اهمیت درک متقابل بین فرزندان و والدین

یک دکترای روان‌شناسی با بیان اینکه گاهی والدین زمینه‌ساز بی‌هدفی و ناامیدی در نوجوانان‌وجوانان هستند، گفت: والدین باید اطلاعات و نحوه رفتار خود را به‌روز کنند تا بیشتر به فرزندان خود نزدیک شوند.

حسین روزبهانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، با بیان اینکه رفتار با دانش‌آموزان و دانشجویان امروز با اطلاعات و آموخته‌های سابق یا اسبق معلمان، اساتید و مربیان آن‌طورکه باید ممکن نیست، اظهار کرد: قشر نوجوان، امیال و آرزوهای متفاوتی دارند و برای رسیدن به آن‌ها نیز نیازمند آموزش‌های متفاوت‌تری هستند، بنابراین معلمان و اساتید با نزدیک‌کردن خود به این قشر، باید از علایق و سلایق آن‌ها آگاهی کسب کنند.

وی با بیان اینکه در عصر حاضر لازم است والدین درک صحیحی از فرزندان داشته باشند، افزود: هنگامی که دانشجویان و دانش‌آموزان با فردی برخورد داشته باشند که آن‌ها را بفهمد و دارای درک متقابل باشد، احساس راحتی بیشتر و در نتیجه تاثیرپذیری بیشتری دارند؛ نبود درک متقابل منجربه بروز ناامیدی، بی‌انگیزگی، افسردگی و انزوا می‌شود.

این دکترای روان‌شناسی با تاکید بر اینکه والدین در عصر کنونی وقت بسیار کمی برای فرزندان خود می‌گذارند و گاهی زمینه‌ساز بروز بی‌هدفی و ناامیدی در فرزندان خود هستند، ادامه داد: والدین نیز باید اطلاعات و نحوه رفتار خود را به‌روز کنند تا بیشتر به فرزندان‌شان نزدیک شوند و شرایط مناسبی را در خصوص ارتباط با آن‌ها فراهم کنند.

وی با بیان اینکه نوجوانان و جوانان امروز اعتقاد دارند که گاهی اطرافیان به درستی آن‌ها را درک نمی‌کنند و به همین علت به گونه‌ای دیگر خواسته‌هایشان را بروز می‌دهند، خاطرنشان کرد: نسل جدید در صورت مواجهه با فردی که آن‌ها را درک کند و از خواسته‌هایشان آگاهی داشته باشد، انعطاف بیشتری بروز می‌دهند، بنابراین می‌طلبد این درک متقابل از سوی والدین و خانواده شکل گیرد تا نوجوانان‌وجوانان قبل از هر تصمیمی، موضوع را با خانواده خود در میان گذارند.

روزبهانی تصریح کرد: بی‌هدفی و احساس فهمیده نشدن در نوجوانان‌وجوانان، منجربه بروز رفتارهای نسنجیده می‌شود، بنابراین باید رفتار و برخورد صحیحی در این زمینه داشته باشیم.

کد خبر 643186

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.