مواد غذایی مناسب برای تقویت حافظه و سلامت مغز

زردچوبه، قهوه و ماهی‌های چرب از مواد غذایی مناسب برای تقویت حافظه و سلامت مغز هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، به‌منظور حفظ سلامت مغز لازم است از یک رژیم غذایی مناسب در کنار ورزش، خواب کافی و دوری از استرس بهره ببرید. با وجود اینکه دلایلی مانند کمبود خواب، ژنتیک، سطح فعالیت بدنی و سبک زندگی و عوامل محیطی باعث بروز ضعف حافظه می‌شوند، اما رژیم غذایی در این زمینه بسیار تاثیرگذار است. پیروی کردن از یک رژیم غذایی مناسب و سالم به بهبود عملکرد مغز و تقویت حافظه کمک شایانی می‌کند. در ادامه به بررسی بعضی از مواد غذایی مناسب در این زمینه می‌پردازیم:

زردچوبه

کورکومین، یکی از اجزای مهم زردچوبه است که از پرده بین مغز و عروق خونی عبور می‌کند و می‌تواند به صورت مستقیم وارد مغز شود و به سلول‌های مغزی سودرسانی کند. کورکومین یک ترکیب ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی است که بهبود حافظه و تقویت مغز افراد مبتلا به آلزایمر کمک می‌کند و پلاک‌های آمیلوئیدی که نشانه این بیماری است را از بین می‌برد. این ماده غذایی می‌تواند افت قوای ذهنی ناشی از افزایش سن را به تاخیر بیندازد. علاوه بر این نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که زردچوبه علائم افسردگی و بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد.

قهوه

قهوه، حاوی کافئین و آنتی اکسیدان است که باعث بهبود عملکرد مغز و حافظه می‌شود. کافئین موجود در قهوه اثرات مثبتی بر مغز دارد و با مسدودکردن آدنوزین که یک پیام‌رسان شیمیایی است و باعث خواب‌آلودگی می‌شود، مغز را هوشیار نگه می‌دارد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف یک فنجان قهوه در صبح یا مقدار اندکی در طول روز به انجام فعالیت‌هایی که به تمرکز بیشتری نیاز دارد، کمک می‌کند. همچنین، مصرف قهوه در طولانی مدت خطر بروز بیماری‌های عصبی مانند آلزایمر و پارکینسون را کاهش می‌دهد.

ماهی‌های چرب

ماهی‌های چرب که شامل سالمون، قزل آلا و ساردین می‌شود، منبع غنی از اسیدهای چرب امگا سه است. این چربی برای تولید سلول‌های مغز و عصب بسیار ضروری است و باعث تقویت یادگیری و حافظه می‌شود. امگا سه احتمال بروز بیماری آلزایمر را کاهش می‌دهد، مصرف ناکافی این ماده با اختلال یادگیری و افسردگی در ارتباط است.

کد خبر 634093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.