از ۱۵ هزار مرگ بر اثر نارسایی کبدی تا نقش مگس‌ها و سوسک‌ها در رشد کووید ۱۹

مبتلا ۳۰ درصد ایرانی‌ها به کبد چرب، لزوم افزایش چند برابری سرعت واکسیناسیون، پوکی استخوان عامل ۴۲۰۰ مرگ سالانه در کشور، فقدان نقش مگس‌ها و سوسک‌ها در رشد کووید ۱۹، امکان بیمه درمان سه ماهه رایگان برای افراد فاقد بیمه و افزایش ۵۷ درصدی مصرف قلیان در زنان ایرانی را دربسته بهداشت و درمان ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا زالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با عنوان این مطلب که پیش بینی می‌شود حداقل ۳۰ درصد ایرانی‌ها کبد چرب دارند، گفت: این عدد در کلانشهرها ۴۳ درصد می‌رسد.

وی در گردهمایی صدمین پیوند کبد در بیمارستان طالقانی در دوران کرونا، افزود: در بحران کرونا انجام بسیاری از اعمال مداخله‌ای و الکتیو با کاهش چشمگیر روبه‌رو بود. اما در این دوران سخت انجام بالغ بر صد پیوند کبد علاوه بر توانایی پیچیده، مبتنی بر کار تیمی نشان از توفیق مضاعف همکاران در این مجموعه به ویژه ریاست بیمارستان و ریاست بخش پیوند دارد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: امروزه در مجموعه نظام سلامت کشور با چیره دستی جراحان و با پشتیبانی ارزنده متخصصان گوارش شاهد تحقق یکی از پیچیده ترن اعمال جراحی هستیم که نیازمند مهارت‌ها و تکنیک‌های برجسته است و این موفقیت خوداتکایی و اعتماد به نفسی ملی با خود به همراه داشته است. در واقع شاهد به ثمر نشستن یک افتخار ملی هستیم.

وی با بیان توجه ویژه رئیس پژوهشکده کبد و گوارش برای ساماندهی ارائه خدمات به بیماران کبدی، تصریح کرد: این پژوهشکده به عنوان یکی از کانون‌های تبادل علمی اطلاعات با سایر کشورها محسوب می‌شود و این دغدغه‌مندی رئیس این پژوهشکده ستودنی بود و امروز حاصل این تلاش را نظاره‌گر هستیم.

زالی از افزایش تعداد بیماران کبدی در کشور خبر داد و گفت: سندرم متابولیک، چاقی، تغییرات در الگوی زندگی، تغییرات در میزان شیوع بیماری‌های غیرقابل واگیر دو افزایش ابتلاء به کبد چرب در میان ایرانیان از نگرانی‌های نظام سلامت محسوب می‌شود. به نظر می‌رسد الگوی بیماری نیاز به پیوند کبد با تغییرات متعددی همراه شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار کرد: چالش ابتلاء به کبد چرب متابولیک که سیروز متابولیک ایجاد می‌کند در ایران نگران‌کننده است. پیش‌بینی می‌شود حداقل ۳۰ درصد از مردم ایران کبد چرب داشته باشند. براساس نتایج برخی مطالعات این عدد در کلانشهرها به ۴۳ درصد می‌رسد که رو به افزایش است.

وی در ادامه تصریح کرد: به علت ضعف در زیرساخت‌های پژوهشی انتساب مرگ‌ومیر به برخی بیماری‌ها، ممکن است با چالش آماری در کشور رو به رو باشیم، اما به طور کلی پیش بینی می‌شود سالانه ۱۵ هزار نفر بر اثر نارسایی پیشرفته کبدی فوت می‌کنند، بیماری که می‌تواند به روش‌های مختلف درمان شود.

زالی با اشاره به اینکه در ایران بالای ۷۰ درصد افرادی که به علت نارسایی کبدی فوت می‌کنند و می‌توانستند با پیوند کبد درمان شوند، دچار مرگ زودرس می‌شوند که اغلب زیر ۵۰ سال هستند، ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد باید اقدامات برجسته‌ای در راستای آموزش مردم، تغییر در الگوی زندگی و خطر بالقوه کبد چرب صورت گیرد.

وی، تکنیک‌های جراحی کبد را به نسبت سخت و پیچیده دانست و افزود: دکتر فاضل، استاد پیشکسوت دانشگاه از پیشتازان و سردمداران اصلی پیوند اعضا در کشور هستند که جسارت‌های روزهای آغازین وی و همکارانش امروز ما را به سمت این موفقیت‌های بی‌بدیل سوق داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: در بسیاری از مواقع انتخاب بیماران پیوند کبد سخت‌تر از تکنیک جراحی است. انتخاب تکنیک پیوند کبد نیازمند بررسی‌های دقیق و هوشمندانه و ارزیابی دقیق وضعیت بیمار است. بین میزان موفقیت و نجات جان بیمار پس از پیوند کبد ارتباط مستقیمی با انتخاب علمی و همراه با شواهد جدی تر بیمار دارد.

وی پشتیبانی پژوهشکده گوارش را از نظر تشخیص و انتخاب بیمار بسیار ضروری اعلام کرد و گفت: شاید یکی از استراتژیک‌ترین ابزار توفیق این مرکز، پشتیبانی علمی این پژوهشکده و تعامل ارزنده بین بخشی است. مراقبت‌های پس از پیوند نیز بسیار اهمیت دارد، طوفان‌های متابولیک، رد پیوند و ایمنی بدن، تجویز داروهای مناسب از جمله این موارد مهم است.

زالی با بیان اینکه بین ۹ تا ۱۱ مرکز در کشور پیوند کبد انجام می‌دهند، اظهار کرد: با چنین ظرفیت برجسته‌ای که در ایران و به طور ویژه در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وجود دارد، باید آمار و عملکرد را بیش از گذشته منتشر و مستند کنیم. برای پیشتازی بیشتر از سایر دانشگاه‌ها در حوزه پیوند کبد باید تمام لجستیک لازم به ویژه نیروی تخصصی لازم را در اختیار بگیریم و به بررسی‌های پس از عمل نیز بیش از پیش باید اهمیت دهیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی آمار سالانه پیوند کبد در کشور آمریکا را بین شش هزار و ۵۰۰ تا هفت هزار اعلام کرد و گفت: مجموع پیوند کبدی که در ایران انجام می‌شود، حدود هفت هزار مورد گزارش می‌شود، در نتیجه با توجه به آمار ابتلاء به کبد چرب در ایران آمار خدمت رسانی در این حوزه باید ارتقا یابد. این آمادگی در دانشگاه وجود دارد و آمار امروز در شرایط سخت کرونا نشان دهنده این ظرفیت است. بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار نفر مبتلا به هپاتیت B در کشور وجود دارد، در نتیجه گسترش و تعالی و افزایش کیفیت زندگی بیماران کبدی در ایران موضوع مهمی است.

سرعت واکسیناسیون باید چند برابر شود / کرونا خطرناک شده است

موید علویان رئیس هیئت مدیره نظام پزشکی تهران بزرگ، با اشاره به وضعیت کشور در سال گذشته گفت: پیک پنجم کرونا در کشورمان فاجعه بار بود و در این موج به‌طور متوسط روزانه ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر از هموطنان را از دست می‌دادیم، اما خوشبختانه عملکرد اجرایی دولت و شخص ریاست جمهوری به گونه‌ای بود که مهار بیماری کرونا یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های دولت شد و در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی، موضوع پیشگیری با انجام واکسیناسیون گسترده در مقطع زمانی کوتاه مورد توجه قرار گرفت و واکسیناسیون با استفاده از واکسن‌های وارداتی و تولید داخل شتاب فوق العاده‌ای گرفت.

وی افزود: به تناسب واردات انبوه واکسن در زمانی کوتاه به کشور، روند واکسیناسیون هم شتاب تازه‌ای به خود گرفت. وزارت بهداشت و تمام ارگان‌های همراه اعم از سپاه و بسیج و ارتش و شهرداری برای واکسیناسیون گسترده مردم بسیج شدند و شاهد بودیم سیاست پیشگیری برای کاهش انتشار ویروس در بین جمعیت قابل توجهی از مردم در دستور کار قرار گرفت و با توصیه به مردم برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانند زدن ماسک، شستشوی دست، رعایت فاصله اجتماعی و دوری از تجمع، تا پایان سال تعداد قابل توجهی از افراد جامعه در برابر کرونا واکسینه شدند؛ اگرچه پیک ششم بیماری با نوع امیکرون آغاز شد اما همکاری مردم کشور برای انجام واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌ها نقش مؤثری در مهار موج ششم داشت، تا جایی‌که ایران به یکی از نمونه‌های موفق مهار کرونا بدل شد.

علویان ادامه داد: اما تصور عمومی بر اینکه کرونا تمام شده است و کاهش محدودیت‌ها و نیز عدم استقبال عمومی از تزریق دوزهای یادآور باعث شد که حالا و زودتر از تصور کشور وارد پیک هفتم بیماری شود. حالا دوباره در شرایط خطرناکی قرار گرفته‌ایم اما متأسفانه اقبال عمومی به تزریق دوز بوستر کم است و از سوی دیگر هم به نظر نمی‌رسد که وزارت بهداشت بتواند به تنهایی این کار عظیم را به سرانجام برساند. قطعاً باید مثل سال گذشته با بسیج رسانه‌ای و تولید محتوای اقناعی مناسب افکار عمومی را به رعایت پروتکل‌های بهداشتی ترغیب کرد و تمام دستگاه‌های اجرایی کشور از جمله بسیج را در کنار وزارت بهداشت قرار داد تا با استفاده از ظرفیت‌های پایگاه‌های بسیج کشور و نیز ظرفیت‌های نهادی مثل هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران روند واکسیناسیون عمومی در کشور به سرعتی چند برابر سرعت فعلی برسد و شاهد کاهش آمار بستری و مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری باشیم.

سالانه ۴۲۰۰ ایرانی به خاطر پوکی استخوان فوت می‌کنند

افشین استوار رئیس پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: سالانه شاهد مرگ ۴۲۰۰ نفر در کشور بر اثر پوکی استخوان و عوارض ناشی از آن هستیم.

رئیس پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران در نشست کارشناسان برنامه‌های عضلانی، اسکلتی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با بیان اینکه سالانه ۱۷۰ هزار مورد شکستگی بر اثر پوکی استخوان در کشور رخ می‌دهد، اظهار کرد: از هر دو خانم و از هر چهار مرد بالای ۵۰ سال یک نفر شکستگی ناشی از پوکی استخوان را تجربه می‌کند که بیماری بسیار شدیدی تلقی می‌شود.

وی افزود: ۲۰ تا ۵۰ درصد موارد از این شکستگی‌ها مربوط به شکستگی لگن است که باعث مرگ افراد می‌شود و ۸۰ درصد افرادی که لگن شأن می‌شکند و زنده می‌مانند نیز به حالت اولیه بر نمی‌گردند و برای راه رفتن به عصا و کمک دیگران نیاز پیدا می‌کنند.

استوار با اعلام اینکه متأسفانه ۱۶۰ زن و ۱۴۰ مرد از هر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت کشور شکستگی لگن را تجربه می‌کنند، تصریح کرد: شکستگی لگن از بروز تمام سرطان‌های مختص بانوان یعنی سرطان‌های رحم، تخمدان و پستان در کشور بیشتر است.

وی افزود: این بیماری به اندازه اهمیتی که دارد توجه‌ها را به خود جلب نکرده در حالی که بار اقتصادی آن با سکته‌های قلبی و مغزی برابری می‌کند. بار این بیماری در ایران سالانه هفت هزار میلیارد تومان است. پوکی استخوان در دو سوم افراد با ریسک بالا به موقع تشخیص داده نمی‌شود و اولین علامت این بیماری در آنان با شکستگی ظاهر می‌شود.

رئیس پژوهشکده علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: درمان و داروهای این بیماری در دسترس است ولی برای ۷۰ درصد افراد درمان شروع نمی‌شود. در واقع ۸۷ درصد زنان درمان شأن را ادامه نمی‌دهند. درمان بیماری طولانی است و باید حداقل سه سال زمان صرف آن کرد تا نتیجه مطلوب حاصل شود.

استوار با بیان اینکه کیفیت خدمت به بیماران پوکی استخوان در کشور به دلیل ناآگاهی درمان گران و هزینه‌های درمان و مراقبت چالش جدی دارد، اظهار کرد: آگاهی کافی در جامعه نسبت به پوکی استخوان و تبعات آن وجود ندارد و تعداد دستگاه‌های سنجش تراکم استخوان در کشور کم است و ۵۰ درصد از همین تعداد نیز در تهران قرار دارد و دو سوم مراکز استان‌ها فاقد این دستگاه هستند.

مگس‌ها و سوسک‌ها نقشی در گسترش کووید ۱۹ ندارند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد که مگس‌ها و سوسک‌ها احتمال انتشار کووید ۱۹ را ندارند. به نقل از هلث دی نیوز، اگرچه متخصصان و مقامات بهداشت عمومی در حال حاضر درک بهتری از نحوه انتشار کووید ۱۹ دارند، اما نگرانی‌هایی در مورد اینکه آیا می‌تواند به طور غیرمستقیم از طریق سطوح آلوده، حیوانات یا حشرات منتشر شود وجود دارد.

«گابریل هامر»، حشره‌شناس بخش حشره‌شناسی دانشگاه A&M تگزاس، در این باره می‌گوید: «حشرات به عنوان انتقال دهنده انواع بیماری‌های عفونی به مردم شناخته شده‌اند، بنابراین تعیین سهم بالقوه آنها در انتقال کروناویروس در مراحل اولیه پاندمی در اولویت قرار گرفت.»

تیم تحقیقاتی قبلاً دریافته بود در خانوارهایی که موارد مثبت کووید ۱۹ انسانی تأیید شده بود، انتقال کروناویروس از انسان به سگ‌ها و گربه‌ها را تجربه کردند. و این تیم اخیراً در حال تحقیق در مورد انتقال کووید ۱۹ در بین گوزن‌های دم سفید تگزاس بوده است.

در مطالعات قبلی سایر محققان، پس از قرار گرفتن در معرض کروناویروس در یک محیط آزمایشگاهی، مگس‌های خانگی علائمی از ویروس و RNA ویروسی را نشان دادند. با این حال، این مطالعه به این نتیجه نرسید که این حشرات RNA ویروسی کروناویروس را در محیط‌های خانگی دریافت می‌کنند.

به گفته هامر، «انتقال مکانیکی مستلزم آن است که پاتوژن توسط ذرات عفونی روی بدن یک حشره به فرد منتقل شود. با انتقال بیولوژیکی، پاتوژن وارد حشره می‌شود، رشد می‌کند و سپس قبل از انتشار از طریق بزاق یا مدفوع حشره تکثیر می‌شود.»

هامر گفت: «اکثر پاتوژن‌ های منتقله از طریق ناقل، مانند ویروس نیل غربی در پشه‌ها، به صورت بیولوژیکی پخش می‌شوند. با این حال، مگس‌هایی که نمی گزند می‌توانند به طور مکانیکی باکتری‌هایی مانند سالمونلا را پخش کنند.»

در مطالعه جدید، تیم هامر محتویات ۱۳۳ تله حشره را که در ۴۰ خانه قرار داده شده بود پردازش کردند که هر کدام حداقل یک مورد تأیید شده کووید ۱۹ انسانی داشتند. از ژوئن تا سپتامبر ۲۰۲۰، تله‌های چسبنده بیش از ۱۳۴۵ حشره، از جمله ۱۱ گونه مختلف مگس و سوسک را به دام انداختند. یک روز پس از مثبت شدن آزمایش ویروس در نمونه‌های سگ یا گربه، ۱۴ تله حشره دیگر در هفت خانه نصب شد که احتمال تماس حشرات با حیوانات یا سطوح آلوده را افزایش می‌دهد. بر اساس یافته‌ها، سوسک‌ها یا مگس‌های گزنده و غیرگزنده احتمال انتشار ویروس را ندارند.

امکان بیمه درمان سه ماهه رایگان برای ایرانیان فاقد بیمه فراهم شد

سازمان بیمه سلامت ایران، امکان اخذ پوشش بیمه سه ماهه برای کلیه هموطنان فاقد پوشش بیمه از جمله بیماران صعب‌العلاج را فراهم کرده است. سازمان بیمه سلامت ایران بنابر بند د تبصره ۱۴ قانون بودجه سال جاری مبنی بر بیمه نمودن افراد فاقد پوشش بیمه پایه، بیش از ۵ میلیون نفر از افراد مشمول دهک‌های درآمدی یک تا سه را با معرفی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ظرف مدت یک هفته تحت پوشش بیمه رایگان سلامت همگانی قرار داده که بالطبع در صورت قرار داشتن افراد مبتلابه بیماری‌های نادر در دهک‌های مذکور، ایشان نیز از این پوشش بیمه‌ای برخوردار گردیده‌اند.

همچنین براساس تصمیمات اتخاذ شده در حال حاضر امکان اخذ پوشش بیمه سه ماهه بدون پرداخت حق بیمه برای تمامی هموطنان فاقد پوشش بیمه‌ای از جمله بیماران صعب‌العلاج از طریق مراجعه به سامانه شهروندی به نشانی Bimehsalamatiranian.ihio.gov.ir و یا دفاتر پیشخوان دولت فراهم می‌باشد.

همچنین بنابر بند ن تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ مبنی بر " ارائه خدماتی مازاد بر خدمات پایه و تکمیلی به بیماران خاص و صعب‌العلاج، اساسنامه‌ای از سوی سازمان بیمه سلامت ایران تهیه و پیشنهاد گردید که اخیراً در دولت محترم تصویب شده است و سازمان بیمه سلامت ایران به محض ابلاغ اجرایی خواهد نمود.

براین اساس ضمن تسهیل در روند پوشش بیمه‌ای مشمولین، در دریافت خدمات مورد نیاز و پرداخت هزینه‌های درمانی این افراد نیز تسهیل خواهد شد. روابط عمومی سازمان بیمه سلامت اعلام کرد که تاکنون اعتبارات خاصی تحت عنوان بیمه رایگان بیماری‌های خاص و صعب العلاج به سازمان اختصاص نیافته است.

افزایش ۵۷ درصدی مصرف قلیان در زنان ایرانی! / مرگ سالیانه ۶۰۰ میلیون درخت برای تولید سیگار در جهان

محمدرضا مسجدی دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با بیان اینکه سالیانه بیش از ۶۰ هزار نفر در اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند، گفت: مصرف قلیان در زنان ۵۷.۶ درصد و در مردان ۱۷.۸ درصد افزایش داشته است. از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰، ۱۴.۱ درصد از جمعیت بالای ۱۸ سال مصرف کننده دخانیات بودند که از این میزان ۲۵.۸۸ درصد مربوط به مردان و ۴.۴۴ درصد مربوط به زنان بوده است.

وی با اشاره به مصرف قلیان در جامعه خاطرنشان کرد: از سال ۹۰ تا ۱۴۰۰ در افراد بالای ۱۸ سال مصرف قلیان در زنان ۵۷.۶ درصد و در مردان ۱۷.۸ درصد افزایش داشته و به طور کلی حدود ۲۸ درصد افزایش در گروه سنی بالای ۱۸ سال گزارش شده است. مصرف سیگار از سال ۹۵ تا ۱۴۰۰ بین گروه سنتی بالای ۱۸ سال در زنان ۱۷.۲ درصد و در مردان ۰.۵۴ درصد کاهش داشته و به طور کلی ۷.۴۴ درصد کاهش را شاهد بوده‌ایم.

مسجدی تصریح کرد: سالیانه بیش از ۶۰ هزار نفر در اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست می‌دهند که اگر روند افزایش مصرف سیگار کنترل نشود، میزان مرگ‌و میر در ۱۰ سال آینده به ۲۰۰ هزار نفر در سال خواهد رسید.

دبیرکل جمعیت مبارزه با دخانیات با بیان اینکه مصرف دخانیات سالیانه موجب مرگ ۸ میلیون نفر در جهان می‌شود، گفت: ۷ میلیون نفر به علت مصرف مستقیم و ۱.۲ میلیون نفر به خاطر مواجه با دود دسته دوم جان خود را از دست می‌دهند ضمن اینکه تا سال ۲۰۳۰ این آمار به ۱۰ میلیون مرگ خواهد رسید، که ۷ میلیون مرگ از این تعداد در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد.

وی با اشاره به خطرات دود حاصل از استعمال دخانیات تصریح کرد: دود دسته دوم سالانه باعث بیش از ۱.۲ میلیون مرگ زودرس می‌شود، ضمن اینکه سالانه ۶۵ میلیون کودک در اثر استعمال دود دست دوم جان خود را از دست می‌دهند. صنایع دخانی با تولید سالانه ۸۴ مگاتن گاز گلخانه‌ای باعث بر هم زدن تعادل آب و هوا در کره زمین می‌شوند و علاوه بر هدر دادن منابع محیط زیست به اکوسیستم آسیب می‌رسانند.

مسجدی با اشاره به اینکه سالانه ۳.۵ میلیون هکتار زمین برای کشت توتون از بین می‌رود، افزود: سالانه ۶۰۰ میلیون درخت برای تولید سیگار بریده می‌شوند تا ۶ هزار میلیارد نخ سیگار تولید شود که همین کار سبب کاهش هوای سالم می‌شود. ته سیگار فراوان‌ترین نوع زباله پلاستیکی در جهان است که سالانه ۷۶۷ تن زباله سمی تولید می‌کند، حدود ۴.۵ تریلیون فیلتر سیگار در سال سطح شهرها، پارک‌ها، سواحل و رودخانه‌ها را پر می‌کند و باعث آلودگی آب و خاک می‌شود.

وی با بیان اینکه سالانه بالغ بر ۳ میلیارد پاکت سیگار با قیمت شش تا ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود، اظهار کرد: اگر به طور میانگین پاکتی ۲۰ هزار تومان در نظر گیریم حدود ۶۰ هزار میلیارد تومان در اثر استعمال سیگار دود می‌شود.

کد خبر 593951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.