مطالعات زمین‌شناسی در حفظ چه سازه‌هایی کاربرد دارد؟

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: دامنه بسیار وسیعی از رشته‌ها و گونه‌های مختلف ساخت‌وساز با علم زمین‌شناسی ارتباط دارند و باید پیش از ساخت هر سازه مطالعات زمین‌شناسی به شکل صحیح بررسی شود.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به لزوم توجه به مطالعات زمین‌شناسی پیش از ساخت‌وساز، اظهار کرد: در حوزه سدسازی نمونه‌های تاریخی در جهان وجود دارد که به دلیل اشتباه در مطالعات اولیه باعث بروز حادثه شده است.

وی افزود: در برخی از مواقع به دلیل رعایت نکردن مسائل زمین‌شناسی، مشکلات بسیاری به وجود آمده، به طور مثال در یکی از سدهای وزنی ساخته‌شده توسط بشر، به دلیل بی‌توجهی به مسائل زمین‌شناسی دیواره سد مقاومت کافی نداشته است.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: این مسئله باعث شده است که سد مورد نظر حرکت کند و بیش از ۱۰ متر و یا حتی صدها متر جابه‌جا شود.

وی تاکید کرد: پس از جابه‌جایی سد، دیگر بشر توانایی انجام کاری نخواهد داشت و نمی‌تواند شرایط را تغییر دهد. در این شرایط زمین‌های بسیاری مورد تهدید قرار گرفته‌اند و به واسطه سدسازی نامطلوب آسیب دیده‌اند.

نصراصفهانی در رابطه با نقش مطالعات زمین‌شناسی در ساخت تونل گفت: یکی دیگر از سازه‌هایی که انجام مطالعات زمین‌شناسی در پایداری آن نقش ویژه‌ای دارد، مسیرهای احداث تونل و مکان‌هایی است که تونل‌های ارتباطی، راه‌آهن یا مسیر عبور وسایل نقلیه قرار می‌گیرد.

وی افزود: در ساخت تونل مطالعات زمین‌شناسی و سنگ‌شناسی در کنار مطالعات ساختاری زمین می‌تواند نقش ویژه‌ای در حفظ ساختار سازه ایفا کند.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: به‌عنوان نمونه‌ای از بی‌توجهی به مطالعات زمین‌شناسی در این حوزه می‌توان به حفر تونل در مناطقی که از سنگ تبخیری و نمکی برخوردارند، اشاره کرد.

نصراصفهانی افزود: در ساخت‌وسازه‌هایی که کنار دریا قرار می‌گیرد، مانند اسکله نیز مطالعات زمین‌شناسی نقش ویژه‌ای دارد.

وی تاکید کرد: به طور کلی دامنه بسیار وسیعی از رشته‌ها و گونه‌های مختلف ساخت‌وساز با علم زمین‌شناسی ارتباط دارند و باید پیش از ساخت هر سازه مطالعات زمین‌شناسی به شکل صحیح بررسی شود.

کد خبر 652709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.