نقش فناوری‌های نوین در بررسی پیشینه زمین

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: با استفاده از تکنولوژی‌های جدید پژوهشگران قادرند که سن سنگ‌ها را شناسایی کرده و به‌واسطه این توانایی می‌توانند عمر کره زمین و تقدم سنی سنگ‌ها را نیز مشخص کنند.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تأثیر تکنولوژی در شاخه‌های مختلف علم زمین‌شناسی، اظهار کرد: یکی از فناوری‌های مهم دستگاه‌های سنجنده عناصر هستند که باعث شده دقت و صحت اندازه‌گیری در علم ژئوشیمی افزایش پیدا کند.

وی افزود: در علم ژئوشیمی و مطالعه عناصر پژوهشگران می‌توانند به بررسی و تهیه نقشه‌های زمین‌شناسی مربوط به این دانش بپردازند.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: علم ژئوشیمی می‌تواند در علوم مختلفی ازجمله زمین‌شناسی محیط‌زیست و شاخه‌های مرتبط با این دانش مانند اکتشاف ذخایر معدنی به پژوهشگران بسیار کمک کند.

وی اشاره کرد: این دانش در ردیابی اتفاقاتی که ممکن است بر اثر فعالیت‌های انسانی در سطح زمین رخ می‌دهد یا شناسایی آلودگی‌های زیست‌محیطی نیز کمک‌های بسیاری به پژوهشگران می‌کند.

نصراصفهانی تاکید کرد: پژوهشگران می‌توانند با استفاده از این علم وضعیت سنگ‌ها را در یک مقیاس علوم پایه بررسی کرده و منشأ سنگ، چرخه‌های آن و اتفاقاتی که از گذشته تاکنون برای آن رخ داده است را شناسایی کنند.

وی در رابطه با دیگر کاربردها و تأثیرات توسعه فناوری در شاخه‌های زمین‌شناسی گفت: مطالعه و کشف دستگاه‌های کاربردی در حوزه زمین‌شناسی به خصوص در زمینه ایزوتوپ‌ها و اندازه‌گیری آن‌ها تأثیرات بسیاری بر علم زمین‌شناسی و ژئوشیمی گذاشته است.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تصریح کرد: درواقع اندازه‌گیری ایزوتوپ‌هایی مانند اکسیژن، اورانیوم و بسیاری از عناصر دیگر باعث شده است که بتوانیم اتفاقات تأثیرگذار در روند شکل‌گیری سنگ‌ها را شناسایی کنیم.

وی اشاره کرد: با استفاده از تکنولوژی‌های جدید پژوهشگران قادرند که سن سنگ‌ها را شناسایی کرده و به واسطه این توانایی می‌توانند عمر کره زمین و تقدم سنی سنگ‌ها را نیز مشخص کنند.

نصراصفهانی تاکید کرد: به‌طورکلی دانشی که امروزه در علم زمین‌شناسی به دست آورده‌ایم و توانایی‌هایی که در این علم و حوزه‌های مرتبط با آن کسب کرده‌ایم را مدیون پیشرفت تکنولوژی هستیم.

کد خبر 619392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.