سدسازی نادرست؛ بلای جان موجودات زنده

دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: یکی از تأثیراتی که سدسازی نادرست بر محیط‌زیست می‌گذارد، تغییر شرایط زندگی پرندگان، موجودات زنده و پستانداران است؛ درواقع سدسازی پوشش گیاهی، رژیم غذایی و چرخه حیاتی منطقه بالا و پایین سد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به تأثیر سدسازی بر محیط‌زیست و گونه‌های جانوری اظهار کرد: سدسازی علاوه بر تأثیرات مستقیمی که بر محیط‌زیست دارد به طور غیرمستقیم نیز منجر به وقوع مشکلاتی می‌شود که بسیار تأثیرگذار و خطرناک است.

وی افزود: یکی از تأثیراتی که سدسازی نادرست بر محیط‌زیست می‌گذارد، تغییر شرایط زندگی پرندگان، موجودات زنده و پستانداران است؛ درواقع سدسازی پوشش گیاهی، رژیم غذایی و چرخه حیاتی منطقه بالا و پایین سد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: سدسازی نادرست حتی می‌تواند منجر به انقراض گونه‌های جانوری و موجودات زنده مختلف شود که این مسئله در چرخه حیاتی بسیار حائز اهمیت است و منجر به تغییر چرخه حیاتی منطقه می‌شود.

وی در رابطه با تأثیر سدسازی بر زندگی و حیات موجودات آبزی گفت: یکی دیگر از چالش‌هایی که سدسازی به‌وجود می‌آورد تغییر جایگاه، زندگی و حرکت ماهی‌های یک منطقه است؛ این مسئله حتی می‌تواند منجر به نابودی ماهی‌ها شود.

نصراصفهانی اشاره کرد: در برخی از کشورهای جهان مشاهده شده است که برخی از گونه‌های آبزی به طور کلی منقرض یا به واسطه سدسازی برخی از ماهی‌ها به منطقه‌ای منتقل شده‌اند که متعلق به آن‌جا نیستند و شرایط برای حیات آن‌ها مناسب نیست؛ سدسازی علاوه بر این مسائل می‌تواند منجر به از بین رفتن نرم‌تنان شود.

وی در رابطه با دلیل تغییر پوشش گیاهی به واسطه سدسازی گفت: به طورکلی دشت‌های سیلابی و تغییراتی که روی این محیط‌های سیلابی از نظر مواد مغذی و تغییر جنس رسوبات اعمال می‌شود از یک روند پایدار گیاهی پیروی می‌کند.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: هنگامی که به‌طور نادرست سدی ساخته می‌شود، این روندهای پایدار از بین می‌رود و قاعدتاً به واسطه این مسئله تغییراتی در پوشش گیاهی منطقه اعمال شده و عملاً اکوسیستم تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

کد خبر 615833

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.