مستندنگاری نقش و نگارهای «گرمابه علیقلی‌آقا» در قالب کتاب مصور

مدیر موزه گرمابه علیقلی‌آقا گفت: تهیه و تدوین کتاب نقش و نگارهای این حمام تاریخی شروع شده و قرار است در تهیه این کتاب، از تک‌تک نقش‌ها به شکل حرفه‌ای عکس‌برداری شود و کار با کار دقیق و مرحله به مرحله با تولید محتوا جلو برود که البته این امر تا حدودی زمان‌بر است.

ملیحه قریشیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: آمار بازدید گردشگران خارجی این موزه تاریخی در چندماه گذشته پایین آمده است اما گردشگران داخلی همچنان به این موزه مراجعه و از آن بازدید می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه کانون‌ها، مدارس، مراکز و موسسه‌هایی هستند که به این موزه مراجعه می‌کنند، خاطرنشان کرد: ریزش آماری همچنان پس از شیوع کرونا ادامه دارد، اما قبل از شایع شدن دوباره این بیماری و حوادث اخیر، فصل بهار و تابستان روزانه توریست‌های خارجی در این موزه گرمابه حضور می‌یافتند.

مدیر موزه گرمابه علیقلی‌آقا با اشاره به ۱۳ سال خدمت و فعالیت خود در این موزه تصریح کرد: در این مدت همواره شاهد بازدید مسافران و گردشگران زیادی از داخل و خارج کشور به‌ویژه در ایام نوروز و فصل تابستان از این موزه بوده‌ام.

وی ادامه داد: در ایام تعطیلات عید نوروز ۱۴۰۱ با وجود اینکه انتظار جمعیت زیاد گردشگر را نداشتیم، اما بازدیدکنندگان زیادی از این محل دیدن کردند و این بسیار رضایت‌بخش بود.

قریشیان افزود: برای بازدید از این مکان تاریخی مدارس و مراکز می‌توانند با روابط‌عمومی موزه هماهنگی کنند و در این مکان تاریخی حضور یابند.

آغاز مرمت موزه گرمابه علیقلی آقا در سال ۱۴۰۲

وی در ادامه با اشاره به وضعیت مرمت موزه گرمابه علیقلی‌آقا گفت: این موضوع در دست پیگیری است و از اوایل سال آینده شاهد انجام عملیات مرمت در این بنای کهن اصفهان خواهیم بود.

مدیر موزه گرمابه علیقلی‌آقا گفت: داخل فضای موزه رطوبت و نم وجود دارد که ابتدا باید محل بروز آن در حمام علیقلی‌آقا شناسایی شود و پس از آن مرمت را شروع کنند.

وی تصریح کرد: کارشناسانی از سازمان نوسازی شهرداری اصفهان به موزه آمدند و به دقت سازه موزه را بررسی کردند. با بارش‌هایی که چندی قبل در اصفهان رخ داد، امیدواریم ریشه تولید نم در بنا شناسایی و مرمت آن آغاز شود.

قریشیان با بیان اینکه مطالعه این گروه و شناسایی محل اشکال برای مرمت، نقطه قوتی است که کار مرمت را با سرعت بیشتری پیش خواهد برد اظهار کرد: ایجاد نم در این سازه بیشتر زیرسطحی است و کار مرمت نیز به شکل زیرساختی باید انجام شود تا پدیده نم‌زدگی کنترل شود.

طرح‌هایی برای کودک و معماری در سال آینده

وی با اشاره به اینکه برای عید نوروز ۱۴۰۲ برنامه‌های متنوعی خواهیم داشت افزود: دفتر تخصصی معماری شهرداری اصفهان در این موزه مستقر است و در فضای معماری و کودک برای تابستان سال آینده برنامه‌هایی برای گروه سنی ۱۰ تا ۱۵ ساله برگزار خواهیم کرد.

مدیر موزه گرمابه علیقلی‌آقا اظهار کرد: طرح مطالعاتی دیگری برای این حمام تاریخی داریم و امیدواریم اجرای آن به چاپ کتاب منجر شود. در واقع کتاب حاوی نقش‌های زیبای داخل این حمام است، چرا که ممکن است به مرور زمان این نقش و نگارها دچار آسیب شود؛ به همین سبب و برای ماندگاری آثار چاپ این کتاب مصور در دستور کار موزه است.

وی تاکید کرد: برای چاپ این مجموعه مکتوب و مصور، مستندنگاری نقوش حمام در مراحلی اجرا خواهد شد تا به مرحله تولید محتوا برسد و در قالب کتاب منتشر شود.

قریشیان تصریح کرد: تهیه و تدوین کتاب نقش و نگارهای این حمام تاریخی شروع شده و قرار است در تهیه این کتاب، از تک‌تک نقش‌ها به شکل حرفه‌ای عکس‌برداری شود و با کار دقیق و مرحله به مرحله با تولید محتوا جلو برود که البته این امر تا حدودی زمان‌بر است.

حمام تاریخی «علیقلی آقا» در سال ۱۱۲۵ هجری توسط درباریان شاه سلیمان و شاه سلطان حسین صفوی در محله «بیدآباد» اصفهان ساخته شده است. معماری و مهندسی به کار رفته در این بنا از شاهکارهای دوره‌ صفوی بوده که در حال حاضر به موزه تبدیل شده و پذیرای گردشگران است.

کد خبر 631152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.