برگزاری آیین بزرگداشت زنده‌یاد «سیروس شفقی» در اصفهان

مدیر مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از برگزاری آیین بزرگداشت زنده‌یاد سیروس شفقی، اصفهان‌شناس و بنیان‌گذار گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان در کتابخانه مرکزی اصفهان خبر داد.

محمد عیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: آئین بزرگداشت زنده‌یاد سیروس شفقی به پاس مقام علمی و پژوهش‌های عالمانه این اصفهان‌شناس برجسته روز پنجشنبه _سوم آذرماه ۱۴۰۱_ برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: این رویداد به همت نهادهای مدنی همچون انجمن دوستداران اصفهان، جمعیت دوست‌داران محیط زیست، انجمن طبیعت‌یاران، مؤسسه فرهنگی رویش مهر، سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، مرکز اصفهان‌شناسی، خانه ملل و اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان اصفهان برگزار خواهد شد.

مدیر مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل تصریح کرد: مرحوم سیروس شفقی بنیان‌گذار گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان و عضو هیئت علمی پژوهشگاه شاخص‌پژوه و همچنین نویسنده کتاب‌های ارزنده‌ای همچون «جغرافیای اصفهان»، «بازار بزرگ» و «شهر اسلامی» بود که چندی پیش به دیار باقی شتافت و خیل عظیمی از پژوهشگران و اصفهان‌شناسان را در سوگ خود نشاند.

برگزاری آیین بزرگداشت زنده‌یاد «سیروس شفقی» در اصفهان

در آئین بزرگداشت زنده‌یاد سیروس شفقی که ساعت ۱۶:۳۰ روز پنجشنبه _سوم آذرماه جاری_ برگزار خواهد شد، مهری اذانی، شاهین سپنتا و حشمت‌الله انتخابی درباره وجوه شخصیتی این استاد گرانمایه و آثار بر جای مانده از وی سخنرانی می‌کنند.

به گزارش ایمنا، سیروس شفقی یکم تیرماه سال ۱۳۱۲ در شهرستان ارومیه به دنیا آمد و پس از اخذ درجه دکتری در سال ۱۳۴۴ برای تدریس دروس نقشه‌کشی و کوچ‌نشینی به دانشگاه کلن دعوت شد و به عنوان استادیار علمی و رسمی مشغول به کار شد.

شفقی از آذرماه ۱۳۴۵ به دانشگاه اصفهان منتقل شد و به استخدام این دانشگاه درآمد و گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان را بنیان نهاد.

وی در سال ۱۳۵۶ به مقام استادی نائل آمد. علاوه بر تأسیس و مدیریت گروه جغرافیا و علوم اجتماعی دانشگاه اصفهان، تصدی ریاست دانشکده اقتصاد و علوم اداری و دوره‌های شبانه را بر عهده داشت و چندین دوره عضو هیئت ممیزه دانشگاه بود.

نخستین نقشه جغرافیایی شهر اصفهان به کمک عکس هوایی توسط او تهیه و ترسیم شد.

شفقی در مهرماه سال ۱۳۸۱ بازنشسته شد و از فعالیت‌های علمی-خدماتی وی تأسیس کتابخانه گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان بدون کمک‌های مالی دانشگاه، راه‌اندازی و تأسیس ایستگاه هواشناسی در دانشگاه اصفهان، نمایندگی گروه جغرافیای دانشگاه اصفهان در کمیته برنامه‌ریزی دروس در شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضویت شورای شهرسازی و اسم‌گذاری اماکن و معابر عمومی شهرداری اصفهان، عضویت و تأسیس انجمن جغرافیدانان ایران و دبیری بخش جغرافیای شهری و برنامه‌ریزی شهری فصلنامه تحقیقات جغرافیایی و محقق علمی مرکز دانش‌نامه جهان اسلام است.

وی بامداد ششم آبان‌ماه ۱۴۰۱ به علت ایست قلبی درگذشت.

کد خبر 620985

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.