۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۸
علائم قند خون بالا چیست؟

علائم قند خون بالا شامل خستگی مداوم، تشنگی زیاد، تاری دید، کاهش وزن بی‌دلیل، خونریزی لثه و تکرر ادرار می‌‎شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیشتر مواقع کنترل سطوح قند خون به رژیم‌غذایی مصرفی بستگی دارد. مصرف مواد غذایی پرکربوهیدرات و شیرین می‌تواند قند خون را بیش از اندازه افزایش دهد.

بدن برای تعدیل این شرایط انسولین تولید می‌کند که به کنترل قند خون کمک می‌کند، اما گاهی اوقات بدن قادر به تولید انسولین کافی برای کاهش قند خون نیست. در این شرایط، قند خون همواره بالا باقی می‌ماند. افزایش قند خون با علائمی همراه است که در ادامه به بررسی تعدادی از آن‌ها می‌پردازیم:

خستگی مداوم

اگرچه قند خون انرژی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند، اما میزان بیش از اندازه آن می‌تواند باعث بروز شرایط کاملاً مختلف شود به طوری که با احساس خستگی مداوم مواجه می‌شوید. زمانی که قند خون بالا است گلوکز زیادی هدر می‌رود بنابراین فرد دچار خستگی می‌شود.

تشنگی زیاد

زمانی که کلیه‌ها نمی‌توانند گلوکز را پالایش کنند بدن با کم‌آبی مواجه می‌شود. این شرایط نه تنها احساس تشنگی را افزایش می‌دهد، بلکه باعث افت عملکرد اندام‌های مختلف نیز می‌شود. هنگامی که به صورت مکرر دفع ادرار را انجام می‌دهید بدن آب از دست می‌دهد و فرد احساس تشنگی می‌کند.

تاری دید

میزان بیش از اندازه قند در بدن باعث تورم عدسی چشم‌ها می‌شود این شرایط تاری دید را به همراه دارد، اما زمانی که قند خون کاهش پیدا کند، بینایی شما نیز به حالت عادی بازمی‌گردد. در صورتی که قند خون بالا حالت مزمن پیدا کند، می‌تواند آسیب دائمی به قدرت بینایی افراد وارد کند.

کاهش وزن بی‌دلیل

زمانی که سلول‌های بدن به میزان کافی گلوکز دریافت نمی‌کند از عضله و چربی برای تأمین انرژی استفاده می‌شود. بنابراین افراد مبتلا به قند خون بالا دچار کاهش وزن بی‌دلیل می‌شوند.

خونریزی لثه

قند خون بالا یکی از دلایل بروز خونریزی لثه است، سطوح بالای قند خون موجب تجمع باکتری‌های بد در دهان می‌شود و این شرایط احتمال خونریزی لثه را هنگام مسواک زدن یا استفاده از نخ دندان افزایش می‌دهد.

تکرر ادرار

زمانی که قند خون وارد کلیه‌ها می‌شود آب بیشتری توسط آن‌ها جذب می‌شود، این شرایط تکرر ادرار را به همراه دارد. اگر با تکرر ادرار مواجه هستید بدون اینکه میزان مایعات مصرفی خود را افزایش داده باشید، بررسی سطح قند خون ایده خوبی است.

کد خبر 619656

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.