۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۵۷
خواندنی‌های مردادماه

«در کنار او فقط تو بوده‌ای»، «از کوفه تا کربلا؛ ۱۰ مجلس برای دهه اول محرم»، «دخترها بابایی‌اند» و «همه سیزده سالگی‌ام؛ خاطرات اسیر آزادشده ایرانی مهدی طحانیان» کتاب‌هایی هستند به تازگی معرفی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، خواندن و مطالعه کردن از فعالیت‌های باارزشی است که موجب پیشرفت جامعه در زمینه‌های مختلف از جمله فناوری، اقتصادی و اجتماعی می‌شود، اما بسیاری از افراد این مهم را نادیده گرفته و کتاب جایی در زندگی و کارشان ندارد.

کتاب منبع باارزشی از اطلاعات و واژگان غنی است و خواندن کتاب موجب افزایش دانش و اطلاعات خواهد شد. کتاب به دلیل تأثیرات مثبت بر مغز موجب تحریک روحی و روانی شده و با فعالیت بیشتر از برخی بیماری‌ها مثل آلزایمر و دیگر مشکلات مغزی پیشگیری خواهد کرد.

اگر کار روزمره شما کتاب خواندن نیست حداقل به عنوان گذران وقت از آن استفاده کنید، مثلاً همان‌طوری‌که تلویزیون می‌بینید به فیلم نگاه می‌کنید قسمتی از وقت خود را نیز به کتاب اختصاص بدهید.

سالانه کتاب‌های مختلفی در کشور منتشر می‌شود که البته حداقل کیفیت بعضی از آنها چه از نظر چاپ و چه از نظر محتوا جای بررسی جدی دارد، با این حال، رودخانه جاری نشر کتاب و کتابخوانی، با تداوم حضور نویسندگان، ناشران، کتاب‌خوان‌ها و علاقه‌مندان به کتاب و متولیان این عرصه، همچنان مسیر خود را در توسعه فرهنگ این مرز و بوم، گاهی آرام و گاهی پرخروش ادامه می‌دهد. افزایش نرخ مطالعه، از دغدغه‌هایی بوده که همواره مطرح شده است و اینکه نرخ استاندارد مطالعه چقدر باید باشد و چه شاخص‌هایی در آن باید مدنظر قرار بگیرد از نکاتی است که شاید با توجه به مطالعه مطالب منتشر شده در فضای مجازی، در کنار مطالعه آثار مکتوب منتشر شده، به بازتعریف نیاز داشته باشد.

با این حال، متولیان کتاب در کشور، طرح‌هایی را برای علاقه‌مندان به مطالعه در راستای توسعه فرهنگ کتابخوانی و افزایش نرخ مطالعه در نظر گرفته‌اند. یکی از این طرح‌های جذاب و قابل توجه، طرح «کتاب‌خوان ماه» است که از فروردین‌ماه ۱۳۹۵ در کشور در حال اجراست.

در طرح کتابخوان ماه، برای هر ماه چند عنوان کتاب از بین کتاب‌های تازه منتشر شده، برای اقشار و سلایق گوناگون مردم و در موضوعات و مناسبت‌های متنوع مانند سبک زندگی ایرانی اسلامی، ازدواج، تربیت فرزند، اخلاق اجتماعی، خانواده، سلامت، کودک و نوجوان، علمی و دینی انتخاب و به منظور ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و تحقق دیگر اهداف طرح، کتاب‌ها در قالب‌ها و روش‌های مختلف نظیر پوستر، خلاصه‌نویسی، کتابچه، فلش و کلیپ، معرفی می‌شود و با محوریت آن کتاب‌ها فعالیت‌های کتاب محور متنوعی مثل جلسات نقد کتاب و مسابقات کتابخوانی انجام می‌گیرد. با اجرای این طرح، به نوعی علاقه‌مندان مشتاق‌تر می‌شوند تا هر ماه کتاب‌های جدید بخوانند.

همین چند روز پیش، منابع طرح کتابخوان ماه، ویژه مرداد ۱۴۰۱ با ارائه کتاب «در کنار او فقط تو بوده‌ای»، «از کوفه تا کربلا؛ ۱۰ مجلس برای دهه اول محرم»، «دخترها بابایی‌اند» و «همه سیزده سالگی‌ام؛ خاطرات اسیر آزادشده ایرانی مهدی طحانیان» معرفی شد.

آن گونه که پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور اعلام کرده است، منابع طرح کتابخوان مردادماه ۱۴۰۱ با هدف تبیین منویات رهبر معظم انقلاب برای ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، دسترسی همگانی به کتاب، لزوم معرفی کتاب‌های مفید برای پرورش فکری آحاد مختلف مردم جامعه و همچنین ارتقای فضائل اخلاقی و فرهنگ عمومی از طریق مطالعه کتاب‌های مفید و فاخر، در کشور معرفی شده است.

منابع طرح کتابخوان مردادماه را در ادامه بازخوانی و مرور می‌کنیم.

در کنار او فقط تو بوده‌ای

پدیدآور: فریبا کلهر

ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی

تعداد صفحات: ۸۴

«من، ساکن اردوگاه شناور ابلیس، با چندین چشم تیله‌ای، زبان خزنده و رونده آنجا بودم. از اول اول ماجرا آنجا بودم و کمی مانده به آخر ماجرا، راهم را گرفتم و به همان جایی برگشتم که از اول آمده بودم. اول ماجرا کجا بود و کی شروع شده بود؟ اول ماجرا در مدینه بود یا در کوفه؟ در مکه بود یا در کربلا؟»

«در کنار او فقط تو بوده‌ای» روایتی است متمایز از آنچه در مورد واقعه کربلا و عاشورا خوانده و شنیده‌ایم. این اثر با استفاده از منابع موثقی همچون لهوف، فرهنگ عاشورا، تأملی در نهضت عاشورا، همگام با حسین (ع)، تاریخ جلفا و حماسه حسینی نوشته شده است.«کلهر» در این اثر با تأکید بر اینکه شیطان واقعیتی است که وجود دارد، روایتی متفاوت و خلاقانه از حماسه عاشورا را نقل می‌کند.

از کوفه تا کربلا (۱۰ مجلس برای دهه اول محرم)

پدیدآور: حامد محقق

ناشر: نسیما

تعداد صفحات: ۵۴

«هر شب از ۱۰ روز اول ماه محرم به نام یکی از شهدای کربلاست، اما شاید برخی با وجود آنکه در این مجالس شرکت می‌کنند هنوز نمی‌دانند که نام هر شب چیست، به چه شخصی تعلق دارد و ماجرای رشادت‌های او چیست؟»

«حامد محقق» در کتاب «از کوفه تا کربلا» در ۱۰ مجلس وقایع هر شب ماه محرم را به سادگی تمام برای نوجوانان و کودکان بیان می‌کند. بچه‌های عزیزی که دوست دارند در روضه‌های خانگی، هیئت‌های گروه همسالان یا حتی برای مطالعه خودشان کتاب خوبی داشته باشند از کوفه تا کربلا بهترین گزینه است.

در واقع این کتاب روضه‌ای خودخوان است و برای کسانی که می‌خواهند خودشان روی منبر بروند و سخنرانی و بدون بزرگ‌ترها مجلس روضه‌ای برپا کنند بسیار مفید و کاربردی است. متن ساده، همراه با تصاویر که در ذیل برخی از مطالب آن، اشعار معروف عاشورایی نیز آمده است از شاخصه‌های این کتاب محسوب می‌شود، حجم کم آنکه جا به جایی و استفاده از آن را تسهیل می‌کند از ویژگی‌های دیگر کتاب به‌شمار می‌رود. این کتاب کمک می‌کند تا نوجوانان ماجرای واقعی عاشورا را بدون برخی حواشی که ممکن است در بعضی مجالس بشنوند بدانند.

همه سیزده سالگی‌ام (خاطرات اسیر آزاد شده ایرانی مهدی طحانیان)

پدیدآور: گلستان جعفریان

ناشر: سوره مهر

تعداد صفحات: ۵۱۵

کتاب «همه ۱۳ سالگی‌ام» خاطرات دوران اسارت «مهدی طحانیان» است؛ روایتی دست نخورده از آن دوران که با قلمی ساده، روان و بی‌کم‌وکاست بیان شده است. نویسنده در این اثر سعی دارد احساسات واقعی راوی در آن لحظات، همراه با تحولات روحی و فکری‌اش را به تصویر بکشد.

نوجوان سیزده ساله‌ای از شهرستان اردستان به شهر اصفهان می‌رود و از آنجا به جبهه‌های جنوب اعزام می‌شود. بخش ابتدایی کتاب، بیانگرِ مشکلات و دردسرهای طحانیان برای اعزام به جبهه است. در بخش بعدی نیز نمایی از مشکلات رزمنده نوجوان که اکنون در اسارت نیروهای بعثی است به نمایش در آمده است.

همه سیزده سالگی‌ام در ۱۸ فصل به سه قسمت از خاطرات طحانیان از مشکلات قبل از اعزام به جبهه، دوران اسارت و سپس، آزادی پرداخته است. «جعفریان» توانسته با روایتی دست نخورده و بکر، دوران اسارت و تحولات روحی و فکری یک اسیر، با همه تردیدها و ترس‌ها را بدون توجه به وضعیت فعلی او به تصویر بکشد.

دخترها بابایی‌اند (زندگی داستانی شهید مدافع حرم جواد محمدی)

پدیدآور: بهزاد دانشگر

ناشر: شهید کاظمی

تعداد صفحات: ۲۷۲

«جواد محمدی»، جوانی فعال، پُرشور، فرهنگی و انقلابی بود. علاقه حضور و فعالیت در پایگاه‌های بسیج، پایش را به سپاه پاسداران باز کرد. «دخترها بابایی‌اند» ماجرایی است از زندگی او که خیلی هم از ما دور نبود. راویان متعدد این کتاب او را با نگاه شخصی خودشان توصیف می‌کنند؛ شرح ماجراهایی که در کل تصویری واحد و کامل از شهید را ترسیم می‌کنند.

این کتاب شرحی است از روابط پر مهر و عاطفه جواد محمدی و خانواده‌اش؛ بهانه‌های دختر کوچک او که هنگام خواب برایش قصه می‌گفت، وصفِ حال پدر و مادری که برای عاقبت‌بخیر شدنش به خدا توکل کردند، همسرش که با غروب آفتاب، نور عشق و امید در دلش کم‌رنگ می‌شد، اقوام و دوستانی که هر یک روایتی دلنشین از خوبی‌ها، محبت‌ها و توجهات او دارند.

سرانجام روز پنج‌شنبه، یازدهم خردادماه ۹۶ زمان اعزام به سوریه فرا می‌رسد و سه‌شنبه، شانزدهم خردادماه ۹۶ در اثر اصابت گلوله به پا و پهلو به شهادت می‌رسد. بعد از گذشت ۲۵ روز چشم‌انتظاری، پیکر مطهر او را پیدا کردند و به آغوش وطن سپردند.

کد خبر 590971

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.