا کنیم که زمین مورد نظر صاف شود، اما در این شرایط اگر به مطالعات زمین‌شناسی توجه نکنیم با عوارض گوناگونی از جمله زمین‌لرزه مواجه می‌شویم.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: در چنین شرایطی ممکن است عارضه‌ای تحت عنوان زمین‌لرزه رخ دهد و قطعاً مطالعات زمین‌شناسی و بررسی‌های زمین‌سازه‌ای می‌تواند برای جلوگیری از فاجعه، مفید واقع شود.

وی تاکید کرد: امروزه در مناطق مختلف به دلیل گودبرداری‌های غیرمجازی که صورت گرفته یا بی‌توجهی به مسائل زمین‌شناسی در زمینه لغزش خاک شاهد بروز حوادث بسیار زیان‌باری بوده‌ایم.

نصراصفهانی با اشاره به عوامل مؤثر در بروز حوادث ساخت‌وساز اظهار کرد: در برخی از مناطق ممکن است بستر خاک برای ساخت سازه مورد نظر مناسب نباشد، درواقع ممکن است سنگ یا خاک منطقه از کانی‌هایی مانند تبخیری یا ژیپس برخوردار باشد که برای ساخت‌وساز مناسب نیست.

وی افزود: در این مناطق خاک یا سنگ بستر سست محسوب می‌شود و در مقابل انحلال یا فشار ناشی از سازه نمی‌تواند، مقاومت کند بنابراین ساخت‌وساز در چنین مناطقی می‌تواند باعث تغییر شکل پلاستیکی شود.

کد خبر 650184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.