چه افرادی درگیر دیابت بارداری می‌‎شوند؟

افرادی که در بارداری قبلی دیابت بارداری داشتند و اشخاصی که در آزمایشات قبلی خود قند خون غیرطبیعی داشتند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به دیابت بارداری قرار دارند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، گزارش‌های ارائه شده نشان می‌دهد که از هر صد‬ زن باردار، ۹ نفر به دیابت بارداری مبتلا می‏‌شوند که در صورت کنترل نکردن آن، باعث افزایش قند خون و بروز مشکلاتی در دوران بارداری و زایمان خواهد شد. در دوران بارداری، سلول‌ها نسبت به انسولین کمی مقاوم‌تر می‏‌شوند که این اتفاق باعث افزایش قند خون شده‬ و قند اضافی باعث می‌شود جنین مواد غذایی بیشتری برای تکامل استفاده کند.

درصورتی‌که سلول‌ها بیش از حد مقاوم شوند و گلوکز به آن‌ها نرسد، سطح قند خون مادر افزایش پیدا می‌کند و می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در مادر باردار و جنین در حال رشد شود. نمی‌توان پیش‌بینی کرد که چه کسی به دیابت بارداری مبتلا می‌شود، اما بعضی افراد بیشتر مستعد ابتلاء به دیابت بارداری هستند. برای نمونه افرادی که قبل از بارداری اضافه وزن دارند، کسانی که یکی از اعضای خانواده آن‌ها به دیابت مبتلا است، زنانی که سن‎ بیشتر از ۲۵ سال دارند، افرادی که در بارداری قبلی دیابت بارداری داشتند و افرادی که در آزمایشات قبلی خود قند خون غیر طبیعی داشتند، بیشتر از دیگران در معرض ابتلاء به دیابت بارداری قرار دارند.

رژیم غذایی مناسب به کنترل قند خون زنان باردار کمک شایانی می‌کند. به طور کلی، توصیه شده است که این افراد مصرف شیرینی را محدود و میزان مصرف کربوهیدرات‌ها مانند برنج، سیب‌زمینی، ذرت و نان را کنترل کنند. همچنین لازم است مصرف فیبر را در وعده‌های غذایی روزانه خود افزایش دهند. میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌های کامل و غلات سرشار از فیبر هستند. فعالیت فیزیکی و ورزش منظم نیز می‌تواند سطح قند خون را در وضعیت مطلوب قرار دهد.

کد خبر 616951

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.