اهمیت مصرف چای در پیشگیری از بروز دیابت

متخصصان چینی بر این باورند که نوشیدن روزانه چهار فنجان چای می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به دیابت مؤثر باشد. بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است نوشیدن میزان کافی از چای (حداقل چهار فنجان در روز) می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع دو کمک کند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

اهمیت مصرف چای در بروز دیابت

متخصصان چینی بر این باورند که نوشیدن روزانه چهار فنجان چای می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به دیابت مؤثر باشد. بررسی‌های انجام شده حاکی از آن است نوشیدن میزان کافی از چای (حداقل چهار فنجان در روز) می‌تواند به کاهش خطر ابتلاء به بیماری دیابت نوع دو کمک کند.

گروهی از متخصصان چینی بر اساس بررسی‌های خود اظهار داشتند: نوشیدن چهار فنجان چای یا بیشتر در طول روز می‌تواند در مدت ۱۰ سال خطر ابتلا به دیابت را تا ۱۷ درصد کاهش دهد. "شیایینگ لی" (Xiaying Li) نویسنده ارشد این مطالعه از دانشگاه علم و صنعت ووهان در چین گفت: یافته‌های به‌دست آمده قابل توجه است زیرا نشان می‌دهد افراد می‌توانند با انجام یک کار ساده همچون نوشیدن روزانه چای خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهند.

روند رو به‌رشد بیماران کلیوی

عبدالحمید کشاورز اظهار کرد: حدود ۱۰۵ هزار بیمار دیالیزی و پیوندی در سطح کشور وجود دارد که ۳۲ هزار نفر دیالیزی هستند؛ روند پیوند با فروکش کردن کرونا مقداری به چرخه عادی بازگشته است.

وی افزود: ابتلا به بیماری‌های کلیوی نیز همانند بسیاری از بیماری‌ها رو به افزایش است. استان اصفهان با توجه به اهداف انجمن خیریه بیماران کلیوی در سطح کشور، یکی از انجمن‌های فعال محسوب می‌شود که در حوزه‌های آگاه‌سازی، پیشگیری و تعامل با دستگاه‌های اجرایی، اقدامات خوبی انجام داده‌اند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن بیماران کلیوی ایران ادامه داد: استان اصفهان دارای دو هزار بیمار دیالیزی است که به نوعی از خدمات این انجمن استفاده می‌کنند. حدود ۲۲۰۰ بیمار پیوندی نیز در استان زندگی می‌کنند که علی‌رغم اینکه پیوند برای آن‌ها انجام شده است و از چرخه دیالیز خارج شده‌اند از خدمات این انجمن بهره‌مند می‌شوند.

وضعیت استانداردهای ایمنی نانوفناوری در ایران

نانوفناوری علمی نسبتاً جدید است که با سرعت بسیار زیادی در سطح جهانی و حتی ایران در حال پیشرفت است. محققان کشور، استانداردهای ایمنی، بهداشت و سلامت مربوط به این علم را ارزیابی کرده و نکاتی را برای بهبود وضع استاندارد این علم در کشور برشمرده‌اند.

نانوفناوری عبارت است از به‌کارگیری دانسته‌های علمی برای ساخت، دست‌کاری و کنترل مواد در مقیاس نانو یا اصطلاحاً مواد نانومقیاس. نانوفناوری مقوله‌ای است که در چندین دهه اخیر به وجود آمده، شکل گرفته و امروزه با سرعت زیادی در حال گسترش است.

نانو مواد در یک مقایسه با مواد دیگری که به میکرو مواد معروف بوده و دارای اندازه‌های بزرگ‌تری هستند، سطح اختصاصی بیشتر و ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی، الکتریکی، مغناطیسی، مکانیکی، گرمایی و نوری خاصی دارند که آن‌ها را از مواد در اندازه‌های بزرگ‌تر متمایز می‌کند. پیشرفت‌های دهه‌های اخیر در زمینه نانوفناوری، نویدبخش تولید نانو مواد جدید با ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی ویژه بوده است.

ارتباط بین لثه ناسالم و خطر بروز زوال عقل

گروهی از محققان به منظور بررسی ارتباط بین لثه‌های ناسالم و خطر بروز زوال عقل، ۴۷ مطالعه را مورد ارزیابی قرار دادند و متوجه شدند که از دست دادن دندان، حفره‌های عمیق اطراف دندان در لثه یا از دست دادن استخوان در حفره دندان با ۲۱ درصد بیشتر خطر زوال عقل و ۲۳ درصد بیشتر خطر ابتلا به زوال شناختی خفیف‌تر مرتبط است.

به نظر می‌رسد حفظ سلامت پریودنتال از جمله حفظ دندان‌های طبیعی سالم، در زمینه پیشگیری از بروز زوال شناختی و زوال عقل مهم است. محققان اعلام کرده‌اند که این مطالعه نمی‌تواند ثابت کند که مشکلات لثه باعث بروز زوال عقل می‌شود؛ با این حال پیشگیری و درمان بیماری‌های پریودنتال به ویژه در افراد مسن که در معرض خطر ابتلا به زوال عقل هستند، بسیار مهم است. نتایج به دست آمده بر اهمیت مراقبت از سلامت دهان در افرادی که قبلاً درجاتی از زوال شناختی یا زوال عقل دارند، تاکید می‌کند.

تأثیر بازی‌های ریتمیک بر بهبود بیماری پارکینسون

دانشمندان دریافتند بازی‌های ویدئویی ریتمیک می‌تواند تأثیرات مفیدی بر مهارت‌های حرکتی بیماران پارکینسون داشته باشد. این سوال وجود دارد که آیا ضربه زدن روی تلفن همراه با ضرب آهنگ موسیقی می‌تواند کیفیت زندگی افراد مبتلا به بیماری پارکینسون را بهبود ببخشد؛ سیمون دالا بلا، استاد دپارتمان روانشناسی دانشگاه مونترال و یکی از مدیران آزمایشگاه بین‌المللی تحقیقات مغز، موسیقی و صدا (BRAMS)، احتمال می‌دهد که این اتفاق بیفتد.

دالا بلا به مکانیسم‌های شناختی و عصبی که ادراک و اجرای موسیقی را تعیین می‌کنند، علاقه‌مند است. در مطالعه‌ای که اخیراً در سالنامه آکادمی علوم نیویورک منتشر شد او و همکارش دریافتند تمرینات ریتمیک مهارت‌های حرکتی را در بیماران پارکینسون به ویژه بیماران روانی در راه رفتن و گفتار بهبود می‌بخشد.

وی خاطرنشان می‌کند: پارکینسون شایع‌ترین اختلال حرکتی محسوب شده و اغلب با اختلال در راه رفتن و تعادل و نیز مهارت‌های ریتمیک همراه است، در این تحقیق توانایی این افراد درک ضربات موسیقی و کف زدن یا ضربه زدن به پای خود را با موسیقی دارند؛ بنابراین به طور کلی ایده این است که این مهارت‌های ریتمیک ضعیف را به منظور بهبود مهارت‌های حرکتی انجام دهند.

کد خبر 606132

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.