پرداختن به «گستره اصفهان فرهنگی»

مدیر مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: شناساندن برجستگی‌های فرهنگی و مدنی اصفهان و همچنین ارتقای سطح آگاهی شهروندان از پیشینه تاریخی، وضعیت کنونی و برنامه‌های آینده این کلان‌شهر از جمله اهداف و برنامه‌های این مرکز است.

محمد عیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: رویکرد اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری فراتر از شهر اصفهان بوده و به‌نوعی از آن به «گستره اصفهان فرهنگی» تعبیر می‌شود. در این رابطه نه‌تنها تاریخ و جغرافیا بلکه سایر حوزه‌های اصفهان‌شناسی همچون ادبیات، فلسفه، هنر و جامعه‌شناسی نیز گنجانده شده است.

به گفته وی، گستره مخاطبان این مرکز پژوهشی و علمی از گروه سنتی بزرگسال خاص به مخاطب عام و خاص در تمام سطوح و گروه‌های سنی ارتقا یافته و هر فرد علاقه‌مندی می‌تواند از امکانات، آموزش‌ها و برنامه‌های مرکز اصفهان‌شناسی بهره ببرد.

مدیر مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل با اشاره به برپایی دوره‌های متعدد اصفهان‌شناسی در این مجموعه تصریح کرد: علاوه بر برگزاری کلاس‌ها و آموزش‌های تئوری، تورهای گردشگری و بازدید از آثار و بناهای تاریخی، محله‌های قدیمی و گردش در بافت قدیم اصفهان نیز در این مجموعه دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: این گشت‌وگذارها در کنار آموزش‌های تئوری به استفاده مطلوب از اندوخته‌ها و تجربیات مدرسان صاحب‌نظر می‌انجامد که با استقبال مخاطبان هم روبه‌رو شده است.

حمایت از پژوهش‌های علمی

عیدی تصریح کرد: هدف از تأسیس مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل ایجاد فضای مناسب برای پژوهش و فراهم آوردن امکانات برای بهره‌مندی از توان علمی دانشمندان و دانش‌پژوهان علاقه‌مند به مباحث اصفهان‌پژوهی، حمایت از پژوهش‌های علمی مرتبط و تلاش برای شناساندن قابلیت‌های فرهنگی، هنری و تمدنی اصفهان بوده و در این راستا دوره‌ها و کلاس‌های متعددی در چند سال اخیر برگزار شده است.

وی افزود: چاپ و نشر کتاب‌های مرتبط با اساسنامه مرکز در کنار ارتباط با استادان و فرهیختگان حوزه اصفهان‌شناسی و فرهنگ و هنر این دیار به شکل مداوم در دستور کار مرکز بوده است.

مدیر مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از جمله اهداف دیگر این مجموعه را هدایت و حمایت از پژوهش‌های علمی در راستای شناخت جایگاه اصفهان در پهنه فرهنگی ایران اسلامی برشمرد و اظهار کرد: شناساندن برجستگی‌های فرهنگی و مدنی اصفهان و همچنین ارتقای سطح آگاهی شهروندان از پیشینه تاریخی، وضعیت کنونی و برنامه‌های آینده این کلان‌شهر نیز از دیگر اهداف و برنامه‌های مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل است.

وی گفت: در حوزه آموزش نیز برنامه‌ریزی، اجرا و هدایت برنامه‌های آموزشی در دو شکل نظری و کاربردی و عملی به شکل حضوری یا مجازی را در این مرکز را دنبال می‌شود.

به گزارش ایمنا، مرکز اصفهان شناسی و خانه ملل تا به امروز کارگاه‌ها، همایش‌ها و دوره‌های مختلف علمی و پژوهشی برگزار کرده است. شاخص برنامه‌های اجرایی مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل در پنج ماه اول سال ۱۴۰۱ به شرح ذیل است:

۱. مروری بر پیشینه مدیریت سنتی آب زاینده‌رود در اصفهان و طومار منتسب به شیخ بهایی

۲. نگاهی به گویش‌های استان اصفهان با حضور زنده یاد دکتر مسعود پور ریاحی

۳. چهارباغ از دیروز تا امروز

۴. خانه‌های اصفهان هویت گذشتگان ما

۵. اصفهان از نگاه گردشگران

۶. برگزاری کارگاه‌های تخصصی اصفهان شناسی و خانه ملل با محوریت میدان نقش‌جهان و بازار قیصریه

۷. سیر تحولات چهارباغ در دوره معاصر

۸. کتاب‌های در دست چاپ، تنطنز اصفهان

۹. و برنامه پیش روی هفته آتی؛ نگاهی بر لهجه اصفهانی از دیدگاه زبان‌شناسی تاریخی است که در روز چهارشنبه _دوم شهریورماه_ ساعت ۱۸ در محل عصارخانه شاهی برگزار خواهد شد. جهت کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در برنامه‌های علمی و کلاس‌های آموزشی و کارگاه‌ها با شماره ۶-۳۲۲۴۵۱۸۴ تماس بگیرند.

کد خبر 597586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.