نقش علم «چینه‌شناسی» در دستیابی به منابع نفتی

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: ماده مورد نظر در فرآیند اکتشاف چه نفت باشد چه ترکیبات گازی، در یک محدوده زمانی زمین‌شناسی مشخص تشکیل شده است که در بررسی این محدوده زمانی از علم چینه‌شناسی استفاده می‌شود.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به کاربردهای علم چینه‌شناسی در حوزه‌های مختلف اظهار کرد: علم چینه‌شناسی همچون سایر دانش‌های مختلف دارای کاربردهای ویژه‌ای است که یکی از آن‌ها مربوط به اکتشاف نفت می‌شود.

وی افزود: در صورتی‌که بخواهیم پیرامون کاربردهای علم چینه‌شناسی صحبت کنیم، باید این دانش را به عنوان یکی از علوم بسیار کاربردی و مهم در فرآیند اکتشاف نفت و ذخایر هیدروکربنی معرفی کنیم.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: در فرآیند اکتشاف ذخایر هیدروکربنی به‌خصوص نفت دو مرحله مهم وجود دارد که در هر یک از این مراحل علم چینه‌شناسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی در رابطه با نقش علم چینه‌شناسی در اکتشاف نفت و سایر منابع هیدروکربنی گفت: یکی مسائلی که در اکتشاف ذخایر نفتی یا ترکیبات هیدروکربنی مورد توجه قرار می‌گیرد بررسی و شناسایی سنگ میزبان است.

نصراصفهانی تصریح کرد: درواقع سنگ میزبان که به عنوان Source Rock نیز شناخته می‌شود، عامل ایجاد نفت و سایر ترکیبات هیدروکربنی است.

وی در همین رابطه افزود: ماده مورد نظر در فرآیند اکتشاف چه نفت باشد چه ترکیبات گازی، در یک محدوده زمانی زمین‌شناسی مشخص تشکیل شده است که در بررسی این محدوده زمانی از علم چینه‌شناسی استفاده می‌شود.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان تاکید کرد: درواقع با استفاده از دانش چینه‌شناسی می‌توان شواهد مختلف چینه فسیلی را برای پیدا کردن سنگ منشأ منابع هیدروکربنی شناسایی کرد.

وی در همین رابطه ادامه داد: یکی دیگر از مراحلی که دانش چینه‌شناسی بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد، بررسی فرآیندی است که بعد از شکل‌گیری منابع هیدروکربنی در حالت گازی و مایع رخ می‌دهد.

نصراصفهانی تصریح کرد: زمانی که مواد هیدروکربنی مایع و گازی در سطوح زیرزمینی شکل می‌گیرند توسط سنگ خاصی به دام می‌افتند و در آن مکان تجمع پیدا می‌کنند.

وی افزود: در این حوزه نیز فرآیند شناسایی سنگ میزبانی که به عنوان تله مواد هیدروکربنی شناخته می‌شود، به واسطه علم چینه‌شناسی انجام خواهد شد.

کد خبر 664247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.