پیشرفت دوجانبه علم زمین‌شناسی و فناوری‌

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: توسعه و پیشرفت تکنولوژی دستگاه‌های اندازه‌گیری باعث شده است که علم زمین‌شناسی در حوزه‌های مختلفی ازجمله مطالعه سنگ‌ها، کانی‌شناسی و سایر علوم مرتبط به خوبی پیشرفت کند.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تأثیر پیشرفت تکنولوژی و توسعه علم بشر در حوزه زمین‌شناسی و سنگ‌شناسی، اظهار کرد: امروزه یکی از پیشرفت‌های بشر در حوزه ساخت دستگاه‌های بسیار دقیق برای اندازه‌گیری عناصر بوده است.

وی افزود: معمولاً مقدار عناصر در سنگ‌های معدنی خیلی کم است، اما امروزه با پیشرفت فناوری می‌توان با کمک دستگاه‌های جدیدی که در حوزه اندازه‌گیری عناصر ساخته‌شده است به خوبی چنین عناصری را ردیابی و شناسایی کرد.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: معمولاً عناصری که مقدار کمی از سنگ‌های معدنی را شامل می‌شوند از نظر اقتصادی دارای ارزش بسیار زیادی هستند.

وی اشاره کرد: این عناصر حتی اگر از نظر اقتصادی ارزش زیادی نداشته باشند، می‌توانند به صورت غیرمستقیم به پژوهشگران در کشف بسیاری از مجهولاتی که ممکن است به موجب فعل و انفعالات موجود در کره زمین شکل گرفته باشد، کمک کنند.

نصراصفهانی در رابطه با نحوه عملکرد دستگاه‌های اندازه‌گیری عناصر گفت: دستگاه‌های اندازه‌گیری بسیار پیشرفته، امروزه قادر هستند که در مقیاس‌های میکرون فعالیت کنند و عملاً این دستگاه‌ها میکروسکوپی الکترونیکی برای شناخت اجزای مختلف تشکیل‌دهنده مواد در مقیاس‌هایی در حد اتم محسوب می‌شوند.

وی در همین رابطه اضافه کرد: امروزه دانشمندان و پژوهشگران علوم زمین‌شناسی می‌توانند با کمک این دستگاه‌های پیشرفته سطوح بسیار ریز عناصر را در حد نانو مورد مطالعه و بررسی قرار داد و وضعیت آن‌ها را مشخص کنند.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان در رابطه با تأثیر پیشرفت تکنولوژی در علم زمین‌شناسی گفت: توسعه و پیشرفت تکنولوژی دستگاه‌های اندازه‌گیری باعث شده است که علم زمین‌شناسی در حوزه‌های مختلفی ازجمله مطالعه سنگ‌ها، کانی‌شناسی و سایر علوم مرتبط به خوبی پیشرفت کند.

کد خبر 619101

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.