رژیم غذایی مدیترانه‌ای چه تاثیری بر بیماری MS دارد؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که پیروی کردن از رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر بروز بیماری ام‌اس را کاهش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مولتیپل اسکلروزیس (MS) یک بیماری خودایمنی مزمن است که بر مغز و سیستم عصبی مرکزی تاثیر می‌گذارد. علائم این بیماری شامل خستگی، مشکلات حرکتی و بی‌حسی می‌شود. تقریباً ۲.۸ میلیون نفر در سراسر دنیا درگیر بیماری ام‌اس هستند، زنان نیز دو برابر بیشتر از مردان درگیر این بیماری می‌شوند.

گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی تاثیر رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر بیماری ام‌اس، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، ۵۶۳ فرد مبتلا به بیماری ام‌اس را مورد ارزیابی قرار دادند. این افراد پرسشنامه‌ای در مورد رژیم غذایی خود تکمیل کردند. همچنین، آزمون‌هایی در مورد مهارت‌های ذهنی و تفکر انجام دادند.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای با کمترین مواد غذایی فرآوری شده و گوشت قرمز همراه است و شامل غذاهایی مانند ماهی، سبزیجات، غلات کامل، میوه، حبوبات، اسیدهای چرب تک یا چند غیراشباع مانند روغن زیتون می‌شود. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای پیروی می‌کنند، ۲۰ درصد کمتر از دیگران در معرض اختلالات ذهنی قرار می‌گیرند.

به گفته محققان، استرس اکسیداتیو نقش مهمی در بیماری ام‌اس به عهده دارد و باعث بروز آسیب سلولی و تخریب عصبی می‌شود. رژیم غذایی مدیترانه‌ای به بدن در زمینه محافظت در برابر استرس اکسیداتیو کمک می‌کند. البته لازم است مطالعات بیشتری در این زمینه صورت بگیرد تا نتایج به دست آمده تائید شود.

کد خبر 644923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.