گردشگری علم در ایستگاه مسجد جامع اصفهان

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: افرادی که در رویداد گردشگری علم حضور می‌یابند، به طور معمول از یک سطح علمی، سواد و دانش بهره‌مند هستند و از محتوای غنی و کاربردی گردشگری علم بهره خواهند برد.

علیرضا مساح در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: دومین رویداد گردشگری علم با حضور دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد در مسجد جامع اصفهان در حال برگزاری است.

وی درباره فرآیند برگزاری این رویداد علمی تصریح کرد: این طرح گردشگری تفاوت‌هایی با گردشگری عادی دارد و ارائه محتوا در این رویدادها با دقت نظر بیشتر و با تکیه بر زوایای تخصصی و علمی هر جاذبه تاریخی انجام می‌شود.

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: نوع ساختار بنا، شکل‌گیری گنبدها و سیر تحول آنها در این طرح واکاوی می‌شود. در مجموع سیر تحول معماری بناها در این رویداد توضیح داده می‌شود.

وی با اشاره به‌اینکه مسجد جامع اصفهان به دایره‌المعارف معماری ایرانی-اسلامی معروف است، ادامه داد: در این مسجد تاریخی، از تمام دوره‌های معماری ایرانی و اسلامی آثار ماندگار و زیبایی به جا مانده است که می‌توان در این بازدیدها، به خوبی زوایا و دوره‌های مختلف معماری را به شکل علمی و تخصصی تبیین کرد.

مساح ادامه داد: افرادی که در رویداد گردشگری علم حضور می‌یابند، به طور معمول از یک سطح علمی، سواد و دانش بهره‌مند هستند.

وی اضافه کرد: نخستین رویداد گردشگری علم در عصارخانه شاهی با همکاری بنیاد ملی نخبگان اصفهان برگزار شد و دومین رویداد به مدت یک هفته در مسجد جامع اصفهان در حال برگزاری است.

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: گردشگری علم در ایستگاه دوم با همکاری معاونت فرهنگی دانشجویی و گروه تاریخ مرکز آموزش عالی نجف‌آباد اجرا شده است.

وی تصریح کرد: سبک زندگی، معماری، تاریخ، هنر و خط از جمله ابعاد قابل تحلیل و بررسی در این رویداد است. در این رویداد گروه‌هایی می‌آیند و از مسجد بازدید می‌کنند.

مساح افزود: راهنمای این رویداد گردشگری، توضیحات تخصصی‌تری از یک راهنمای گردشگری معمولی را به حاضران ارائه می‌کند و در حقیقت وارد لایه‌های زیرین و کمتر دیده‌شده و کمتر بازگوشده گردشگری شهر اصفهان می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در برگزاری این رویداد از مبحث گردشگری عام جدا نمی‌شویم، اظهار کرد: تولید محتوا برای هر قشر و گروهی در دنیای امروز، باید با ادبیات، روحیات و زبان هر گروه سازگار و منطبق باشد. نمی‌توان یک محصول را به یک شکل ساخت و آن را به همه اقشار عرضه کرد. برای زنان، نوجوانان، سالمندان و اقشار و گروه‌های سنی مختلف باید به شکل جداگانه طراحی و برنامه‌ریزی کرد.

 گردشگری علم در ایستگاه مسجد جامع اصفهان

دانشجویان، سفیران فرهنگی اصفهان

رئیس اداره گردشگری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه قصد داریم در اداره گردشگری تعداد مخاطبانمان را افزایش دهیم، افزود: شماری از دانشجویان غیربومی شرکت‌کننده در این طرح، سفیران فرهنگی اصفهان و معرف جاذبه‌ها و بناهای گردشگری می‌شوند، همچنین در اتاق فکرهای مجموعه اداره گردشگری برای تولید محتوای جذاب علمی و مفید تلاش می‌کنیم تا آن را در اختیار گروه‌های شرکت‌کننده در طرح قرار دهیم.

وی تصریح کرد: همین امروز مراکز و دانشگاه‌هایی متقاضی شرکت در این رویداد علمی هستند که به مرور در رویدادهای بعدی شرکت خواهند کرد و از محتوای غنی و کاربردی گردشگری علم بهره خواهند برد.

مساح با اشاره به ثبت‌نام حدود ۷۰۰ نفر از دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد در این طرح خاطرنشان کرد: این دانشجویان به شکل اختیاری ثبت‌نام کرده‌اند که در طول این هفته با تقسیم‌بندی گروهی، در مسجد جامع حضور می‌یابند.

به گزارش ایمنا، مسجد جامع اصفهان دارای ورودی‌های متعدد است که هر یک فضای مسجد را به بخش‌هایی از بافت پیرامون آن مربوط می‌کند. این ورودی‌ها در یک زمان ساخته نشده و هر یک در مقطعی از تاریخ و در ارتباط با ساختمان درون و بیرون بنا به وجود آمده است. گذرها و معابری که در گرداگرد مسجد وجود دارد، بیانگر ارتباط گسترده‌ای است که مسجد با بافت قدیم شهر دارد. مسجد جامع اصفهان با نقشه چهار ایوانی بنا شده و ابداعات هنری و ۱۴ قرن را در خود گرد آورده است.

کد خبر 630492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.