نقش نرم‌افزارهای GIS در شناخت زمین

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: زمین‌شناسان می‌توانند برای شناخت موقعیت سنگ‌ها، وضعیت عوارض سطحی زمین، انجام مطالعات زمین‌شناسی با دقت بالا، تهیه نقشه‌های مهمی مانند نقشه‌های سنگ‌شناسی و حرکات تکتونیکی زمین از نرم‌افزارهای حوزه GIS و تحلیلی استفاده کنند.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به نقش پیشرفت نرم‌افزار و کاربرد آن‌ها در علم زمین‌شناسی، اظهار کرد: به‌طورکلی نرم‌افزارهای پیشرفته امروزی مانند برنامه‌های مربوط به GIS (Geographic Information System) و نرم‌افزارهای تحلیلی کاربردهای بسیاری در حوزه زمین‌شناسی دارد.

وی افزود: زمین‌شناسان می‌توانند برای شناخت موقعیت سنگ‌ها، وضعیت عوارض سطحی زمین، انجام مطالعات زمین‌شناسی با دقت بالا، تهیه نقشه‌های مهمی مانند نقشه‌های سنگ‌شناسی و حرکات تکتونیکی زمین از نرم‌افزارهای حوزه GIS و تحلیلی استفاده کنند.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: نرم‌افزارهای جدید از نظر کاربرد و بهره‌وری کمبودی از دستگاه‌های الکترونیکی و مکانیکی که امروزه بسیار پیشرفت کرده است، ندارد.

وی اشاره کرد: زمین‌شناسان به راحتی می‌توانند با استفاده از نرم‌افزارهای GIS و برنامه‌های مختلف فعالیت‌های ویژه‌ای در حوزه تحلیل داده‌های ژئوشیمی، ژئوفیزیک و زمین‌شناسی انجام دهند.

نصراصفهانی در رابطه با نحوه کارکرد نرم‌افزارهای پیشرفته حوزه زمین‌شناسی گفت: با کمک نرم‌افزارهای پیشرفته کنونی می‌توان ترکیبی از تحلیل داده‌های ماهواره‌ای و زمینی را در اختیار داشت و با مدل‌سازی این داده‌ها به تفسیر وقایع سطحی زمین پرداخت.

وی افزود: طی این فرآیند می‌توان نقشه‌های نسل جدیدی نیز از وضعیت زمین تهیه کرد؛ این نقشه‌ها معمولاً امکان پیش‌بینی شرایط زمین را نیز خواهند داشت.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: امروزه بسیاری از تفسیرهای مربوط به علوم ریاضی و فیزیک به‌گونه‌ای انجام می‌شود که با واقعیت فاصله بسیار کمی دارد.

وی تاکید کرد: به‌طورکلی در تمام دنیا زمین‌شناسان تلاش می‌کنند که با ورود هر تکنولوژی جدید به استقبال آن رفته و از فناوری‌های روز دنیا استفاده کنند زیرا هر تکنولوژی و فناوری در شناخت کره زمین کمک می‌کند.

نصراصفهانی تصریح کرد: درواقع تمام تکنولوژی‌ها و فناوری‌های کنونی می‌تواند به‌طورمستقیم و غیرمستقیم به شناخت کره زمین، محیط‌زیست و منطقه‌ای که انسان‌ها در آن زندگی می‌کنند کمک‌های شایانی کند.

کد خبر 619878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.