نشانه‌های اضطراب در کودکان چیست؟

متخصص نوروسایکولوژی با بیان اینکه غمگین بودن کودک به عنوان یکی از نشانه‌های اضطراب محسوب می‌شود، گفت: دوران کودکی باید به شادی بگذرد و گاهی کودکی غمگین است یا سعی می‌کند مانند بزرگسالان رفتار کند و این موضوع نیز می‌تواند نشان‌دهنده اضطراب باشد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نیما گنجی در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به علائم و نشانه‌های اضطراب کودکان، اظهار کرد: گاهی متوجه می‌شویم که فرزندان در مدرسه دچار دل‌درد، سردرد یا تهوع می‌شوند و هنگامی که به پزشکان مختلف مراجعه می‌کنند، با وجود انجام آزمایش‌ها، هیچ نتیجه‌ای نمی‌گیرند؛ همچنین ممکن است پزشکان بگویند که این علائم مربوط به روح و روان است و باید به متخصص این حوزه مراجعه شود.

وی با بیان اینکه علائم ذکر شده به طور معمول از نشانه‌های اضطراب محسوب می‌شوند، افزود: یکی از شایع‌ترین انواع اضطراب، اضطراب جدایی است؛ در این نوع از اضطراب، کودکان برای جدا شدن از فردی که مراقب و همراه آنها بوده است، مضطرب می‌شوند.

متخصص نوروسایکولوژی تصریح کرد: ممکن است کودکان دچار اضطراب کرونا شوند، چراکه به‌قدری در جریان و برخورد با اخبار ناخوشایند بوده‌اند که نوع جدیدی از اضطراب به آنها اضافه شده است.

گنجی با بیان اینکه اضطراب مدرسه نیز از سایر انواع اضطراب‌ها است، ادامه داد: در این نوع اضطراب، کودک هنگام رفتن به مدرسه دچار اضطراب می‌شود. اضطراب امتحان نیز از سایر انواع اضطراب محسوب می‌شود؛ شاید کودک به خوبی آموزش دیده باشد، اما به دلیل اضطراب نتواند به خوبی سوالات را پاسخ دهد.

وی با بیان اینکه یکی از علائم اضطراب کودکان، بی‌قراری است که باید دقیق بررسی شود تا با بی‌قراری ناشی از بیش‌فعالی اشتباه گرفته نشود، گفت: کسل بودن کودک نیز به عنوان یکی از نشانه‌های اضطراب محسوب می‌شود.

متخصص نوروسایکولوژی اضافه کرد: دوران کودکی باید به شادی طی شود و گاهی کودکی غمگین است یا سعی می‌کند مانند بزرگسالان رفتار کند که این علائم می‌تواند نشان‌دهنده اضطراب باشد. کودکانی که مضطرب هستند ممکن است اضطراب خود را با پرخاشگری و فحاشی نشان دهند، گاهی با خانواده خود دعوا می‌کنند و حتی ممکن است وسیله‌ها را به سمت آنها پرتاب کنند.

وی با بیان اینکه ژنتیک و عوامل محیطی بر اضطراب اثرگذار است، افزود: تأثیر محیط بر کودکان بسیار مؤثرتر است و اگر اضطراب آنها درمان نشود در یادگیری مهارت‌ها و زندگی او در آینده تأثیر منفی خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: درمان اضطراب کودکان تنها دارویی نیست. دارو می‌تواند به‌شدت کمک‌کننده باشد، اما گاهی با مشاوره و روان‌درمانی نیز مشکل رفع می‌شود و نباید به هیچ بهانه‌ای درمان را به تعویق انداخت. افراد می‌توانند به روانشناس یا روانپزشک مراجعه کنند و بسته به میزان علائم و مشکل، درمان را ادامه دهند.

کد خبر 646316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.