اصفهان شهری با قدمت ۶ هزار ساله

یک باستان‌شناس گفت:با کاوش‌های باستانی که در محور چهارباغ صورت گرفت،به جرات می‌توان گفت، اصفهان شهری با قدمت شش هزار ساله است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محسن جاوری امروز_ چهارشنبه بیست‌وهفتم مهرماه_ در نشست «کاوش‌های باستانی در محور میانی چهارباغ»، اظهار کرد: محور چهارباغ یکی از محورهای اصلی و تاریخی شهر اصفهان در دوران تاریخی به‌ویژه دوره صفویه بوده است و همین امر باعث شده این محور از لحاظ کاوش‌های باستانی در موقعیت ویژه قرار گیرد.

وی ادامه داد: نخستین بحث کاوش‌های باستانی در محور چهارباغ از سال ۸۳ زمانی که بحث احداث مترو اصفهان مطرح بود، شروع شد و تیمی از باستان شناسان به سرپرستی من اجازه کاوش در محور میانی چهارباغ را اخذ کردند.

این باستان‌شناس تصریح کرد: نکته مهمی که باید در نظر داشت، شهر اصفهان با وجود سابقه و قدمت تاریخی بالا، تعداد کاوش‌های باستانی در آن بسیار محدود است و همین امر باعث شده که نتوانیم به درستی قدمت این شهر را تخمین بزنیم.

وی ادامه داد: با کاوش‌های باستانی که در محور چهارباغ صورت گرفته است به جرأت می‌توان گفت، اصفهان شهری با قدمت شش هزار ساله است. طی کاوش‌های که در محور میانی چهارباغ انجام گرفت، اشیایی متعلق به دوره چهار هزار سال قبل از میلاد کشف شده است که این نشان از قدمت طولانی این شهر دارد.

جاوری اضافه کرد: در لایه‌نگاری باستانی که از کاوش در محور میانی چهارباغ صورت گرفت، مشخص شد، بستر محور چهارباغ دچار تغییراتی شده است، اما این تغییرات به گونه‌ای نبوده که باعث شود آن بافت و ساختار قدیم از بین برود و این پایبندی و احترام به بافت و ساختار قدیم در محور چهارباغ را تا سال ۱۳۳۰ هجری شمسی شاهد هستیم.

وی اظهار کرد: متأسفانه از سال ۱۳۳۰ تا سال ۱۳۷۰ شاهد بیشترین تخریب بافت و کف خیابان چهارباغ هستیم به گونه‌ای که با سیم‌کشی، لوله‌کشی و صاف‌کردن محور چهارباغ بخش اعظمی از بافت و حالت سنگ‌فرش چهارباغ که از دوره صفویه ایجاد شده بود، تخریب و از بین رفت و تأسف بار اینجا است که نهادهای متولی و حتی شهروندان نسبت به این تخریب‌ها سکوت اختیار کردند.

این باستان‌شناس گفت: در کاوش‌های باستانی که در محور چهارباغ صورت گرفت، اشیا و سفال‌های شکسته مربوط به دوره مادها، کاشی‌های سفید آبی دوره صفویه، سکه‌های مربوط به صدر اسلام به‌دست آورد و بیشترین اشیا در کاوش در مقابل پاساژ افتخار کشف شد.

وی اضافه کرد: دلیل اینکه این آثار تاریخی با قدمت بالا تاکنون در شهر اصفهان کشف نشده است، به‌خاطر طغیان رودخانه زاینده رود در طول تاریخ است که این اشیا باستانی در اثر این طغیان‌ها در گل‌ولای به عمق بیش از ۲.۵ متر مدفون شده‌اند و در عمل کاوش کردن را سخت کرده است.

جابری تاکید کرد: نیاز است دستگاه‌ها متولی اجازه کاوش‌های باستانی در محورهایی همچون چهارباغ را بدهند تا بتوانیم خط تاریخی شهر اصفهان را در اثر این کاوش‌ها به دست آورد.

به گزارش ایمنا، نشست «کاوش‌های باستانی در محور میانی چهارباغ» به همت مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد.

کد خبر 613300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.