ساخت داروی ایدز به کمک مخاط گاوی

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد مخاط گاو ممکن است ابزاری مخفی برای کنترل گسترش عفونت‌های ویروسی مقاربتی باشد. این ماده ساخته شده می‌تواند تا حدقابل توجهی از انتقال ویروس تب‌خال و ایدز جلوگیری کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم‌وفناوری را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

ارتباط لکه‌های پروتئینی مرتبط با آلزایمر با پیری سلول‌ها

مطالعه جدیدی که توسط گروهی از پژوهشگران استنفورد انجام شده، نشان می‌دهد هنگامی که سلول‌ها پیر می‌شوند با مشکل تجمع پروتئین روبه‌رو می‌شوند که درست مشابه تجمع پروتئین در اطراف نورون‌ها در آلزایمر، پارکینسون و بیماری‌های مغزی است. درک اهمیت این موضوع می‌تواند به کشف راه‌حل‌های جدید برای درمان بیماری‌های مرتبط با افزایش سن کمک کند.

مغز افراد مبتلا به آلزایمر، پارکینسون و دیگر بیماری‌های «نورودژنراتیو» مملو از پروتئین‌های مشخص در داخل یا اطراف نورون‌های آن‌ها است. این‌که چگونه این توده‌های پروتئین می‌توانند به نورون‌ها آسیب بزنند هنوز مشخص نیست، اما وجود توده‌های پروتئینی نشانه این بیماری‌ها هستند که بیشتر در مغز افراد مسن و سالخورده مشاهده شده است.

ساخت داروی ایدز به کمک مخاط گاوی

یافته‌های جدید محققان نشان می‌دهد مخاط گاو ممکن است ابزاری مخفی برای کنترل گسترش عفونت‌های ویروسی مقاربتی باشد. این ماده ساخته شده می‌تواند تا حد قابل توجهی از انتقال ویروس تب‌خال و ایدز جلوگیری کند.

محققان یک ژل روان کننده با استفاده از مخاط گاو به عنوان پایه‌ای برای به دام انداختن ذرات ویروسی و از بین بردن آنها ساخته‌اند. در آزمایش‌های انجام شده مشخص شد این روان کننده تا ۷۰ درصد در برابر ویروس ایدز و در حدود ۸۰ درصد در برابر ویروس تب‌خال مؤثر است.

تأثیر منفی کم خوابی بر تعاملات اجتماعی افراد

یک مطالعه جدید توسط دانشمندان دانشگاه برکلی در کالیفرنیا، نشان می‌دهد کمبود خواب کمک کردن به دیگران که یکی از پایه‌های جامعه متمدن است را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی، افسردگی، دیابت، فشار خون بالا و مرگ و میر از عوارض شناخته شده کمبود خواب هستند، اما تحقیقات جدید نشان می‌دهد که این عامل همچنین وجدان اجتماعی اولیه ما را مختل کرده و با تحت تأثیر قرار دادن حس همدلی و سخاوتمندی انسان باعث می‌شود دیگر تمایلی برای کمک به دیگران نداشته باشیم.

تأثیر مصرف مولتی‌ویتامین بر زوال شناختی

سالمندانی که زوال شناختی را تجربه می‌کنند در معرض خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و دیگر اشکال زوال عقل هستند. کارشناسان همواره در تلاش هستند، متوجه شوند چه عواملی بر عملکرد شناختی تأثیر می‌گذارد و افراد چه اقداماتی می‌توانند برای جلوگیری از بروز زوال شناختی انجام دهند.

گروهی از محققان به منظور بررسی تأثیر مصرف مولتی‌ویتامین بر زوال شناختی، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، بیش از دو هزار بزرگسال ۶۵ ساله و بالاتر را مورد ارزیابی قرار دادند. محققان در ابتدای مطالعه یک خط پایه برای عملکرد شناختی شرکت‌کنندگان تنظیم کردند. آن‌ها همچنین توانایی افراد در یادآوری رویدادها و خاطرات و عملکرد اجرایی آن‌ها را که با تمرکز و تفکر مرتبط است، بررسی کردند. آن‌ها این موارد را سالانه به مدت سه سال ارزیابی کردند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افرادی که روزانه یک مکمل مولتی ویتامین مصرف می‌کردند، در زمینه حافظه و عملکرد اجرایی بهتر بودند. شرکت‌کنندگان مبتلا به بیماری‌های قلبی-عروقی بیشتری بهره را از این روند بردند. مصرف روزانه مکمل‌های مولتی ویتامین پتانسیل بهبود یا محافظت توانایی‌های شناختی در افراد مسن را نشان می‌دهد.

علائم ابتلا به وبا چیست؟

در بیماری وبا فرد از اسهال آبکی شدید، استفراغ، عطش، تشنگی فراوان، کم شدن یا قطع ادرار، گرفتگی و درد عضلات پشت ساق پا شکایت دارد.

کم‌خونی چیست؟

کم‌خونی یا اصطلاح انگلیسی آن آنمی ( anemia ) وضعیتی است که در آن بدن با کمبود گلبول‌های قرمز سالم و کافی برای حمل اکسیژن به بافت‌های مختلف خون مواجه می‌شود. کم‌خونی انواع و اقسام مختلفی دارد که هر کدام به دلیل خاصی در بدن ایجاد می‌شوند. کم‌خونی می‌تواند موقتی و کوتاه مدت یا طولانی مدت، و از خفیف تا شدید باشد. همچنین کم‌خونی می‌تواند نشانه هشدار برای یک بیماری جدی باشد.

کد خبر 606692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.