داروی جدید آلزایمر تایید شد

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) داروی آلزایمر جدید به نام lecanemab را تایید کرد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، داروی لکانمب (lecanemab) که توسط دو شرکت ایزای (Eisai) و بایوژن (Biogen) تولید شده است، مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) قرار گرفت؛ این دارو برای بیمارانی که در مرحله اول زوال عقل هستند، تولید شده است.

هدف از تولید داروی «لکانمب» که با نام تجاری لکمبی (leqembi) به فروش می‌رسد، کند کردن پیشرفت بیماری زوال عقلی با حذف تولید بتا آمیلوئید است. بتا آمیلوئید پروتئینی چسبنده است که در مغز بیماران مبتلا به آلزایمر تجمع پیدا می‌کند.

شرکت ایزای اعلام کرده است که این دارو با قیمت سالانه ۲۶ هزار و ۵۰۰ دلار در دسترس بیماران قرار خواهد گرفت؛ این دارو برای بیماران مبتلا به اختلال شناختی خفیف یا زوال اولیه عقل و آلزایمر در نظر گرفته شده است.

متخصصان یک کارآزمایی بالینی بر ۱۸۰۰ بیمار انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که داروی لکانمب که به صورت تزریقی به بیماران داده شده است، در مقایسه با دارونماها، سرعت زوال شناختی را در بیماران مبتلا به آلزایمر اولیه تا ۲۷ درصد کاهش داده است؛ البته تقریباً ۱۳ درصد بیماران تحت درمان با این دارو به تورم مغزی مبتلا شده‌اند.

به گفته محققان، کالبدشکافی یک بیمار ۶۵ ساله که داروی لکانمب را دریافت کرده بود و دچار سکته مغزی شده بود، نشان می‌دهد که این درمان اورژانسی همراه با یک داروی ضدلخته منجر به خونریزی مغزی کشنده می‌شود. بنابراین لازم است در این زمینه مطالعات بیشتری صورت گیرد.

کد خبر 632091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.