طرح‌های سلامت‌محور در دستور کار شهرداری اصفهان

مدیر اداره سلامت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: این اداره دو طرح سلامت‌محور با عنوان «سنجش سلامت» و «فردا دیر است» طراحی کرده و در حال اجرای هر دو با محوریت این مجموعه است.

هاجر ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: اداره سلامت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان دو طرح سلامت‌محور با عنوان «سنجش سلامت» و «فردا دیر است» طراحی کرده و در حال اجرای هر دو طرح با محوریت این مجموعه است.

وی با اشاره به شعار سازمان بهداشت جهانی برای سال ۲۰۲۲ با عنوان «با آموزش دیابت از فردای خود محافظت کنیم» افزود: طرح سلامت‌محور «فردا دیر است» به مناسبت بیست‌وسوم آبان‌ماه، روز جهانی دیابت، طراحی و اجرا شد و هدف اصلی اجرای آن، پیگیری از این بیماری خاموش و خطرناک است.

مدیر اداره سلامت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان، خاطرنشان کرد: در این طرح موارد و آزمایش‌هایی همچون تست‌های قند خون، وزن و قد، معاینات برست، فشار خون و بی ام آی لحاظ شده است که همه مراجعه‌کنندگان را پوشش خواهد داد.

وی با اشاره به انجام و اجرای طرح دیابت در باغ‌های بانوان شهر اصفهان، تصریح کرد: باغ‌های بانوان طلوع، ناژوان و پردیس، محل‌های تعیین شده برای انجام این تست‌ها هستند. این طرح هفته گذشته در باغ بانوان پردیس اجرا شد و این هفته در روزهای شنبه و یکشنبه در باغ بانوان طلوع شاهد اجرای آن بودیم. همچنین روزهای دوشنبه و چهارشنبه هفته جاری در باغ بانوان پردیس طرح را اجرا خواهیم کرد.

ابراهیمی انجام تست قند خون برای افراد ۲۰ سال به بالا و همچنین معاینات برست از زنان ۴۰ سال به بالا را یادآور شد و گفت: علاوه بر این موارد، آموزش‌های روزآمد در حوزه بیماری دیابت توسط پزشکان معاونت بهداشت و درمان دانشگاه علوم پزشکی که در طرح حضور دارند به حاضران ارائه می‌شود. همچنین توضیحاتی درباره بیماری دیابت، علائم، راه‌های پیشگیری، علائم و روش‌های درمان به مبتلایان و افراد شرکت‌کننده در طرح آموزش داده می‌شود. در معاینات برست هم حاضران، راه‌های شناسایی و درمان بیماری را فرا می‌گیرند.

وی با بیان اینکه همه خدمات این طرح رایگان است، ادامه داد: انجمن دیابت و انجمن مکسا (مؤسسه نیکوکاری کنترل سرطان ایرانیان) در این طرح سلامت‌محور و مردمی مشارکت دارند.

مدیر اداره سلامت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان اظهار کرد: در اجرای این طرح، پایش‌های هر فرد جداگانه انجام و کارتی به فرد مورد نظر داده می‌شود. پس از تکمیل فرم پایشی، افراد مشکوک به بیماری از جمله فشار خون، قند خون یا چربی خون شناسایی و شماره‌های تماس این افراد اخذ شد و در اختیار معاونت بهداشت و درمان قرار داده شد.

به گفته وی، ۷.۵ میلیون فرد دیابتی در ایران شناسایی شده است. آمار مبتلایان به دیابت در زنان بیشتر از مردان است و ۴۵۰ هزار نفر در استان اصفهان مبتلا به این بیماری خاموش هستند.

ضرورت حساس سازی جامعه در حوزه دیابت

مدیر اداره سلامت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان هدف از اجرای این طرح را آشنایی عموم مردم با دیابت و حساس‌سازی جامعه دانست و گفت: امروز شاهد کم‌تحرکی و تغذیه ناسالم افراد در جامعه هستیم که همین عوامل روز به روز بر جمعیت مبتلایان دیابتی افزوده است، بنابراین آگاه‌سازی مردم در حوزه پیشگیری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

وی با اشاره به تهیه بروشورهای آموزشی برای این رویداد سلامت محور، افزود: بروشور اول با عنوان آشنایی با دیابت و بروشور دوم به نام گردونه غذایی طراحی و در اختیار شرکت‌کنندگان در طرح قرار گرفته است.

ابراهیمی در ادامه با اشاره به اجرای طرح «سنجش سلامت» ویژه کارکنان ستادی سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان گفت: یک گروه هشت‌نفره از پزشکان و کارشناسان این بخش در این کارکنان معاونت‌ها مختلف سازمان را معاینه خواهند کرد.

کد خبر 619350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.