برگزاری سومین نشست‌ «نگاهی بر گویش‌ها و لهجه‌های اصفهان»

مدیر مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از برگزاری سومین نشست‌ تخصصی «نگاهی بر گویش‌ها و لهجه‌های اصفهان» خبر داد.

محمد عیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: گویش‌ها و لهجه‌های استان اصفهان بازگوکننده بخشی از تاریخ و فرهنگ همچنین ادبیات بخش مرکزی ایران به‌شمار می‌رود و با بررسی آنها از طریق زبان‌شناسی تاریخی می‌توان به پیوند تاریخی این سامان به دوران تاریخی ایران و از دیدگاه زبان‌شناسی به‌ویژه زبان‌های فارسی میانه، پارسی باستان، اوستایی و زبان‌های هندو-ایرانی پی برد.

وی افزود: شهر اصفهان، محله به محله و استان اصفهان روستا به روستا دربردارنده هویت تاریخی است؛ زمانی که بررسی از طریق زبان‌شناسی تاریخی باشد باید به مطالعه سرگذشت زبان و ادب فارسی بپردازیم.

مدیر مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: دانشنامه ارزشمندی در استان اصفهان نهفته است که نیاز به پاسداری و نگرش و بازبینی دوباره است و بیم آن می‌رود که در دنیای تهاجم ادبی و زبانی با کاسته شدن گویش‌وران، آسیبی جدی به این دانشنامه ادبی، فرهنگی و معنوی وارد شود.

برگزاری سومین نشست‌ «نگاهی بر گویش‌ها و لهجه‌های اصفهان»

وی اضافه کرد: خوشبختانه، زمان پرداختن به گوشه‌ای از این میراث ناملموس فراهم آمده است تا در آینده راه برای گام‌های اساسی در ثبت میراث فرهنگی کشور و میراث جهانی یونسکو برداشته شود.

عیدی ادامه داد: به همین مناسبت مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی «نگاهی بر گویش‌ها و لهجه‌های اصفهان» را روز چهارشنبه _چهارم آبان‌ماه_ ساعت ۱۶:۳۰ در خیابان استانداری روبه‌روی موزه تزئینی برگزار می‌کند که در این نشست استاد منصور قاسمی، استاد تاریخ و اصفهان‌شناس سخنرانی خواهد کرد.

کد خبر 614253

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.