تبعات بی‌توجهی به علم زمین‌شناسی چیست؟

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: با توجه به چالش‌های موجود در سیستم دانشگاهی کشور و کم‌لطفی به رشته زمین‌شناسی، به مرور زمان سطح کیفی اقدامات، مطالعات و تجهیزات مورد نیاز در این دانش کاهش می‌یابد.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به جایگاه علم زمین‌شناسی در ایران، اظهار کرد: رشته زمین‌شناسی گرایش‌های مختلفی دارد و تا مقطع دکتری نیز امکان تحصیل در این رشته وجود دارد.

وی افزود: با این وجود این رشته مورد بی‌توجهی دولت قرار گرفته و این مسئله دامن‌گیر رشته‌های دیگری ازجمله شیمی، فیزیک و سایر علوم پایه نیز شده است؛ درواقع شرایط موجود باعث کاهش علاقه‌مندی دانشجویان به ادامه تحصیل در رشته زمین‌شناسی شده است.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: این مسئله قطعاً در آینده مشکلات بسیاری را به همراه خواهد داشت؛ درحال‌حاضر پس از سال‌ها در کشور دوباره بحث ورود پزشکان خارجی مورد توجه قرار گرفته است و گفته شده که در آینده نیاز به ورود پزشکان خارجی به کشور را خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: قطعاً در رشته زمین‌شناسی و سایر علوم مرتبط با این رشته نیز در آینده‌ای نه چندان دور با چنین مشکلاتی مواجه خواهیم شد و با توجه به چالش‌های موجود در سیستم دانشگاهی کشور و کم‌لطفی به رشته زمین‌شناسی، به مرور زمان سطح کیفی اقدامات، مطالعات و تجهیزات مورد نیاز در این علم کاهش می‌یابد.

نصراصفهانی تصریح کرد: به طور کلی این مسئله، نشان‌دهنده می‌دهد که در آینده‌ای نه‌چندان دور متخصصانی از دانشگاه فارغ‌التحصیل می‌شوند که شاید دارای رتبه مناسبی برای در اختیار گرفتن پروژه‌های مختلف نباشند.

وی با اشاره به وظیفه دانشگاه‌ها گفت: درواقع در مراکز علمی و دانشگاه‌ها باید سرمایه‌گذاری به صورتی انجام شود که محصول نهایی دانشگاه، یعنی فارغ‌التحصیلان یک رشته از نظر علمی در سطوح بالایی قرار گیرند.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: درحال‌حاضر با نگرانی‌هایی نسبت به آینده رشته زمین‌شناسی مواجه شده‌ایم؛ درواقع رشته‌های علوم پایه ازجمله زمین‌شناسی به سمتی هدایت می‌شوند که دیگر متقاضی ندارند و با توجه به این مسئله، قطعاً در آینده شاهد کمبود نیروهای انسانی در حوزه زمین‌شناسی خواهیم بود.

کد خبر 617457

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.