غذاهایی که باعث ضعیف‌شدن سیستم ایمنی می‌‎شود

مصرف کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده، غذاهای پرچرب، حاوی شیرین‌کننده مصنوعی، حاوی مواد افزودنی، سرخ شده، شور و قند باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آنچه می‌خوریم و می‌نوشیم، بر احساس و عملکرد بدن تأثیر می‌گذارد. درحالی‌که رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی به خوبی از سیستم ایمنی بدن حمایت می‌کند، رژیم غذایی نامناسب و سرشار از غذاهای فرآوری شده، باعث مختل شدن عملکرد آن می‌شود.

در ادامه به بررسی مواد غذایی می‌پردازیم که باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود:

کربوهیدرات‌های تصفیه‌شده

مصرف بیش از حد کربوهیدرات‌های تصفیه شده مانند نان سفید و شیرینی‌جات می‌تواند به سیستم ایمنی بدن آسیب وارد کند. این غذاها علاوه بر اینکه باعث افزایش سطح قند خون و انسولین می‌شود میزان تولید رادیکال‌های آزاد و پروتئین‌های التهابی مانند CRP را نیز افزایش می‌دهند. رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات تصفیه‌شده باکتری‌های روده را تغییر می‌دهد؛ این اتفاق بر سیستم ایمنی بدن تأثیر منفی می‌گذارد.

غذاهای پرچرب

رژیم غذایی سرشار از چربی اشباع و حاوی مقادیر اندک چربی غیراشباع با اختلال عملکرد سیستم ایمنی مرتبط است. مصرف زیاد چربی‌های اشباع می‌تواند باعث تحریک، التهاب و سرکوب عملکرد سیستم ایمنی شود. رژیم غذایی پرچرب ممکن است با سرکوب سیستم ایمنی بدن و مهار گلبول‌های سفید احتمال ابتلاء به عفونت را افزایش دهد. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که مصرف غذاهای پرچرب می‌تواند باکتری‌های روده را تغییر دهد، به پوشش روده آسیب وارد کند و خطر بروز عفونت و بیماری‌ها را نیز افزایش دهد.

غذاهای حاوی شیرین‌کننده مصنوعی

بعضی از شیرین‌کننده‌های مصنوعی با تغییر ترکیب باکتری‌های روده، افزایش التهاب در روده و کاهش پاسخ ایمنی مرتبط است. شواهد نشان می‌دهد که شیرین‌کننده‌های مصنوعی، از جمله سوکرالوز و ساخارین، تعادل باکتری‌های روده را بر هم می‌زنند. نتایج بررسی‌های انجام شده نیز نشان می‌دهد که مصرف متوسط این نوع شیرین‌کننده‌ها باعث بروز اختلال در عملکرد سیستم ایمنی می‌شود.

غذاهای حاوی مواد افزودنی

بسیاری از غذاهای فرآوری شده حاوی مواد افزودنی برای بهبود ماندگاری، بافت و طعم هستند. بعضی از این مواد ممکن است بر پاسخ ایمنی بدن تأثیر منفی بگذارد، باکتری‌های روده را تغییر دهند، به مخاط روده آسیب وارد کنند و باعث التهاب شوند.

غذاهای سرخ‌شده

غذاهای سرخ‌شده حاوی مقدار زیادی محصولات نهایی گلیکاسیون پیشرفته (AGEs) هستند؛ این ترکیبات زمانی تشکیل می‌‎شوند که هنگام پخت غذا در درجه حرارت بالا قندها با پروتئین‌ها یا چربی‌ها واکنش می‌دهند. افزایش AGEs می‌تواند باعث التهاب و آسیب سلولی شود. به نظر می‌رسد این مواد به چند روش مختلف سیستم ایمنی را تضعیف می‌کند. برای نمونه با افزایش التهاب، سرکوب مکانیسم‌های آنتی‌اکسیدانی بدن، اختلال عملکرد سلولی و اثرگذاری منفی بر باکتری‌های روده عملکرد سیستم ایمنی را مختل می‌کند.

غذاهای شور

غذاهای شور مانند چیپس و فست‌فود می‌تواند پاسخ ایمنی بدن را مختل کند زیرا رژیم‌غذایی سرشار از نمک ممکن است باعث التهاب بافت و افزایش خطر بیماری‌های خودایمنی شود. همچنین نمک عملکرد طبیعی سیستم ایمنی را مهار می‌کند، پاسخ ضدالتهابی را سرکوب می‌کند، باکتری‌های روده را تغییر می‌دهد و تولید سلول‌های ایمنی که در ابتلاء به بیماری‌های خودایمنی دخیل هستند را تقویت می‌کند. بنابراین کاهش مصرف نمک و محدود کردن غذاهای شور در رژیم غذایی می‌تواند به بهبود عملکرد سیستم ایمنی کمک کند.

قند و شکر

کاهش مصرف قند و شکر و غذاهایی که به آن‌ها شکر افزوده شده است به بهبود سلامت عمومی و ارتقای سیستم ایمنی کمک می‌کند. نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که قند خون بالا در افراد مبتلا به دیابت و همچنین در افراد سالم باعث مختل شدن پاسخ ایمنی می‌شود. علاوه بر این، رژیم غذایی سرشار از غذاهای شیرین‌شده می‌تواند در بعضی از جمعیت‌ها احتمال ابتلاء به بیماری‌های خودایمنی مانند روماتیسم را افزایش دهد؛ بنابراین کاهش مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین مانند بستنی، کیک، آبنبات و نوشابه سلامت عمومی را بهبود می‌بخشد و عملکرد سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.

کد خبر 610081

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.