علائم گوارشی دیابت نوع دو چیست؟

بیماری دیابت باعث افزایش سطح قند خون بدن می‌شود و بر دستگاه گوارش تاثیرگذار است؛ دیابت نوع دو علائم دردناکی ایجاد کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، دیابت نوع دوم رایج‌ترین نوع دیابت است و زمانی رخ می‌دهد که بدن قادر نیست از انسولین موجود در بدن استفاده کند. دیابت نوع دوم باعث بروز علائم و عوارض مختلفی می‌شود؛ سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز اعلام کرده است که بیش از ۹۵ درصد افراد مبتلا به دیابت درگیر دیابت نوع دوم هستند که در نتیجه اضافه وزن و تحرک نکردن بدن ایجاد شده است.

با وجود اینکه هیچ روش درمانی برای دیابت نوع دوم وجود ندارد، تشخیص به موقع و پیروی کردن از سبک زندگی سالم می‌تواند تفاوت بزرگی ایجاد کند. کاهش وزن، تغذیه سالم و ورزش منظم می‌تواند به مدیریت بیماری دیابت نوع دوم کمک کند. افزایش سطح قند خون بدن ممکن است بر دستگاه گوارش تأثیر بگذارد و علائم دردناکی ایجاد کند.

گاستروپارزی یا فلج معده

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که قند خون بالا باعث بروز گاستروپارزی یا فلج معده شود که بر نحوه هضم غذا تأثیر می‌گذارد. زمانی که قند خون افزایش پیدا می‌کند، ماهیچه‌های معده به درستی عمل نمی‌کند و غذا به درستی هضم نمی‌شود. گاستروپارزی بر سرعت جذب غذا و مواد مغذی تأثیر می‌گذارد و در صورت درمان نشدن منجر به سوءتغذیه می‌شود.

علائم گوارشی ناشی از دیابت نوع دوم

ممکن است افراد علائم زیادی را به همراه گاستروپارزی تجربه کنند؛ این علائم شامل حالت تهوع، استفراغ، سوزش سر دل، احساس سیری، از دست دادن یا کاهش اشتها، نفخ، دل‌درد و تعریق شبانه می‌شود. علائم ذکر شده خطر بروز کاهش وزن و کمبود مواد مغذی بدن را افزایش می‌دهد.

اقدامات لازم برای تسکین علائم گوارشی ناشی از دیابت نوع دوم

سرویس سلامت ملی (NHS) توصیه کرده است که برای برطرف کردن مشکلات گوارشی ناشی از دیابت نوع دوم، بیش از سه وعده غذایی در روز مصرف کنید، اما حجم وعده‌های غذایی را کاهش دهید. در این صورت، غذای کمتری در معده وجود خواهد داشت و عبور آن از دستگاه گوارشی آسان‌تر خواهد بود. همچنین لازم است افراد در این شرایط غذاهای نرم‌تر و مایعات بیشتری مصرف کنند تا هضم غذا آسان‌تر شود. جویدن غذا نیز ممکن است به هضم بهتر آن کمک کند.

افراد مبتلا به دیابت نوع دوم باید مصرف کربوهیدرات خود را کاهش دهند

افراد مبتلا به دیابت نوع دوم باید مصرف کربوهیدرات خود را کاهش دهند یا آن را محدود کنند. با وجود اینکه کربوهیدرات‌ها منبع بسیار مهم انرژی برای بیشتر افراد است، می‌تواند منجربه افزایش سطح قند خون نیز شود زیرا کربوهیدرات‌ها به قند یا گلوکز تجزیه می‌شوند و در جریان خون جذب می‌شود. افراد مبتلا به دیابت باید از مصرف کربوهیدرات‌هایی مانند نان سفید، برنج و ماکارونی دوری کنند و به جای آن از غذاهای کم‌کربوهیدرات مانند سبزیجات با برگ سبز و ماهی‌های چرب مصرف کنند.

علائم دیابت نوع دوم

طیف وسیعی از علائم مرتبط با دیابت نوع دوم شامل تشنگی بیش از حد، خشک شدن دهان، تکرر ادرار، خستگی مفرط، تاری دید، کاهش وزن غیرقابل توضیح، تغییر در الگوی خواب و غذا خوردن می‌شود.

کد خبر 584757

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.