«دوشنبه داستان» شاهین‌شهر به روایت دیگر

فعالیت خود را از یک اتاق سه در چهار کوچک شروع کردند، اما حال به‌عنوان یکی از شهرستان‌های فعال در حوزه داستان‌نویسی و فعالیت در این حوزه شناخته می‌شوند و توانسته‌اند استعدادهای زیادی را در حوزه داستان‌نویسی در شهرستان شاهین‌شهر کشف کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، داستان و داستان‌نویسی همان روایت زندگی به بیانِ نویسنده است. قلم‌زدن در پهنه گسترده قصه و داستان، روایت دیگری است که نیاز به تمرین، تکرار و آموزش دارد.

داستان برآمده از همان روایت‌های متعدد در دوره‌های مختلف زندگی است. چاشنی دیروز قصه‌ها و داستان‌ها که توسط پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های قصه‌گو فراهم می‌شد و نسل به نسل پیش می‌رفت، امروز کم‌رنگ شده، اما به‌گونه‌ای دیگر در جریان است و تداوم دارد.

«دوشنبه‌های داستان» یکی از چندین و چند جریان ادبی فعال در شهرستان «شاهین‌شهر» استان اصفهان است که می‌کوشد با برپایی فوق‌برنامه‌ها و یادمان‌های تقویمی و مناسبتی همچون بزرگداشت شاعران و نویسندگان، علاوه بر داستان‌نویسی، احیاگر ادبیات کهن این مرزبوم باشد.

شش سال از برگزاری نخستین نشست انجمن داستان‌نویسی شاهین‌شهر در یک اتاق سه در چهار می‌گذرد و چند سالی است به مدد پیشرفت کار اعضا و مشارکت بیشتر علاقه‌مندان، این دورهمی ادبی و داستانی در سالنی بزرگ‌تر تشکیل می‌شود.

با عبدالحسین ریحانی، مسئول نشست‌های ادبی انجمن داستان‌نویسی شاهین‌شهر درباره فعالیت‌ها، چگونگی نشست‌ها و برنامه‌های این مجموعه گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

ایده برگزاری دوشنبه‌های داستان از کجا شکل گرفت؟

از حدود شش سال قبل گروهی از علاقه‌مندان و اهل‌قلم شهرستان شاهین‌شهر تصمیم گرفتند دورهمی‌های تخصصی با محوریت داستان و داستان‌نویسی برگزار کنند. از همان زمان اعضا فعالانه در این نشست‌ها حضور داشتند و به‌مرور به شناسایی افراد مستعد اقدام می‌کردند.

امروز و بعد از گذشت این سال‌ها، شاهد استقبال خوبی از نشست‌ها هستیم که همچنان هم ادامه دارد. بدون حاشیه پیش رفته‌ایم و خوشبختانه مسئولان و مدیران شهری نیز با این مجموعه همکاری خوبی ازنظر تأمین مکان یا برخی امکانات و ملزومات داشته‌اند. البته گاهی برای دعوت از استادان و سخنرانان از تهران یا استان‌های دیگر نیاز به اعتبار محدودی داریم اما ارگان‌ها و سازمان‌های دولتی در این رابطه محدودیت‌هایی دارند که با توجه به اینکه انجمن داستان نیاز چندانی به مباحث مالی ندارد، این مسائل خللی درروند برپایی نشست‌های داستان یا برنامه‌های جنبی ایجاد نکرده و روزهای دوشنبه هر هفته، نشست‌ها به شکل مستمر در سالن عطار کتابخانه عمومی شاهین‌شهر برقرار است و برپا می‌شود.

همچنین در مناسب‌های تقویمی یا رویدادهای احتمالی، همچون درگذشت شاعران و بزرگان فرهنگ و ادبیات ایران نیز ویژه‌برنامه‌هایی را برگزار می‌کنیم. آخرین نمونه ازاین‌دست فعالیت‌ها مراسم درگذشت هوشنگ ابتهاج بود که انجمن داستان‌نویسی شاهین‌شهر ویژه‌برنامه‌ای به همان مناسب ترتیب داد و اجرا کرد.

نشست‌های داستان با چه هدفی برپا می‌شود؟

تربیت و آموزش دو هدف و رویکرد اصلی نشست‌های انجمن داستانی نویسی است. برای رسیدن به این اهداف از همه ظرفیت، توان اعضا و فعالان مؤثر انجمن استفاده می‌کنیم. ارتباط با سایر انجمن‌ها یا کانون‌های مرتبط ادبی و داستانی شهرستان شاهین‌شهر یا سایر شهرهای مجاور ازجمله اصفهان، همواره در دستور کار انجمن داستان شاهین‌شهر بوده است.

این ارتباط به شکل مؤثر و دوطرفه بوده و باعث تبادل اطلاعات و دانش اعضا می‌شود. این مهم در بخش آموزش تأثیر زیادی داشته و ارتقای دانشی و ادبی اعضا را به دنبال دارد. درمجموع علاقه‌مند به ارتباط، تبادل‌نظر و حضور در نشست‌های فعال ادبی مشابه هستیم و به‌تازگی در نشست شاهنامه‌خوانی یکی از شهرهای اطراف شرکت کردیم و از نزدیک با جمع دیگری از فعالان شعر و ادب و نگرش و دانش آن‌ها آشنا شدیم.

با توجه به بودجه محدودی که داریم گاهی از استادان برون‌استانی هم دعوت می‌کنیم. معاونت فرهنگی شهرداری شاهین‌شهر و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام آمادگی کرده‌اند تا در این زمینه یاریگر انجمن باشند و تا به امروز همراهی خوبی با انجمن داشته‌اند.

آیا فعالیت این انجمن به خوانش داستان منتهی می‌شود؟

بخشی با عنوان معرفی کتاب در این انجمن وجود دارد و یکی از فعالان کتاب‌نویس عضو انجمن مسئولیت شناسایی، گزینش کتاب‌های مناسب هفتگی و معرفی مفید و مختصر آن، به حاضران را عهده‌دار است.

انجمن داستان‌نویسی از همه مراجع و منابعی که می‌توانند به این مجموعه کمک کنند استفاده می‌کند تا تربیت و آموزش در این مجموعه روزآمد باشد و شرکت‌کنندگان در نشست‌ها بتوانند بیشترین بهره را از این مباحث در قسمت نظریات داستان‌نویسی نوین یا شناخت و بازخوانی آثار و دیدگاه‌های ادبی گذشتگان ببرند.

درواقع مجموع کتاب‌های مرجعی که می‌تواند در امر داستان‌نویسی کمک‌کننده و مفید باشد را شناسایی کرده و مباحث مطرح‌شده در آن‌ها به اعضا آموزش داده می‌شود.

بیشترین مخاطبان برنامه‌های انجمن از کدام گروه سنی هستند؟

از هر گروه سنی در نشست‌های داستان حضور دارند اما با توجه به تعداد شرکت‌کنندگان در نشست‌های هفتگی که متغیر و متفاوت است، سخنرانان و استادان حاضر مباحث را به نسبت سن و دانش اعضا در نظر می‌گیرند و مطرح می‌کنند. البته در حال حاضر بیشتر اعضا بالای ۲۵ سال هستند.

این انجمن چه برنامه‌های شاخصی در سال‌های گذشته برگزار کرده است؟

آئین بزرگداشت و پاسداشت بزرگان ادبیات و قصه ایران اسلامی در زمان‌های خاص مانند تولد یا درگذشت آن‌ها را به شکل خاص برگزار کرده‌ایم. دهخدا، ابتهاج و هوشنگ گلشیری آخرین بزرگانی بودند که مراسم خاص برای آن‌ها اجرا شد. در این برنامه‌ها آثار، دیدگاه‌ها و کتاب‌های این فرهیختگان و چهره‌های شاخص شعر و ادب نیز معرفی شدند.

قصه و داستان‌نویسی در شاهین‌شهر در چه وضعیتی است؟

«شب قصه» عنوان یکی از طرح‌های انجمن داستان‌نویسی شاهین‌شهر است که در مناسبت‌های مختلف اجرا می‌شود. قصه‌نویس‌های خوبی در شاهین‌شهر داریم که آثار آن‌ها در نشریات منتشرشده یا به شکل کتاب درآمده است. شماری از این نویسندگان و قصه‌نویس‌ها از اعضای انجمن داستان‌نویسی شاهین‌شهر هستند که پیشرفت کار خوبی هم داشته‌اند. «حمید نیسی» یکی از اعضای فعال انجمن داستان، نمونه شاخص این مجموعه در امر داستان‌نویسی و تولید آثار خوب در این زمینه است.

دیگر اعضای انجمن نیز داستان‌هایی نوشته‌اند و آثار برخی از آن‌ها در رسانه‌های چاپی یا برخط منتشرشده است. در همین مجموعه، علاوه بر قصه‌نویسی و فعالیت‌های ادبی، مترجم زبان و ادبیات عربی حضور دارد و در موضوع شناخت یا ترجمه، تفسیر و توضیح واژگان یا جمله‌های عربی به کار رفته در متون فارسی بسیار کمک‌کننده و مؤثر بوده است.

این نکته را هم اشاره‌کنم که در دو سال شیوع کرونا نشست‌های هفتگی لغو شد و بیشتر فعالیت‌ها از طریق شبکه‌های مجازی دنبال می‌شد.

برنامه ویژه‌ای برای سال جاری در انجمن تدارک دیده‌اید؟

امسال به دنبال بازشناسی روش‌ها و آسیب‌شناسی آن‌ها در نوشتن داستان هستیم. اگر موضوع یا مبحثی موردنظر و درخواست فعالان شرکت‌کننده در نشست‌ها باشد به شکل روشمند روی آن تمرکز کرده و برای طرح در نشست‌ها برنامه‌ریزی می‌کنیم.

آموزش، خوانش داستان و مشق‌های کارگاهی توسط خود اعضا ارائه‌شده، چکش‌کاری و واکاوی می‌شوند و استادان و صاحب‌نظران نیز نظر خود را درباره این مشق‌ها و خوانش‌ها مطرح می‌کنند.

همکاری نهادها یا مجموعه‌های فرهنگی را چطور ارزیابی می‌کنید؟

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان فرهنگی تفریحی شهرداری شاهین‌شهر، همراهی خوبی با این انجمن دارند. بارها برای مکان پیشنهادهایی داده‌اند اما به خاطر اینکه محلی که در آن حضور داریم مجموعه‌ای فرهنگی و متعلق به نهاد کتابخانه‌ها است و در حقیقت با نشست‌های ما نیز مناسب موضوعی دارد، فعالیت‌هایمان را در همین مکان ادامه می‌دهیم.

گاهی به مشکلی درروند کارها برمی‌خوریم همکاری و همراهی فرمانداری و اداره فرهنگ و ارشاد سلامی خوب بوده و درمجموع مسئولان شهرستان شاهین‌شهر، نسبت به امور فرهنگی و ادبی نظر و دیدگاه مثبتی دارند.

کد خبر 603130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.