نقش مطالعات زمین‌شناسی در حفظ نیروگاه‌های استراتژیک

یک دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت: برای جلوگیری از وقوع مشکلات مختلف در صنایع و نیروگاه‌های استراتژیک مطالعات زمین‌شناسی سازه پیش از عملیات ساخت‌وساز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

علی‌خان نصراصفهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با اشاره به اهمیت مطالعات زمین‌شناسی در سازه‌های مختلف، اظهار کرد: مطالعات زمین‌شناسی زمانی مورد توجه قرار می‌گیرد که قصد داشته‌باشیم مجموعه‌ای صنعتی و استراتژیک احداث کنیم.

وی افزود: زمانی که قصد داریم مجموعه‌ای مانند نیروگاه‌های اتمی احداث کنیم، اهمیت مطالعات زمین‌شناسی بسیار افزایش می‌یابد.

این دانشیار گروه زمین‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ادامه داد: در چنین شرایطی، کوچک‌ترین اشتباه می‌تواند فاجعه زیان‌باری به‌وجود آورد.

وی تاکید کرد: درواقع ممکن است سازه صنعتی یا نیروگاه اتمی که احداث شده نزدیک گسل باشد یا زمین آن قابلیت نشست داشته‌باشد که در این شرایط ممکن است نشست مواد رادیواکتیو صورت گیرد.

نصراصفهانی با تاکید بر اهمیت مطالعات زمین‌شناسی گفت: در برخی از صنایع مانند نیروگاه‌های تولید برق و فعالیت‌های استراتژیک، تجهیزاتی وجود دارد که طی فعالیت خود به زمین ضربه وارد می‌کند.

وی افزود: این تجهیزات ممکن است به طور متداول حرکت داشته‌باشند که در این شرایط نوع سنگ بستر نیروگاه بسیار حائز اهمیت است. درواقع نوع سنگ بستر از این جهت اهمیت دارد که طی ضربه‌های مختلف تغییر شکل پیدا نکند.

نصراصفهانی تاکید کرد: برای جلوگیری از وقوع مشکلات مختلف در صنایع و نیروگاه‌های استراتژیک مطالعات زمین‌شناسی سازه پیش از عملیات ساخت‌وساز از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

کد خبر 651773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.