افتتاح کانون ادبیات داستانی حوزه هنری

کانون ادبیات داستانی حوزه هنری اصفهان افتتاح شد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مراسم افتتاحیه کانون ادبیات داستانی حوزه هنری اصفهان با حضور مجتبی شاه مرادی، رئیس حوزه هنری استان اصفهان، حسین خالقی پور، معاون فرهنگی حوزه هنری اصفهان، احمدرضا امیری سامانی، مدیر اجرایی کانون ادبیات داستانی و بهزاد دانشگر نویسنده و پژوهشگر روز دوشنبه (۲۰ بهمن ماه) در سالن سعدی حوزه هنری واقع در ساختمان مرکزی این سازمان برگزار شد.

مجتبی شاه مرادی، رئیس حوزه هنری استان اصفهان در این مراسم گفت: امیدواریم سال آینده شاهد انتشار و رونمایی کتاب‌های تولید شده در کانون ادبیات داستانی حوزه هنری اصفهان باشیم.

وی با اشاره به اینکه ادبیات و ادبیات داستانی برای حوزه هنری استان اصفهان دارای اهمیت ویژه است خاطرنشان کرد: ما مواد خام ویژه در گنجینه حوزه هنری داریم که نیازمند همت شما جوانان برای تبدیل شدن به داستان است و امیدواریم این مهم با تلاش و همت شما محقق شود.رئیس حوزه هنری استان اصفهان شهر اصفهان را مهد ادبیات دانست و افزود: روزانه آثار خوبی به دست نویسندگان این شهر خلق می‌شود و ما با توجه به تولید محوری قصد داریم آثار ارزشمندی را در زمینه ادبیات داستانی تولید کنیم.

شاه مرادی با اشاره به استعدادهایی که در کانون ادبیات داستانی حوزه هنری وجود دارد تصریح کرد: ما تلاش شما را قدر می‌دانیم و برای انتشار آثارتان همت خواهیم داشت و همراهی‌تان می‌کنیم تا به نویسندگانی درجه یک تبدیل شوید.

داستان نویسی مدلی از زندگی است

در ادامه بهزاد دانشگر نویسنده مهمان این برنامه به بیان تجارب نویسندگی خود پرداخت و گفت: هیچ گاه حوزه هنری اصفهان به اندازه امروز برای حضور داستان نویسان شرایط مهیا نداشته است.

وی افزود: رئیس کنونی حوزه هنری اصفهان به ادبیات بسیار نزدیک است و با آن انس دارد، متأسفانه فضای چند سال قبل حوزه هنری در زمینه ادبیات فضای مرده‌ای بود که اکنون امیدواریم با حضور شما اعضای کانون ادبیات داستانی این حیات به خوبی شکل بگیرد.

وی اظهار کرد: مهمتر از آنکه چطوری بنویسیم این است که چرا بنویسیم؟ مشکل امروز ما بیشتر بی حالی برای نوشتن است، شب یا روز نوشتن مهم نیست، داستان نویسی یک مدل از زندگی است.

دانشگر با بیان اینکه داستان نویسان حرفه‌ای حتی روزهایی هم که نمی‌نویسند به داستان‌هایشان فکر می‌کنند و شخصیت‌های آن را می‌پردازند، ادامه داد: ذهن شما به عنوان نویسنده حتی وقتی کار نمی‌کند دارد فضا خلق می‌کند.

وی داستان نویسی را مانند غذا دانست که گاهی روی پخت و پز آن باید تمرکز کرد و گاهی روی سرو آن، نویسنده به شخصیت پردازی و پختن قصه فکر می‌کند و با آن در کلنجار است و پس از این باید به چگونگی نوشتن فکر کند.

این نویسنده اصفهانی گفت: اگر قرار است داستان نویسی کنید باید به گونه‌ای به آن نگاه کنید و برای آن برنامه‌ریزی داشته باشید که نوشتن و عادات نوشتنتان را در متن زندگی نگه دارید.

وی افزود: نویسنده کسی است که می‌نویسد و نوشتن برایش جدی است، نوشتن را باید بخشی از عادت خود قرار دهید، نویسنده نوشتن را کنار زندگی اش نگه می‌دارد. در مورد خودتان و چیزهایی که در خصوص آن شوق دارید بنویسید، اولین تمرین نوشتن این است که در مورد چیزهایی که دوست دارید حرف بزنید و بنویسید، چه کسی از خودتان به شما نزدیک تر است برای نوشتن.

ادبیات فرصتی برای نفس تازه کردن است

بهزاد دانشگر خاطرنشان کرد: به نصفه نوشتن عادت نکنید، اگر نوشتن کاری را آغاز می‌کنید حتماً به پایان برسانید. مردم اکثراً وقتی به سراغ ادبیات داستانی می‌روند که از اخبار، روزنامه‌ها و از کار خسته شده‌اند ادبیات فرصتی برای نفس تازه کردن است. در فرصتی که نوشتن ایجاد می‌کند باعث می‌شود بیشتر به خود رجوع کنید و خودتان را بهتر بشناسید.

در پایان این برنامه که با اجرای احمدرضا امیری سامانی برگزار شد از ۶ نفر از برگزیدگان فراخوان داستانی نویسی پاییز ۹۹ تقدیر به عمل آمد و نفرات برتر به خوانش داستانهایی که نوشته بودند پرداختند.

کد خبر 473901

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.