لزوم تشکیل اتاق‌های فکر متشکل از مدیران شهری و اساتید دانشگاهی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان گفت: شهرداری اصفهان از سازمان‌های پیشرو در زمینه بهره‌برداری از پژوهش است که قطعاً یکی از دلایل این مهم، حضور مدیران تحصیل‌کرده دانشگاهی در رأس امور این مجموعه است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، هادی امیری امروز _شنبه نوزدهم آذرماه_ در رویداد «شهرگاه» هم‌اندیشی دانشگاه‌های شهر، شورای اسلامی و شهرداری اصفهان که با موضوع مالی اقتصادی و سرمایه انسانی در دانشگاه اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: برای تحقق دانشگاه نسل سوم که شاخصه آن حل مسائل و مشکلات بوده، نیاز است که ابتدا دانشگاه در بدنه خود تغییراتی ایجاد کند؛ البته در سوی مقابل نیز متقاضی پژوهش (شهرداری) نیز باید تغییراتی متناسب با نیاز خود داشته باشد.

وی گفت: شهرداری اصفهان از سازمان‌های پیشرو در زمینه بهره‌برداری از پژوهش است که قطعاً یکی از دلایل این مهم، حضور مدیران تحصیل‌کرده دانشگاهی در رأس امور این مجموعه است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: برای طی کردن مسیر پیشرفت، نیاز به جلسات مشترک بین دانشگاه و شهرداری است تا تغییرات لازم برای آینده متأثر از نقطه نظرات کارشناسان به‌دست آید.

وی تاکید کرد: ایجاد رصدخانه شهری همراه با تشکیل اتاق‌های فکر متشکل از مدیران شهری و اساتید دانشگاهی که وظیفه تحلیل اطلاعات را برعهده داشته باشند، پیشنهادی مفید است که دانشگاه در این زمینه اعلام آمادگی می‌کند.

امیری تصریح کرد: شهرداری اصفهان باید فرآیند بکارگیری پژوهش و سپردن فعالیت به پژوهشگران را تسهیل کند. امروزه مسائل و مشکلات بسیار سریع رخ می‌دهند و فرصت طی کردن فرآیند از مسیرهای بوروکراسی در دستگاه‌هایی مثل شهرداری نیست؛ باید انجام امور تسریع شود تا به نتیجه مدنظر رسید.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان افزود: به‌نظر می‌رسد دانشگاه نسل سوم که توانایی حل مسائل از مؤلفه‌های آن است، باید مشارکت راهبردی‌تری با شهرداری اصفهان تعریف کند.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه می‌خواهیم دانشگاه اصفهان، یک دانشگاه نسل سوم باشد باید ارتباط مستمر و کاربردی‌تر بین اساتید دانشگاهی متخصص در حوزه شهری با شهرداری اصفهان برقرار شود تا این تعاملات منتج به خروجی‌های کاربردی برای دستگاه اجرایی (شهرداری) شود.

دانشجویان باید به شکل مناسب‌تری با شهرداری اصفهان مرتبط شوند

امیری گفت: مدیریت دانش در شهرداری و دانشگاه نکته حائز اهمیتی است؛ باید دانش تخصصی نزد مدیران دستگاه‌هایی چون شهرداری در صحنه دانشگاه‌ها و بین اساتید و دانشجویان جاری شود.

وی تصریح کرد: بدنه علمی دانشگاه‌ها باید با مسائل به شکل حقیقی و آنچه در صحنه واقعیت وجود دارد عجین شوند؛ دانشجویان باید به شکل مناسب‌تری با شهرداری اصفهان مرتبط شوند. متأسفانه اغلب دانشجویان فکر می‌کنند که با مطالب تئوریک علمی به راحتی می‌توانند مشکلات چند وجهی و پیچیده شهری همچون آلودگی هوای شهر را حل کنند، درحالی‌که آن‌ها با واقعیت‌ها و پیچیدگی‌های دستگاه تصمیم‌سازی و موانع چندوجهی آشنایی ندارند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان اظهار کرد: باید از هفته پژوهش در راستای اصلاح درک نادرست برخی کارشناسان مدیریت شهری نسبت به سپردن پژوهش‌ها به اساتید دانشگاه استفاده کنیم.

وی خاطرنشان کرد: نگرش دانشگاه فقط تحویل پروژه‌ها و پژوهش‌های بدون کاربرد و در اصطلاح کتابخانه‌ای نیست؛ برای افزایش اثربخشی پروژه‌های پژوهشی باید تماس و ارتباط با شهرداری را در چند وجه تقویت کرد.

امیری ادامه داد: معتقدیم فردی که مطالعات پژوهشی پروژه‌ای انجام می‌دهند، بهتر است در صحنه اجرای پروژه نیز حضور داشته باشد چراکه منجر به اثربخشی بهتری در پروژه‌ها می‌شود.

وی افزود: نباید سطح ارتباط دانشگاهیان با شهرداری در سطح طراحی و اجرای پژوهشی یک پروژه باشد. اساتید دانشگاه‌ها در برخی حوزه‌ها می‌توانند کمک کنند؛ کاهش آسیب‌های اجتماعی از آن جمله موضوعات بوده که اگر مطالعات عمیق‌تری با حضور بدنه علمی و دانشگاهی با توجه به سیاست‌های اتخاذ شده در رابطه با آن صورت گیرد از تکرار اشتباهات گذشته ممانعت می‌شود.

کد خبر 625684

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.