آیا ژله برای استخوان مفید است؟

خواصی که برای استخوان‌ها مطرح می‌شود مربوط به ژلاتین است. ژلاتین یک پروتئین است که از استخوان دام‌ها گرفته می‌شود و در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد و به هیچ وجه خاصیت ژلاتین را ندارد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

آیا ژله برای استخوان مفید است؟

یک متخصص تغذیه گفت: متأسفانه افراد ژله را با ژلاتین اشتباه می‌گیرند. خواصی که برای استخوان‌ها مطرح می‌شود مربوط به ژلاتین است. ژلاتین یک پروتئین است که از استخوان دام‌ها گرفته می‌شود و در داروخانه‌ها به فروش می‌رسد و ژله به هیچ وجه خاصیت ژلاتین را ندارد.

وی افزود: مصرف ژله برای افراد بیش فعال بخصوص کودکان ممنوع است، همچنین افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند نیز نباید ژله مصرف کنند. در مجموع مصرف ژله در کودکان زیر سه سال به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

تأثیر دم‌نوش در سیستم ایمنی بدن

امروزه در بسیاری از کانال‌های مجازی مربوط به طب سنتی در مورد خواص درمانی و تقویت‌کننده انواع دمنوش‌ها، سردنوش‌ها و جوشانده‌های گیاهی به خصوص برای تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر کرونا ادعاهای مختلفی مطرح می‌شود. در طب سنتی ۶ اصل ضروری برای حفظ سلامتی وجود دارد که اگر رعایت شود ایمنی بدن حفظ خواهد شد. یکی از مهم‌ترین‌های این ۶ اصل اصلاح خوردنی‌ها و نوشیدنی‌ها است.

وقتی فردی سالم است، بهتر است به جای استفاده از گیاهان دارویی، از طریق غذاهای روزانه ایمنی بدن خود را ارتقا دهد؛ زیرا گیاهان، ترکیبات شیمیایی متفاوتی دارند و ممکن است در کنار مزایا، عوارض جانبی هم ایجاد کنند. اما اگر بحث «گیاه درمانی» مطرح شود، گیاهان زیادی هستند که می‌توانند تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن باشند.

جلوگیری از افسردگی در بازنشستگی

افسردگی بعد از بازنشستگی به احتمال بیشتر سراغ کسانی می‌آید که هیچ آمادگی برای ورود به این دوره از زندگی را ندارند. حتی کسانی که شغل آزاد دارند، با احساساتی مشابه افسردگی مواجه می‌شوند. کاهش توان جسمی به نسبت گذشته، تنها شدن، گذر زمان و ترس از مرگ از جمله عوامل تشدیدکننده افسردگی بعد از بازنشستگی است.

طبق تجربه اغلب مردان بعد از بازنشستگی از بیکار بودن کسل شده و به دنبال شغل جدیدی می‌گردند. این در حالی است که خانم‌ها بعد از بازنشستگی معمولاً زمانی را که به دست آورده‌اند در خانه و بین افراد خانواده می‌گذرانند.

مردان بعد از کناره‌گیری از کار و در دوران بازنشستگی به دلیل دوری از شرایط کاری گذشته، بی‌هدف بودن زندگی و نداشتن انگیزه و ارتباط کمتر با همکاران و دوستانی که در محیط شغلی داشته‌اند؛ منزوی و گوشه‌گیر شده و دچار افسردگی می‌شوند. در واقع بازنشستگی یکی از عوامل تحریک کننده افسردگی است که تأثیرات خود را بر جنبه‌های مختلف زندگی افراد می‌گذارد و معمولاً در مردان بیشتر از زنان رخ می‌دهد.

افزایش موارد ابتلا به سرطان در افراد زیر ۵۰ سال

محققان به‌منظور درک این موضوع که چرا تعداد بیشتری از افراد جوان به سرطان مبتلا می‌شوند، داده‌های پزشکی گسترده‌ای را تجزیه و تحلیل کردند. آنان ابتدا داده‌های جهانی که میزان بروز ۱۴ نوع سرطان مختلف را توصیف می‌کند و نشان‌دهنده افزایش بروز سرطان در بزرگسالان قبل از ۵۰ سالگی از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۲ است، تجزیه و تحلیل کردند.

به گفته محققان، خطر ابتلا به سرطان با هر نسل افزایش پیدا می‌کند. برای نمونه افرادی که در سال ۱۹۶۰ متولد شده‌اند در مقایسه با متولدین ۱۹۵۰، خطر ابتلا به سرطان بالاتری را قبل از ۵۰ سالگی تجربه کرده‌اند. پیش‌بینی می‌شود که این سطح خطر در نسل‌های متوالی به افزایش خود ادامه دهد. ازآنجاکه رژیم غذایی، سبک زندگی، وزن، قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی و میکروبیوم در چند دهه اخیر به طور اساسی تغییر کرده، خطر بروز سرطان در سنین کمتر نیز افزایش یافته است.

عوامل خطر احتمالی شروع زودرس سرطان شامل بی‌خوابی، سیگار کشیدن، چاقی و مصرف بعضی از غذاها می‌شود. امروزه کودکان نسبت به دهه‌های قبل بسیار کمتر می‌خوابند. عوامل خطر مانند غذاهای بسیار فرآوری شده، نوشیدنی‌های شیرین، چاقی، دیابت نوع دوم و سبک زندگی کم تحرک از دهه ۱۹۵۰ به میزان قابل‌توجهی افزایش پیدا کرده است.

کد خبر 605461

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.