لزوم تدوین آیین‌نامه تولید کود کمپوست/ توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه پسماند

در سومین برنامه شهرگاه «هم‌اندیشی دانشگاه و مدیریت شهر با موضوع خدمات شهری (پسماند)»، دانشگاهیان و نخبگان شهر امروز (شنبه) دیدگاه‌ها و نظرات خود را در این زمینه مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سلمانی‌فر، مدیر حوزه پژوهش استانداری اصفهان، امروز _ شنبه بیست‌وششم آذر _ در سومین برنامه شهرگاه «هم‌اندیشی دانشگاه و مدیریت شهر با موضوع خدمات شهری (پسماند)» اظهار کرد: مدیریت استان اصفهان می‌تواند با یکپارچگی و هم‌افزایی‌ای که درون همین نشست شکل می‌گیرد، مشکلات را برطرف کند.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری آمارهای دقیقی در حوزه پسماند دارد، گفت: در کارگروه پسماند در استانداری برای رفع مشکلات دست یاری به سوی دانشگاهیان دراز می‌کنیم.

مدیر حوزه پژوهش استانداری اصفهان تصریح کرد: از سال ۱۳۹۵ تاکنون هیچ اعتبار ملی‌ای در حوزه پسماند به استان اصفهان اختصاص داده نشده است.

لزوم شناخت بهتر مدیریت شهری و دانشگاه

افشین ابراهیمی، معاون تحقیقات فناوری دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در این نشست اظهار کرد: همه این مشکلات به‌دلیل نداشتن شناخت مدیریت شهری و دانشگاه از یکدیگر است که این امر به کارهای موازی ختم می‌شود.

وی ادامه داد: خروجی چنین جلساتی می‌تواند به شناخت بهتر ما به‌عنوان جامعه دانشگاهی با مدیریت شهر و مدیریت شهر با دانشگاه کمک کند.

شهرام احتشامی، مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شماره یک اصفهان، اظهار کرد: شاهد زحمات شهرداری در حوزه پسماند هستیم، اما نواقصی نیز وجود دارد که برای کمک به شهر باید بیان شوند تا الگویی برای کل کشور تهیه شود.

کیسه‌های کاغذی جایگزین کیسه‌های پلاستیکی شود

امین، مدیر گروه مهندسی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در این نشست اظهار کرد: یکی از معضلات اساسی در شهر وجود پلاستیک‌ها و ترکیبات زیان‌آور آن‌هاست. بار بیماری‌های غیرواگیر استان در حال افزایش است که یکی از عوامل آن همین میکروپلاستیک‌هاست.

وی افزود: پروپوزال اولیه برای رفع این مشکل نوشته شده، اما به تکمیل نیاز دارد. در این راستا پیشنهاد می‌شود در یکی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای شهرداری اصفهان کیسه‌های کاغذی جایگزین کیسه‌های پلاستیکی شود.

نخاله‌های ساختمانی منبع انتشار ریزگردهاست

قاضی‌فرد، رئیس پژوهشکده محیط‌زیست دانشگاه اصفهان، نیز در این نشست اظهار کرد: حوزه پسماند شهر نسبت‌به گذشته ارتقا یافته که شایسته تقدیر است، اما کافی نیست و هنوز جای کار زیاد دارد.

وی ادامه داد: ۶۰ میلیون تن نخاله ساختمانی در شهر وجود دارد که در ۷۰ سال گذشته در شهر رها شدند که منبع انتشار ریزگردها و آلاینده‌هاست و بلاتکلیف مانده‌اند.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: شیرابه منبع آلاینده آب‌های زیرزمینی است و برای مدیریت آن قرار بوده کارخانه‌ای تاسیس شود که طی چند سال اخیر جدی گرفته نشده است.

قاضی‌فرد خاطرنشان کرد: پسماند سنگ‌بری‌های اطراف اصفهان که شامل خرده‌سنگ و گل سنگ است، از دیگر چالش‌های این کلان‌شهر محسوب می‌شود؛ بنابراین تفاوتی ندارد که این سنگبری‌ها در خارج یا داخل محدوده شهر باشند، وقتی باد بیاید این آلاینده‌ها وارد شهر می‌شود.

مطالبات شهروندان در حوزه پسماند احصا شود

معینی غفاری، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی و استاد دانشکده منابع طبیعی این دانشگاه، در این نشست اظهار کرد: «شهرگاه» واژه زیبایی است، بعضی واژه‌ها همچون «ریجکت» را در حوزه مدیریت پسماند می‌شنویم که بهتر است واژه فارسی به‌جای آن استفاده شود.

وی با تاکید بر اینکه بعضی از نارضایتی‌های مردم به مسائل محیط‌زیست برمی‌گردد، گفت: باید دید مدیریت پسماند چگونه می‌تواند رضایتمندی در شهروندان به‌وجود آورد.

این استاد دانشگاه افزود: باید مطالبات شهروندان در حوزه پسماند احصا شود. در این راستا باید با جلب مشارکت بیشتر آن‌ها به نارضایتی‌ها پایان داد.

معینی غفاری خاطرنشان کرد: بررسی اهداف توسعه پایدار و اینکه جایگاه پسماند در این اهداف کجاست باید مورد توجه قرار گیرد.

ضرورت توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه پسماند

نافذ، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، نیز در این نشست اظهار کرد: باید پژوهش‌ها را همسو کنیم و از آن‌ها بهره ببریم. در این راستا در تامین آب فضای سبز از راهکارهایی که دیگر کشورها به آن رسیدند، می‌توانیم استفاده کنیم.

وی با اشاره به ضرورت توجه به انرژی‌های تجدیدپذیر در حوزه پسماند افزود: باید به سمت فرایند تکمیلی بازاریابی کمپوست برویم. زیرا اکنون جای آن خالی است.

جلوگیری از خروج طرح‌های کاربردی از استان اصفهان

کمالی، دبیر کنسرسیوم محیط‌زیست استان اصفهان، نیز در این نشست اظهار کرد: هدف از تشکیل این کنسرسیوم که هشت کمیته پژوهشی دارد، جلوگیری از خارج شدن طرح‌های کاربردی از استان است.

وی ادامه داد: صنایع بزرگ استان در راستای مسئولیت اجتماعی خود حاضرند تا خدماتی را خارج از صنعت خود در این حوزه انجام دهند؛ بنابراین باید از این فرصت استفاده کرد.

رحمانی، رئیس مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی، در این نشست با اشاره به کیفیت کود کمپوست تولیدی اصفهان گفت: نیاز است آیین‌نامه‌ای برای تولید کود در عرصه کشاورزی تدوین شود.

تفکیک از مبدأ نیازمند زیرساخت فرهنگی‌اجتماعی است

هودجی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اصفهان، نیز اظهار کرد: کاهش پسماند از مبدأ بسیار اهمیت دارد، اما این مهم باید از تولیدکنندگان محصول و مصرف‌کنندگان کلی آغاز شود. تفکیک از مبدأ نیازمند زیرساخت فرهنگی‌اجتماعی است.

وی به تغییر الگوی مصرف اشاره کرد و افزود: احداث پارک مدیریت پسماند برای فرهنگ‌سازی از سن کم ضرورت دارد؛ بنابراین باید در مدارس موضوع پسماند را بگنجانیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان تصریح کرد: باید به ایجاد زیرساخت‌های عمرانی پسماند در حوزه شهرسازی توجه شود تا شاهد زباله‌گردی و زباله‌دزدی نباشیم.

کد خبر 627309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.