آیا استرس باعث بهبود عملکرد ذهنی می‌شود؟

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که استرس کم باعث بهبود عملکرد ذهنی افراد می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گروهی از محققان دانشگاه جورجیا در ایالات متحده آمریکا به منظور بررسی استرس بر عملکرد ذهنی افراد، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، اسکن‌های MRI بیش از هزار نفر با پیشینه‌های نژادی و قومی مختلف را ارزیابی کردند.

از افراد شرکت‌کننده در مطالعه چندین سوال برای بررسی میزان استرس آن‌ها پرسیده شد؛ این سوالات شامل "چند بار در ماه گذشته به دلیل یک اتفاق غیرمنتظره ناراحت شده‌اید؟ "، "در ماه گذشته چند بار متوجه شدید که نمی‌توانید از پس همه کارهایی که باید بربیایید؟ " می‎‌شد.

محققان همچنین از افراد پرسیدند که آیا احساس می‌کنند زندگی هدفمندی دارند یا خیر؟ به منظور ارزیابی حافظه فعال به شرکت‌کنندگان مجموعه‌ای از تصاویر نشان داده شد و از آن‌ها درخواست شد تصاویر را به خاطر بیاورند. محققان MRI مغز شرکت‌کنندگان را در حین تکمیل وظایف ارزیابی فعال‌سازی عصبی در قسمت‌های مختلف مغز مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که میزان پایین تا متوسط استرس با افزایش فعال‌سازی عصبی حافظه کاری مرتبط است که منجر به عملکرد ذهنی بهتر می‌شود. این نوع استرس می‌تواند به ایجاد انعطاف‌پذیری و کاهش خطر ابتلاء به اختلالات سلامت روان مانند افسردگی و رفتارهای ضداجتماعی کمک کند.

به گفته محققان، البته استرس بد مزمن ممکن است ساختار مغز را تغییر دهد و باعث از بین رفتن ماده خاکستری مغز شود. ماده خاکستری در کنترل عضلانی، تصمیم‌گیری، خودکنترلی و تنظیم هیجان نقش دارد.

کد خبر 625832

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.