نقد و بررسی کتاب «خانه‌های قاجاری اصفهان»

مدیر مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان از برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب«خانه‌های قاجاری اصفهان» توسط این مرکز خبر داد.

محمد عیدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: در طول تاریخ پر افتخار ایران، شهر اصفهان پیوسته جایگاه والایی در شکوفایی هنر، معماری، تمدن و فرهنگ این سرزمین داشته است. خانه‌های تاریخی عصر قاجار اصفهان از جمله آثار تاریخی این دوره بوده که به دلیل ارتباط نزدیک با زندگی روزمره مردم، گویای وجوه فرهنگی، مذهبی، اقتصادی و اجتماعی عصر قاجار و ابزاری برای انتقال مفاهیم به نسل آینده است.

وی افزود: خانه‌های تاریخی همانند موزه‌ای زنده و دایره‌المعارفی بزرگ بوده که درعین‌حال بازتاب دهنده هویت ایرانی، اسلامی است، همچنین از سرمایه‌های ناب فرهنگی شهر اصفهان به شمار می‌آید، به همین علت ارزش واکاوی و تحقیق پیرامون این آثار مضاعف می‌شود.

مدیر مرکز اصفهان‌شناسی و خانه ملل سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: برخی از خانه‌های قاجار شهر اصفهان تاکنون به ثبت آثار ملی نرسیده و از طرف دیگر، برخی خانه‌های ثبت شده به علل مختلف در معرض تخریب قرار گرفته است؛ در این راستا در کتاب «خانه‌های قاجار اصفهان» کوشش شده با فراهم آوردن و انتشار تک‌نگاشت‌های پژوهشی از ارزش‌های معماری و فرهنگی خانه‌های تاریخی اصفهان و تدوین استاد مصور و ترسیم‌های دقیق، بخش مهمی از فرهنگ بشری تا جای ممکن از گزند فراموشی مصون بماند.

نقد و بررسی کتاب«خانه‌های قاجاری اصفهان»

وی گفت: در نشست علمی با عنوان «نقد علمی و بررسی کتاب خانه‌های قاجار اصفهان» به ارائه شیوه علمی مستند سازی و تهیه تگ‌نگاشت‌های پژوهشی از شش نمونه موردی از خانه‌های قاجاری اصفهان در کتاب خانه‌های قاجار اصفهان با حضور نویسندگان مریم قاسمی‌سیچانی و آزاده حریری پرداخته می‌شود.

عیدی ادامه داد: برنامه فوق پنجشنبه بیست‌ویکم مهرماه ساعت ۱۶:۳۰ توسط این مرکز در حمام دردشت واقع در خیابان ابن‌سینا، بازارچه دردشت میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

کد خبر 610902

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.