از تغییر زمان «سنجش سلامت» کلاس اولی‌ها تا تهیه اطلس جغرافیایی بازماندگان از تحصیل

تغییر زمان سنجش سلامت کلاس اولی‌ها، مراجعه به آدرس کودکان و بررسی علت بازماندگی، توزیع بسته خودآموز کلاس اولی‌های روستاها، هشدار وزیر آموزش و پرورش به تلاش دشمن برای ترویج بی‌اخلاقی بین دانش‌آموزان و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان را در بسته خبری ایمنا می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، حمید طریفی حسینی، ضمن اعلام اینکه سنجش سلامت نوآموزان بدو ورود به دبستان سال تحصیلی آینده را از آذر امسال یعنی یک ماه دیگر، آغاز می‌کنیم، اظهار کرد: این امکان برای خانواده‌ها فراهم می‌شود که علاوه بر اقدام از طریق مراکز، خودشان هم بتوانند پایگاه نزدیک به محل سکونت آن‌ها را انتخاب و در زمان مشخص شده مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه در سنجش بدو ورود به دبستان سال تحصیلی جاری حدود یک میلیون و ۷۷۹ هزار و ۶۸۲ نفر نوبت گرفته بودند که کار سنجش یک میلیون و ۷۴۷ هزار و ۴۲۶ نفر انجام شده، افزود: با پیش‌بینی‌هایی که داشتیم آمار دانش آموزان سنجش شده ۱۰۳ درصد رشد داشته و یک علت بالاتر رفتن آمارها این بود که در یکی دو سال همه‌گیری کرونا، برخی دانش‌آموزان به مدرسه نرفته بودند، یک علت دیگر نیز افزایش جمعیت اتباع خارجی بوده است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی تصریح کرد: در مقایسه با سال‌های گذشته، سرعت انجام کار و تعداد ارزیابی‌ها بیشتر بود. امسال، به جهت انجام سنجش سلامت سال متفاوتی برای ما بود، نیمی از پایگاه‌ها کارشان به اتمام رسیده و تعدادی دیگر برای سنجش پیش‌دبستانی‌ها هنوز فعال هستند.

وی با بیان اینکه سنجش سلامت پیش‌دبستانی‌ها از مدتی قبل آغاز شده است، ادامه داد: حدود ۱۴۳ هزار و ۹۹۵ نوآموز پیش‌دبستانی نوبت گرفته‌اند که تاکنون کار ارزیابی و سنجش ۱۲۳ هزار و ۶۱۴ نفر آن‌ها صورت گرفته است و این تعداد دیگر نیازی نیست برای ورود به کلاس اول دوباره سنجش شوند.

طریفی حسینی درخصوص هماهنگی با سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای معرفی سنجش نوآموزان توسط مدیران مراکز پیش‌دبستانی به صورت هدفمند، گفت: پایگاه‌های مشخص شده، فعلاً استمرار فعالیت دارند تا بتوانیم جمع بیشتری را در برنامه امسال سنجش کنیم.

وی اضافه کرد: در تلاش هستیم تا قبل از پایان سال ۱۴۰۱، بخش زیادی از افرادی که سال آتی به کلاس اول می‌روند را در قالب مدل جدید، سنجش کنیم و در نهایت آنهایی که باقی می‌مانند کارشان را از طریق پایگاه‌های موقت انجام می‌دهیم.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه اکنون از پیش‌دبستانی‌های موجود، شروع می‌کنیم و در زمان معین خودش، اعلام عمومی خواهیم کرد که خانواده‌ها از آذرماه خودشان نسبت به نوبت‌گیری از پایگاه‌ها اقدام کنند، تاکید کرد: این امکان برای خانواده‌ها فراهم می‌شود که علاوه بر اقدام از طریق مراکز، خودشان هم بتوانند پایگاه نزدیک به محل سکونتشان را انتخاب و با زمان مشخص، مراجعه کنند.

وی ادامه داد: قرار است مراکز اختلالات یادگیری فعلی ما به عنوان پایگاه سنجش در نظر گرفته شوند تا این مراکز در رویکرد جدید به پایگاه‌های جامع تبدیل شوند و کار ارزیابی، سنجش و مداخلات تخصصی را برای دانش‌آموزان ارائه دهند.

طریفی با بیان اینکه سنجش سلامت هر ساله برای انجام ثبت‌نام در کلاس اول، الزامی است، یادآور شد: در تابستان فشار زیادی بر آموزش و پرورش وارد می‌شود و باید غربالگری حجم بالایی از دانش‌آموزان طی تیر تا شهریورماه انجام شود. این کار به دلایل مختلف، به‌موقع اجرا نمی‌شود و با طولانی شدن پروسه، بعضاً به مهر و آبان هم می‌رسد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی خاطرنشان کرد: تأخیر در سنجش، امر برنامه‌ریزی نیروی انسانی، ثبت‌نام قطعی کلاس اول، کلاس‌بندی‌ها و ثبت سفارش کتب درسی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و سبب بی‌نظمی در فرایندهای جاری می‌شود. به همین دلیل امسال سنجش سلامت را از قبل سال جدید شروع می‌کنیم که جزئیات آن را در فراخوان عمومی اعلام خواهیم کرد.

بسته خودآموز کلاس اولی‌ها در ۸ هزار و ۳۰۰ مدرسه روستایی توزیع می‌شود

معصومه نجفی پازوکی اظهار کرد: بسته خودآموز برای پایه اول دبستان در نظر گرفته شده است که در اختیار معلمان قرار می‌گیرد و در هشت هزار و ۳۰۰ کلاس روستایی توزیع می‌شود.

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش افزود: برای آموزش اول ابتدایی به مداخله اورژانسی نیاز است و در این راستا، بسته خودآموز اول ابتدایی با تغییر رویکرد، اساس شکل‌گیری تفکر را شکل می‌دهد زیرا دانش آموز گام به گام خود مفهوم‌سازی می‌کند تا قدرت تجزیه و تحلیل مطالب را داشته باشد.

وی با بیان اینکه در معاونت ابتدایی از ساختار هرمی به ساختار شبکه‌ای پیش می‌رویم و در زمینه برنامه‌های درسی کل تمرکز به توانمندسازی معلمان است، گفت: ۳۶۰ هزار معلم برای دروس علوم، فارسی، ریاضی و هدیه‌های آسمانی در سه سال آینده آموزش داده می‌شود.

هشدار وزیر آموزش و پرورش به تلاش دشمن برای ترویج بی‌اخلاقی بین دانش‌آموزان

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: دشمنان می‌خواهند امنیت کشور را خدشه‌دار کنند و حمله تروریستی به حرم احمد بن موسی (ع) توسط عوامل استکبار و آمریکا در همین راستا بوده که البته این اقدام وحدت ملت را بیشتر کرد.

وی ادامه داد: بسیاری از شهدای علمی با کمترین امکانات و از شهرهای مختلف کشور توانستند با تلاش خود در عرصه‌های مختلف جزو سرآمدان دنیا باشند که ضرورت دارد دانش‌آموزان را با این دستاوردهای علمی دانشمندان شهید آشنا کنیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: پس از شیوع کرونا باید واکسن در اختیار داشتیم تا جلوی مرگ و میرها گرفته شود که از ورود واکسن به کشور جلوگیری می‌شد، اما امروز به همت تلاش دانشمندان ما انواع واکسن ساخته شده و صادر نیز می‌شود.

وی با بیان اینکه تولید واکسن پروسه‌ای زمان‌بر و طولانی مدت است و این باورپذیر نبود که ایران بتواند روزی واکسن کرونا فرآوری کند، تاکید کرد: دبیرکل سازمان ملل از رئیس جمهور عذرخواهی کرده بود که نتوانستند در دوران کرونا به ایران واکسن دهند که رئیس جمهور در پاسخ گفتند که «ما در حال حاضر ۶ نوع واکسن کرونا تولید و به کشورهای مختلف صادر می‌کنیم».

نوری افزود: این کارهای علمی نتیجه رشادت‌های شهدا و رزمندگان در طول جنگ هشت ساله تحمیلی بوده است که اگر این امنیت را امروز نداشتیم پیشرفت‌ها امکانپذیر نبود و اقتدار امروز حاصل نمی‌شد.

وی با تاکید بر اینکه دشمن می‌خواهد رویش‌های علمی کشور را مورد هدف قرار دهد که مکان این رویش‌ها نیز مدارس و دانشگاه‌ها است، یادآور شد: دشمنان در پی از بین بردن اخلاق و معنویت در بین نسل جوان و جامعه هستند که باید در این زمینه مراقب بود و این هدف را به روش‌های مختلفی دنبال می‌کنند که بازی‌های رایانه‌ای از جمله آنان است که به نوعی ترویج بی‌اخلاقی می‌کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه بسیاری از ابتکارات رزمندگان در جنگ عجیب بود که توانستند از معبرهای سخت عبور کرده و حتی جلوتر حرکت کنند، گفت: باید گوش به فرمان امامین انقلاب باشیم و هر یک دانش آموزان ما می‌توانند یک شهید زین‌الدین باشند که در عرصه‌های مختلف مؤثر و نقش آفرینی داشته باشند.

او اظهار کرد: المپیاد ترکیبات با حضور ۴۲ کشور جهان برگزار شد که ایران راهبر آنان بود و بیشتر رتبه‌های را بچه‌های ایران کسب کردند، اما این رویداد در جهان انعکاس داده نشد.

وی افزود: راه شهدا را باید تداوم ببخشیم که روزگاری احساس کردند باید از پشت میز درس به میدان جبهه‌ها بروند تا از کشور دفاع کنند و امروز برگزاری یادواره شهدا در مدارس برای آشنایی با شهدا بسیار مؤثر است.

وزیر آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: امسال ۷۰ هزار دانش‌آموز هنرستانی را اضافه کردیم که این بدان معنا است ۷۰ هزار نیروی حرفه‌ای کار در آینده خواهیم داشت و تلاش می‌شود هنرستان‌ها با مراکز دانش بنیان متصل کنیم.

مهارت‌آموزی دانش‌آموزان به کجا رسید؟

عباس بیات، مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش پیرامون اینکه آیا هنرستان‌ها به سراغ توسعه رشته‌های کم‌هزینه رفته‌اند! اظهار کرد: در تمام استان‌ها ۱۰ رشته اول هنرستان‌ها یکسان است! به عنوان مثال حسابداری یا رشته‌های مرتبط با کامپیوتر.

وی در پاسخ به این پرسش که ملاک توسعه رشته‌های هنرستانی چیست؟ آیا در منطقه‌ای که قطب کشاورزی است، هنرستان حسابداری به دلیل هزینه کمتر آن ایجاد می‌شود، گفت: با وجود تلاش‌های انجام شده اما همچنان در توسعه متوازن رشته‌های هنرستانی وضعیت مطلوب نداریم.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: به عنوان مثال در گلستان، یک زیست‌بوم و در سیستان و بلوچستان زیست‌بوم دیگری وجود دارد. در برخی مناطق پایه اشتغال صنعت و در برخی مناطق کشاورزی یا خدمات است اما در تمام استان‌ها ۱۰ رشته اول هنرستان‌ها، یکسان است! به عنوان مثال حسابداری یا رشته‌های مرتبط با کامپیوتر.

وی افزود: برخی مواقع توجه سیاست‌گذاران، توسعه کمی هنرستان‌ها بوده و به کیفیت توجهی نشده است. به عنوان مثال هدف‌گذاری شده تا ۵۰ درصد دانش‌آموزان به هنرستان‌ها بروند در حالی که امکانات، تجهیزات و نیروی انسانی آن وجود ندارد بنابراین مجبور شدند برای نزدیک شدن به این هدف‌گذاری، رشته‌های کم‌هزینه را توسعه دهند.

بیات ادامه داد: برخی رشته‌ها مانند مکانیک خودرو در تمام کشور نیاز است اما باید بررسی شود در یک استان تعداد هنرستان‌هایی که رشته مکانیک خودرو دارند متناسب با نیاز استان است یا خیر.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: همچنین ایجاد رشته حسابداری در یک منطقه روستایی محل تأمل است البته شرایط رشته کامپیوتر تا حدودی متفاوت است چرا که با توسعه فناوری‌های نوین و توسعه فضای مجازی، ایجاد این رشته قابل توجیه است و نیاز کشور بیش از این است اما اینکه چه مهارت و استانداردی در رشته‌های زمینه کامپیوتر توسعه یابد نیازمند بررسی است.

او گفت: سعی داریم به توسعه کیفی هنرستان‌ها بپردازیم و امیداست سیاست گذاران کشور این وضعیت را با توسعه کمی ارزیابی نکنند بلکه توسعه کیفی رصد شود البته این فرایند زمان بر است و باید امکانات و تجهیزات در کشور تأمین شود.

وی در پاسخ به این پرسش که هنرستان‌ها با چه مشکلاتی مواجه هستند، برخی مدیران هنرستان‌ها از کمبود نیروی انسانی ماهر سخن می‌گویند؟ اظهار کرد: یکی از مشکلات هنرستان‌ها، کمبود نیروی انسانی متخصص است، دانشگاه شهید رجایی به لحاظ کمیت کفاف تأمین نیروی انسانی هنرستان‌ها را نمی‌دهد همچنین جدا شدن آموزشکده‌ها از آموزش و پرورش خسارت بزرگی بود. هم اکنون نیاز است بخشی از این آموزشکده‌ها به آموزش و پرورش بازگردد چرا که هیچ آموزشکده‌ای برای توسعه برخی رشته‌ها از جمله کشاورزی و تربیت هنرآموز نداریم.

بیات ادامه داد: در بخش دختران در گذشته دانشکده شریعتی فعالیت می‌کرد که اکنون آن را از دست داده‌ایم و برای تأمین هنرآموز رشته طراحی دوخت سیستمی برای تربیت هنرآموز نداریم، یکی از درخواست‌های ما از دولت و مجلس خصوصاً در برنامه هفتم توسعه این است که کمک کنند بخشی از آموزشکده‌ها به آموزش و پرورش بازگردد.

وی پیرامون اینکه آیا برای آموزش مهارت به دانش آموزان با سازمان فنی و حرفه‌ای وارد مذاکره شدید و آنها حاضر به همراهی با این وزارتخانه برای آموزش مهارت به دانش آموزان هستند؟ گفت: در این زمینه تفاهم‌نامه‌هایی وجود دارد، برای اجرای برنامه ایران مهارت و اجرای شاخه کاردانش از ظرفیت سازمان فنی‌وحرفه‌ای استفاده می‌شود.

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: بحث آموزش یک مهارت به دانش‌آموزان شاخه نظری حداقل از زمان تصویب قانون وزارت آموزش و پرورش مطرح بوده اما به دلایل پیش‌گفته، تاکنون محقق نشده است.

تهیه اطلس جغرافیایی «بازماندگان از تحصیل»

محمد محمدی، مدیرکل آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: قرار است همکاران ما به در خانه کودکان بازمانده از تحصیل مراجعه کنند و اطلاعات آنها را به صورت میدانی جمع‌آوری و در سامانه قرار دهند.

وی درخصوص جذب دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل، گفت: ما موظف هستیم برای همه دانش‌آموزان در سراسر کشور بستر لازم را آموزش فراهم کنیم. در دو سال اخیر بحث بازماندگان از تحصیل در دنیا با یک پدیده جدید به نام کرونا مواجه شد و ما در دوران پساکرونا جزو اولین کشورهایی هستیم که به سرعت بازگرداندن دانش‌آموزانی را که به نحوی از آموزش فاصله گرفته‌اند در دستور کار خود قرار دادیم.

مدیرکل آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مهمترین اقدام ما ایجاد بانک اطلاعاتی در این زمینه است؛ افزود: مهمترین کار ما جمع‌آوری داده و اطلاعات است که بر اساس آن می‌توان تصمیم‌گیری‌های مناسبی را اتخاذ کرد.

وی تصریح کرد: تحصیل گروه سنی ۶ تا ۱۷ سال وظیفه رسمی وزارت آموزش و پرورش است؛ بانک سوابق تحصیل ی آنها را به روز کردیم و آنها را با قدرت پیش بردیم و آنلاین تفاوت این دو گزارش را در سامانه‌ای که به نام شهید سردار علی محمودوند است بارگذاری کردیم.

محمدی در تشریح سامانه شهید محمودوند گفت: بانک‌های اطلاعاتی و اطلس جغرافیایی ایران پهناور را در اقصا نقاط کشور برای شناسایی نقاطی که دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل بیشتری دارند شناسایی کردیم؛ دوره شش ساله ابتدایی را به صورت مستقیم و دانش‌آموزان سنین بالاتر را معاونت متوسطه آموزش و پرورش بررسی خواهند کرد.

وی درخصوص سامانه شناسایی چهره به چهره کودکان بازمانده از تحصیل اظهار کرد: در دو سال اخیر همه سامانه‌های آموزش و پرورش ذیل سامانه جامع دانش‌آموزی کشور تحت عنوان سامانه سیدا جمع آوری شده‌اند و ما هم کار خود را ذیل این سامانه قرار دادیم.

مدیرکل آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در قسمت مدیریت و دسترسی سایت، به هفت هزار مدیر مدرسه ابتدایی، سه هزار راهبر آموزشی و تربیتی و همه فرهنگیان دوره ابتدایی در این سامانه به آنها دسترسی دادیم و میانگین برای هر یک از آنها که غالباً از نیروهای جهادی یا از معلمان جهادی ما هستند.

وی ادامه داد: به ازای هر پنج کودک بازمانده از تحصیل به یک نفر امکان پیگیری و دسترسی داده شده است که این فرد در همان منطقه کمتر برخوردار مستقر است و خصوصیات فرهنگی و بومی منطقه را می‌شناسد. این افراد بر اساس چک لیستی که به آنها داده شده در سامانه‌ای کامل آنلاین به آدرس‌ها مراجعه می‌کنند.

محمدی افزود: قرار است همکاران به درب خانه کودکان بازمانده از تحصیل مراجعه کنند و اطلاعات آنان را به صورت میدانی جمع‌آوری و در اختیار وزارت آموزش پرورش در سامانه قرار می‌دهند و ما هیچ حرف غیر مستندی را هم از همکار خود نمی‌پذیریم یعنی باید به عنوان مثال دهیار و شورای روستا وجود آن کودک بازمانده از تحصیل را تأیید کنند.

وی خاطرنشان کرد: به محض بارگذاری مستندات در سامانه راهکارهای بومی جذب دانش‌آموز بازمانده به کاربر معرفی می‌شود؛ بر اساس مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمان آموزش انعطاف داریم. برای بازماندگان از تحصیل در برنامه درسی منعطف هستیم. می‌خواهیم خود را با دانش‌آموز بازمانده از تحصیل منطبق کنیم.

کد خبر 618269

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.