نقش سنجش از دور در علم زمین‌شناسی

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: تکنولوژی‌های جدیدی مانند ماهوراه‌های سنجنده طی چند دهه اخیر به خوبی توانسته به علم زمین‌شناسی کمک کند.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به کاربرد ماهواره‌های سنجش از دور در علم زمین‌شناسی، اظهار کرد: تکنولوژی ماهواره‌های سنجنده می‌توانند نوری که از خورشید به سطح زمین برخورد می‌کند و بخشی از آن بازتاب می‌شود را دریافت و شناسایی کند.

وی افزود: هنگامی که این نور توسط خورشید به سطح زمین می‌تابد برخی از ترکیبات موجود مانند کانی‌ها و حتی آب‌ها می‌توانند بخشی از این نور را جذب کنند با توجه به نوع ترکیبات بخش دیگر نور بازتابش می‌شود.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: هنگامی که نور توسط ترکیبات سطح زمین بازتاب می‌شود سنجنده‌هایی که روی ماهواره‌ها قرار دارند این امواج را گرفته و سپس داده‌هایی نقطه‌ای از آن‌ها استخراج می‌کنند.

وی اشاره کرد: این داده‌های نقطه‌ای را می‌توان تبدیل به تصاویر کرد و سپس رنگ‌های خاص مجازی روی آن‌ها اعمال کرد. با کمک این تصاویر می‌توان وضعیت سطح زمین را بررسی و شناسایی کرد.

نصراصفهانی در رابطه با اطلاعاتی که از ماهواره‌های سنجنده به‌دست می‌آید، گفت: با استفاده از این داده‌ها و تصاویر می‌توان بخش‌هایی از سطح زمین که دارای رطوبت بوده و ممکن است در آن نقطه آب وجود داشته‌باشد را شناسایی کرد.

وی افزود: برخی مناطق زمین می‌تواند دارای مواد معدنی مناسبی مانند ذخایر فلزی باشد که با کمک این ماهواره‌ها می‌توان چنین مناطقی را مشخص کرد همچنین امکان شناسانی گسل‌های فعال‌شده نیز با استفاده از ماهواره‌های سنجنده وجود دارد.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: به طور کلی ماهواره‌های سنجنده دامنه بسیار وسیعی از اطلاعات را در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهند و حتی در خصوص تغییراتی که تاکنون رخ‌داده است یا اتفاقاتی که ممکن است در آینده رخ دهد مانند فوران آتش‌فشان‌ها نیز می‌تواند اطلاعات بسیاری ارائه دهند.

وی تاکید کرد: تکنولوژی‌های جدیدی مانند ماهوراه‌های سنجنده طی چند دهه اخیر به خوبی توانسته به علم زمین‌شناسی کمک کند که این دانش تحت عنوان سنجش از دور شناخته می‌شود.

کد خبر 618321

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.