از دفتر تخصصی فرهنگ و معماری شهرداری اصفهان چه می‌دانید؟

مسئول دفتر تخصصی فرهنگ و معماری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: تصمیمات این دفتر برنامه‌هایی است که به شهرداری پیشنهاد می‌شود و در ادامه اجرا خواهد شد. در یک نمونه تاریخ شفاهی معماران دهه ۴۰ و ۵۰ خورشیدی پیشنهاد شد و معماران شاخص این دو دهه شناسایی و مشخص شدند.

ملیحه سادات قریشیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: دفتر تخصصی فرهنگ و معماری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان در محل موزه علی‌قلی آقا مستقر است و به طور تخصصی در رابطه با مسائل مرتبط با حوزه معماری اصفهان فعالیت می‌کند.

وی افزود: در ذیل این دفتر یک شورای تخصصی معماری فعال است. این شورا مشتمل بر هفت نفر عضو متخصص در حوزه معماری و کارشناسان این حوزه است و برای راهبردهای مورد نظر، برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری می‌کند.

مسئول دفتر تخصصی فرهنگ و معماری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان تصریح کرد: اعضای شورا یک روز در هفته در این مجموعه با حضور می‌یابند و در زمینه‌های مختلفی معماری بحث و تبادل‌ نظر می‌شود. شکل کار به صورتی است که برای طرح‌ها و مباحثی که درزمینه معماری داریم، طرح و برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد و در این رابطه ممکن است با برخی سازمان‌ها از جمله نظام‌مهندسی یا سازمان نوسازی نشست‌هایی داشته باشیم.

وی ادامه داد: در واقع تصمیمات این دفتر برنامه‌هایی است که به شهرداری پیشنهاد می‌شود و در ادامه اجرا خواهد شد. در یک نمونه تاریخ شفاهی معماران دهه ۴۰ و ۵۰ خورشیدی پیشنهاد شد و معماران شاخص این دو دهه شناسایی و مشخص شدند. در ادامه نیز گروهی تشکیل‌ می‌شود و اقدام به مصاحبه گرفتن از معماران مطرح می‌کنند.

قریشیان افزود: ما در حقیقت فعالیت‌هایی که معماران برای شهر اصفهان انجام داده‌اند را جمع‌آوری، تنظیم و مستندنگاری می‌کنیم و درنهایت ممکن است در جمع‌بندی کار، شاهد برگزاری نمایشگاه و عرضه این آثار مکتوب باشیم.

وی با اشاره به رویداد هم‌نشینی معماری در قالب نشست و دورهمی اظهار کرد: این برنامه گپ‌وگفتی با معماران مطرح، فعال و افرادی است که جوایزی برای طرح‌های خلاقانه خود کسب کرده‌اند. این گروه با حضور در این نشست‌های هم‌اندیشی و تخصص‌محور درباره یک معمار و تکالیفی که در قبال شهر و محل سکونت خود بر عهده دارد، بحث و تبادل‌ نظر می‌کنند.

ارتباط با مجموعه‌های دانشگاهی

مدیر موزه گرمابه علی‌قلی‌آقا با بیان اینکه ارتباط‌هایی نیز با دانشکده‌های معماری در استان اصفهان داشته‌ایم، اضافه کرد: این ارتباطات در راستای اهداف موزه و دفتر تخصصی معماری برنامه‌ریزی و دنبال می‌شود.

وی با اشاره به فعالیت‌های این دفتر در فضای مجازی به‌ویژه در دوران شیوع کرونا، تصریح کرد: پادکست‌هایی در قالب یک طرح در همان زمان تهیه‌ شد و در این طرح با استادان برتر کشوری از جمله «مهدی حجت» به شکل تلفنی مصاحبه کردیم و در سایت موزه برای دسترسی عموم و علاقه‌مندان قرار دادیم.

قریشیان افزود: هرکدام از این استادان، در رابطه با یک موضوع خاص صحبت می‌کردند. به‌عنوان‌مثال  در رابطه با معماری‌های ناهم‌سو نیست در یکی از این فایل‌ها بحث شده بود که مورد توجه قرار گرفت. همچنین در رابطه با تفاوت معماری خوب و بد و وظایفی که معمار در قبال شهر و دیار خود دارد، صحبت شد.

وی اظهار کرد: اینکه معمار چقدر در طراحی و ساخت یک اثر، به شهر خود توجه کرده است یا در طرحی که در دست اجرا دارد، چه میزان در رابطه با فضاهای زیستی، محیطی و موارد دیگر دقت کرده است، مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

مسئول دفتر تخصصی فرهنگ و معماری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با اشاره به اهمیت مرتبط بودن معماری با فیزیک و جامعه شهری و طرح این مسائل در این برنامه‌ها و نشست‌ها افزود: وظیفه و تکلیفی که یک معمار نسبت به شهر خود دارد زیر ذره‌بین این مرکز است البته این به این معنای معرفی کارهای آن معمار نیست و درواقع باید با مباحث مورد نظر ما در دفتر تخصصی فرهنگ و معماری هم‌سو باشد.

کد خبر 611560

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.