فرزندخواندگی، راهی برای پیوند والدین و فرزندان غیربیولوژیک

روز جهانی «فرزندخواندگی» مناسبتی است که در نهم نوامبر هر سال برگزار می‌شود و در آن پذیرفته‌شدگان، داستان زندگی خود را با سایران به‌اشتراک می‌گذارند و والدین آن‌ها ضمن برقراری ارتباط با یکدیگر درباره چگونگی و مراحل پذیرفتن یک یا چند فرزندخوانده صحبت می‌کنند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گفته می‌شود تنها والدین بیولوژیک یک کودک توانایی مراقبت از وی را دارند، حال آنکه عشق برای هر کسی کافی است و این امر در پذیرفتن یک کودک بی‌سرپرست به فرزندخواندگی قابل اثبات است.

چه بسا والدینی که آن‌قدر در حسرت مادر یا پدر صدا زده شدن بوده‌اند که پذیرفتن سرپرستی کودکی که نیازمند آغوشی گرم و خانه‌ای صمیمی است به‌حدی در کامشان شیرین باشد که بتوانند هرگونه اندوه، حسرت، خسران و جای خالی را در ذهن و قلب فرزندخوانده خود به بهترین نحو ممکن پر کنند.

فرزندخواندگی، راهی برای پیوند والدین و فرزندان غیربیولوژیک

فرزندخواندگی، راهی فوق‌العاده برای زوج‌هایی است که به‌طورطبیعی از نعمت والدین شدن محروم هستند؛ با این حال تنها مختص این افراد نیست. زنان، مردان و زوج‌های بارور یا نابارور بسیاری وجود دارند که سالانه سرپرستی یک یا چند کودک و حتی نوجوان را برعهده می‌گیرند و تبدیل به والدین غیربیولوژیک آن‌ها می‌شوند.

این اقدام به دلایل مختلفی انجام می‌گیرد. در بعضی موارد هدف از به‌سرپرستی گرفتن یک فرزند تنها فراهم آوردن خانه‌ای امن برای کودکی است که به آن نیاز دارد. گاهی نیز ممکن است باروری برای یک زن با خطر مرگ همراه باشد یا یک فرد مجرد که شرایط ازدواج برایش فراهم نیست و در آرزوی پدر یا مادر شدن است، رؤیای خود را با به سرپرستی گرفتن یک کودک برآورده می‌سازد.

فرزندخواندگی به‌خودی خود فرآیندی بسیار زیبا و انسان‌دوستانه است، اما درک تعداد کودکانی که به خانه و سرپرست نیاز دارند پدیده‌ای ناراحت‌کننده به‌حساب می‌آید. براساس گزارش صندوق کودکان سازمان ملل‌متحد (یونیسف) بیش از ۱۵۰ میلیون کودک در سراسر جهان به خانه نیاز دارند.

انبوهی از دلایل برای رها کردن یک فرزند وجود دارد. ممکن است والدین به دلایل متعدد و به‌رغم تمایل قلبی توان پذیرفتن مسئولیت فرزند خود را نداشته یا به‌دلیل فقر از دسترسی به منابع کافی برای رشد و مراقبت از این کودک محروم باشند. در بعضی موارد نیز هنگام فوت یکی یا هر دوی آن‌ها کودک بدون سرپرست می‌ماند و به اجبار به مراکز مخصوص نگهداری از فرزندان بدون سرپرست سپرده می‌شود تا شانس خود را برای بهره‌مند شدن از یک خانه گرم با والدینی مهربان بیازماید.

فرزندخواندگی، راهی برای پیوند والدین و فرزندان غیربیولوژیک

تاریخچه روز جهانی فرزندخواندگی

روز جهانی «فرزندخواندگی» با هدف بزرگداشت خانواده، افزایش آگاهی درباره فرزندخواندگی و جمع‌آوری کمک‌های مالی برای حمایت از خانواده‌ها در روند به سرپرستی گرفتن یک فرزند، در سال ۲۰۱۴، به‌پیشنهاد هنک فورتنر (Hank Fortener) و تلاش‌های یک گروه دوستانه در لس‌آنجلس معرفی شد.

«فورتنر» مدیر هنری یک شرکت سرگرمی و خدمات آمریکایی است و از همان سال اول، با هدف جمع‌آوری حمایت برای کاهش تعداد یتیمان و یافتن سرپرست مناسب برای هر کودک بی‌سرپرست، یک پلتفرم غیرانتفاعی و سرمایه‌گذاری جمعی برای تأمین مالی امور مربوط به فرزندخواندگی با عنوان «به‌سرپرستی بگیریم (AdoptTogether)» نیز طراحی کرد که خانواده، اجتماع و عشق را ترکیب می‌کند تا خانه‌هایی را برای کودکانی فراهم کند که به آن نیاز دارند. این پلت‌فرم شکاف بین خانواده‌های مایل برای به‌سرپرستی گرفتن فرزند و کودکان نیازمند به خانه‌های دوست‌داشتنی را پر می‌کند و طی چند سال اخیر موفق به جمع‌آوری ۱۷ میلیون دلار کمک برای امور فرزندخواندگی از بیش از ۶۰ کشور سراسر جهان شده است.

امروزه صدها سفیر فرزندخواندگی از سراسر جهان در روز نهم نوامبر گرد هم می‌آیند تا رویدادهای مربوط به روز جهانی فرزندخواندگی را سازماندهی کنند و ضمن جشن گرفتن تشکیل خانواده‌های بسیار از طریق فرزندخواندگی، والدین و فرزندان غیر بیولوژیکی سراسر جهان را تشویق کنند ضمن برقراری ارتباط با یکدیگر، داستان و تجربه منحصربه‌فرد خود را در این مسیر با دیگران به‌اشتراک بگذارند و در این مورد که خانواده تنها با پیوند خونی شکل نمی‌گیرد صحبت کنند.

برگزاری روز جهانی فرزندخواندگی

روز جهانی فرزندخواندگی در نهم نوامبر هر سال با نماد نقاشی «چهره‌ای خندان بر کف دست»، عکس گرفتن با پنجه‌های باز و به‌اشتراک گذاشتن این عکس‌ها در رسانه‌های اجتماعی به‌منظور کمک به افزایش آگاهی درباره آن برگزار می‌شود. افراد مختلف در این روز می‌توانند به‌عنوان سفیران فرزندخواندگی شرایط ملاقات متقاضیان را فراهم کنند، با کمک مالی به یک خانواده نیازمند، به آن‌ها برای تأمین هزینه فرزندان‌شان یاری برسانند، درباره افراد معروفی که فرزندی را به سرپرستی گرفته‌اند یا درباره کودکان فرزندخوانده دیروز هم‌چون بیب روث، النور روزولت، ملیسا گیلبرت، استیو جابز، لئو تولستوی و دیو توماس که به انسان‌های سرشناس تبدیل شده‌اند اطلاعات جمع‌آوری کنند و آن را در اختیار سایرین قرار دهند یا به‌صورت داوطلبانه، برای کمک به سازمان‌های فعال در این زمینه بپیوندند.

روز جهانی فرزندخواندگی موقعیتی عالی است برای دنبال کردن مسیری که یک یا چند فرد برای پذیرفتن سرپرستی یک فرزند پیموده‌اند. همچنین روزی مناسب برای دریافتن چگونگی این واقعیت به‌شمار می‌رود که برای ایجاد روابط قوی در یک خانواده سلامت عاطفی بسیار حیاتی است. امروزه تصمیم یک خانواده برای پذیرفتن فرزندخوانده اقدامی نوع‌دوستانه تلقی می‌شود و مورد تحسین قرار می‌گیرد. با این حال این پذیرش به همان میزانی که برای فرزند در بر دارنده مزایا است برای خانواده‌ای که او را به سرپرستی گرفته‌اند نیز مفید است.

کد خبر 618080

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.