انتشار کتاب «یخچال‌های سنتی اصفهان» در آینده نزدیک

مدیر دفتر مطالعات فرهنگ عامه اصفهان با بیان اینکه مشاغل سنتی همچون یخچال‌داری، در حوزه فرهنگ عامه قرار می‌گیرند، گفت: کتاب «یخچال‌های سنتی اصفهان» توسط موزه عصارخانه شاهی و انتشارات سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان به‌زودی منتشر خواهد شد.

امین خیام‌باشی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: کتاب «یخچال‌های سنتی اصفهان» درباره شغل فراموش شده یخچال‌داری به‌تازگی به رشته تحریر درآمده است.

وی با بیان اینکه این کتاب توسط «مهدی ابوالحسنی‌طرقی»، دکترای تاریخ و پژوهشگر برتر تاریخ شفاهی تألیف شده است، ادامه داد: همان‌گونه که آب‌انبار، محلی برای ذخیره آب بوده است، یخچال‌ها نیز بناهای ویژه و بزرگی برای نگهداری و حفظ یخ بوده‌اند.

مدیر دفتر مطالعات فرهنگ عامه اصفهان و عصارخانه شاهی تصریح کرد: یخ در فصل زمستان و طی ماه‌های سرد سال تهیه می‌شده و در فصول گرم، ذخیره می‌شده است تا شروع زمستان سال بعد مورد استفاده قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: محقق و نویسنده کتاب برای نگارش آن مصاحبه‌هایی در قالب شیوه علمی تاریخ شفاهی با مالکان، فعالان و خانواده‌های قدیمی انجام داده و اسناد ارزشمندی در این رابطه جمع‌آوری کرده است. کتاب یخچال‌های سنتی اصفهان حاصل و نتیجه نهایی پژوهش‌های چندین ساله درباره این موضوع، است.

خیام‌باشی خاطرنشان کرد: مشاغل سنتی همچون یخچال‌داری، در حوزه فرهنگ عامه قرار می‌گیرد. این کتاب توسط موزه عصارخانه شاهی و انتشارات سازمان فرهنگی شهرداری اصفهان منتشر می‌شود. ویراستاری فنی و ادبی کتاب نیز توسط «یوسف خوش‌نظر» انجام شده و اکنون در مرحله صفحه‌آرایی و طراحی جلد است.

وی تصریح کرد: بخشی از فعالیت دفتر مطالعات فرهنگ عامه، پرداختن به مشاغل سنتی و فراموش شده است، بنابراین تا زمانی که بازماندگانی هستند که بتوانیم آن‌ها را شناسایی کنیم و درباره برخی مسائل یا مشاغل تحقیق کنیم، باید قدر این فرصت را بدانیم و از آن بهره ببریم.

مدیر دفتر مطالعات فرهنگ عامه اصفهان گفت: عناصری همچون آب‌انبارها، یخچال‌ها و دیگر سازه‌های تاریخی ابعاد فرهنگی و کاربردی متعددی داشته‌اند که هم برای نسل امروز و هم برای گردشگران و اهل تحقیق جذاب و جالب است.

وی اظهار کرد: پس از تصویب شورای نشر سازمان و دریافت مجوز نشر، این کتاب در فرصتی مناسب و احتمالاً در هفته فرهنگی اصفهان رونمایی خواهد شد.

شایان ذکر است در سال‌های قبل و از آغاز فعالیت موزه عصارخانه شاهی به عنوان دفتر مطالعات فرهنگ عامه، کتاب‌های متعددی به همت این دفتر و توسط انتشارات سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان منتشر شده است که فهرست مختصر آن‌ها به این ترتیب است:

نقش نور طبیعی در مساجد تاریخی اصفهان از مرضیه هومانی‌راد

رنگ در منظر میدان نقش جهان از بهاره تدین و ارمغان احمدی

پاپیه ماشه از نرگس کریمی

مادی‌های اصفهان از فرشته احمدی

نقاشی گل و مرغ از جلیل جوکار، صمد نجارپور جباری، مریم فیض‌اللهی

هنر تذهیب از سلیمان سعیدآبادی، صمد نجارپور و عاطفه شفیعی

ارزش‌های هنری فرهنگی در معماری صنعتی عصارخانه از سمیه اسماعیلی و جواد رحمتی

نگارگری مکتب اصفهان و سفالینه‌های دوره صفویه از مرضیه علی‌پور

کتاب سه‌زبانه عصارخانه شاهی به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی

هنر جلدسازی سنتی ایرانی از رؤیا عزیزی و آزاده شاهین

نگارگری در هنرهای جدید از محمدرضا شیروانی

فصلنامه فرهنگ مردم ویژه اصفهان از گروه نویسندگان

گذری بر معماری خانه‌های تاریخی اصفهان از مریم قاسمی‌سیچانی با همکاری لیلا سرتیپ‌زاده

سحوری سپاهان از هوشنگ جاوید و احسان شریف‌زاده

بازار اصفهان از سلجوقی تا صفوی از علی اخضری

تلخک و شاه با غول چراغ جادو از شیرین بدرلو

از میدان تا میدان (شعر کودک) محمد عیدی‌نجف‌آبادی

اشکی بر گذر تاریخ از معصومه گودرزی

مجموعه داستان‌های مشاغل با عناوین «این آتش خاموش نمی‌شود»، «مینو، دست‌ها و لک‌لک‌»، «دیگچه مسی مادربزرگ»، «دوستی مار و پونه» و «حنا و رنگ‌های قالی» به صورت داستان‌های کودکانه در قطع خشتی نوشته شیرین بدرلو و با تصویرگری سیمین بدرلو.

کد خبر 632300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.