حل مسئله آلودگی هوا امکان‌پذیر است

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان گفت: امروزه در دنیا، از دیوارهایی بتنی با عنوان «دیوارهای تنفسی شهر» استفاده کرده‌اند که ذرات آلاینده را جذب می‌کند. با قرار دادن کاتالیست داخل این دیوارها، می‌توان جذب و تبدیل آلاینده‌ها را نیز انجام داد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی اشرفی امروز دوشنبه بیست‌وهشتم آذر در همایش شهرگاه، هم‌اندیشی دانشگاه و مدیریت شهری، در دانشگاه صنعتی اصفهان، اظهار کرد: آلودگی هوا را در چند دسته شامل ذرات، غبارها و گازها می‌دانند.

وی تصریح کرد: خودروها و کارخانه‌ها منشأ تولید گازهای nox و sox و co هستند، دامداری‌ها تولید آمونیاک دارند و اتومبیل‌ها و کارخانه‌ها نیز ذرات آلاینده تولید می‌کنند.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان با بیان اینکه مقدار so۲ در هوای پاک کمتر از ۳۴هزارم درصد است، ادامه داد: هوای امروز اصفهان، هوایی با کیفیت ناسالم و بسیار ناسالم، و عددی بین دودهم تا سه‌دهم است که این یعنی این آلودگی می‌تواند تا ۱۰۰ برابر افزایش یابد.

وی خاطرنشان کرد: تجربه بسیاری از کشورها نشان می‌دهد که آلودگی هوا قابل کنترل و رفع شدن است. همچنین امروزه روش تصفیه در نزدیکی منشأ آلودگی در حال اجراست.

اشرفی افزود: در دنیا، علاوه بر آلودگی هوا، اثر سولفات بر دیواره‌های بتنی را مورد توجه قرار می‌دهند. چراکه این مقاومت پل را کاهش می‌دهد تا بتوانند سولفات را از این محیط‌ها حذف کنند و همچنین بتوانند از سازه‌های بزرگ بتنی برای جذب زیاد سولفات استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه در بعضی شهرهای جهان درباره سولفات موجود در آسفالت، رنگ تجهیزات و المان‌های شهری تحقیقاتی انجام شده است، اظهار کرد: در بسیاری از المان‌هایی که در شهرهایی مانند مکزیکوسیتی یا میلان ایتالیا وجود دارد، از رنگدانه‌های tio۲ استفاده می‌کنند که به‌عنوان نمونه وقتی با nox واکنش می‌دهد، آن را به no۳ منفی تبدیل می‌کند و اثر مخرب nox را از بین می‌برد.

استاد دانشگاه صنعتی اصفهان ادامه داد: امروزه در دنیا از دیوارهایی بتنی با عنوان «دیوارهای تنفسی شهر» استفاده کرده‌اند که ذرات آلاینده را جذب می‌کند. با قرار دادن کاتالیست داخل این دیوارها، می‌توان جذب و تبدیل آلاینده‌ها را نیز انجام داد.

وی افزود: شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه و ذوب‌آهن غباری با عنوان کوره قدس تولید می‌کنند. کمی از این غبار وارد هوا می‌شود و بخشی نیز در بک فیلترها جمع می‌شود که در شرکت علمی‌تحقیقاتی روی این غبار مطالعه و کار علمی انجام شده است و توانستیم با عملیات‌های شیمیایی از این غبار یک فتوکاتالیست تولید کنیم.

اشرفی گفت: در تحقیقات انجام‌شده، فتوکاتالیستی که تولید شده است با خاصیت‌ها و قابلیت‌هایی ازجمله جذب زیاد گازهای so۲ و so۳، گوگرد گازی معلق در هوا و h۲s موجود در هوا بود و این موضوع تا ۹۲ درصد جذب به‌ثبت رسید.

وی تصریح کرد: این نوع کاتالیست پایداری زیادی دارد که به‌عنوان اولین استفاده در اگزاست صنایع آلاینده آن را پیشنهاد دادیم، اما هنوز اجرایی نشده است.

به گزارش ایمنا، رویداد «شهرگاه»، با حضور شماری از استادان، اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان، اعضای هیئت علمی، دانشگاهیان، مدیران و کارشناسان شهرداری اصفهان در دانشگاه صنعتی این کلان‌شهر برگزار شد.

کد خبر 627862

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.