ناگهان چقدر زود دیر می شود...

قیصر امین‌‏پور متولد دوم اردیبهشت ماه 1338 در شهر دزفول است. وی تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در «گتوند» و دزفول به پایان برد، سپس به تهران آمد و دکترای خود را در رشته زبان و ادبیات فارسی از دانشگاه تهران در سال 1376 دریافت نمود.

به گزارش ایمنا، وی فعالیت هنری خود را در حوزه اندیشه و هنر اسلامی در سال 1358 آغاز کرد. در سال 1367 سردبیر مجله سروش نوجوان شد و از همین سال در دانشگاه الزهرا و دانشگاه تهران به تدریس اشتغال داشت. در سال 1382 نیز به عنوان عضو فرهنگستان ادب و زبان فارسی انتخاب شد. اولین مجموعه شعرش را با عنوان «تنفس صبح» که بخش عمده آن غزل بود و حدود بیست قطعه شعر آزاد، از سوى انتشارات حوزه هنرى در سال 63 منتشر کرد و در همین سال دومین مجموعه شعرش «در کوچه آفتاب» را در قطع پالتویى توسط انتشارات حوزه هنرى وابسته به سازمان تبلیغات اسلامى به بازار فرستاد.
در سال 1365 «منظومه ظهر روز دهم» او توسط انتشارات برگ وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى به بازار مى‏ آید. شاعر در این منظومه 28 صفحه‏ اى ظهر عاشورا، غوغاى کربلا و تنهایى عشق را به عنوان جوهره سروده بلندش در نظر مى‏ گیرد. سال 69 برگزیده دو دفتر تنفس صبح و در کوچه آفتاب با عنوان «گزیده دو دفتر شعر» از سوى انتشارات سروش از وى منتشر شد.
اثر دیگر این شاعر بزرگ «آینه ‏هاى ناگهان» بود که تحول کیفى و کمى او  را بازتاب می دهد. در این مرحله امین ‏پور به درک روشن‏ترى از شعر و ادبیات مى‏ رسد. اشعار این دفتر نشان از تفکر و اندیشه ‏اى می دهد که در ساختارى نو عرضه می ‏شود. آینه ‏هاى ناگهان، امین‏ پور را به عنوان شاعرى تأثیرگذار در طیف هنرمندان پیشرو انقلاب تثبیت مى‏ کند و از آن سو نیز موجودیت شاعرى از نسل جدید به رسمیت شناخته می ‏شود.
در اواسط دهه هفتاد دومین دفتر از اشعار او با عنوان «آینه ‏هاى ناگهان2» منتشر می ‏شود که حاوى اشعارى است که بعدها در کتاب‏‌هاى درسى به عنوان نمونه ‏هایى از شعرهاى موفق نسل انقلاب می آید. در همین دوران است که برخى از اشعار وى همراه با موسیقى تبدیل به ترانه ‏هایى می‌شود که زمزمه لب ‏هاى پیر و جوان می ‏گردد. پس از تثبیت و اشتهار، ناشران معتبر بخش خصوصى علاقه خود را به چاپ اشعار امین‏‌پور نشان می دهند و در اولین گام، انتشارات مروارید گزینه اشعار او را در کنار گزینه اشعار شاملو، فروغ، نیما و دیگر شاعران به دست چاپ می ‏سپارد که در سال 78 به بازار مى ‏آید.
«گل‏ها همه آفتابگردانند» کتاب دیگر امین‏‌پور نیز در سال 81 از سوى انتشارات مروارید منتشر شد که به چاپ‏‌هاى متعدد رسید و با استقبال خوبى روبه‏ رو شد. دکتر قیصر امین ‏پور در سال 1382 علیرغم تمایلش از سردبیری سروش نوجوان استعفا داد.
ویژگی سخن
قیصر امین پور پیش از آنکه به عنوان شاعر کودک و نوجوان به شمار آید در جامعه ادبی امروز به خاطر ویژگی های شعری اش شناخته شده است و شعرهای عمومی اش بیشتر از شعرهای کودکانه و نوجوانانه اش بر سر زبانهاست. از نیمه ی دوم دهه شصت بود که قیصر امین پور به ثبات زبان و اندیشه در شعرش دست یافت. هر چند جامعه ادبی او را به عنوان یک ادیب آکادمیک و استاد دانشگاه می شناسد، ولی حوزه ادبیات کودکان و نوجوانان هنوز قیصر را از آن خود می داند.
ویژگی های شعری
مضمون بکر: هوشیاری و دقت نظر امین پور از او شاعری مضمون یاب و نکته پرداز ساخته است. مضمون یابی و نکته پردازی او از نوعی نیست که وی را از واقعیت ها دور ساخته و نازک اندیشی های معماگونه را به ذهن و زبانش راه دهد (مانند شاعران سبک هندی). ویژگی زبان او در عین سادگی و روانی، از زیبایی چشمگیری برخوردار است.
اندیشه های نو: یک تفکر سنتی در این مورد بر این باور است که هر چه بوده، گذشتگان و دیگران سروده و نوشته اند. پس آنچه سروده و نوشته می‌شود، تازگی و طراوت ندارد و دست کم تفسیری از آثار آنان است. اما پاسخی دیگر هست که می گوید: همه چیز را همگان می دانند و همگان هنوز و به خلق و کشف مدام هنری باور دارند. قیصر یکی از شاعرانی است که در این زمینه تلاش خوبی را سرگرفت.
زبان امروزی: امین پور در شعرهایش می کوشد از زبان امروزی در نهایت سلاست و روانی استفاده کند و رعایت کامل قوانین بکار گرفتن فرهنگ کنایات و اصلاحات به جمعیت زبان او کمک می کند. او در شعر «بال های کودکی» بیش از هر شعری فرهنگ زبانی توده مردم را وارد کرده است.
گوناگونی موضوعات: موضوعات برگزیده او، عام و متعلق به نوجوانان و مردم است و تازگی و طراوت خوبی دارند و این فعالیت و حجم ذهنیت او را نشان می دهد.
وزن: یکی از راههای ارتباط با کودکان و نوجوانان در شعر استفاده از وزن ریتمیک و واژه های موزون و خوش آهنگ است و امین پور از این اوزان و نیز دیگر اوزان برای عام در شعرهایش به تنوع استفاده کرده است.
قیصر امین پور از شاعران مطرح عصر انقلاب اسلامی است که در قالب های مختلف شعر، آثار باارزش و قابل توجهی پدید آورده است. وی در انواع قالب‌های شعری بخصوص غزل و رباعی و شعر نو نیمائی سروده های فراوان دارد. او در قالب غز ، غزلهای زیبائی را با ترکیبات کم سابقه یا بی سابقه پدید آورده که با تصاویر بدیع همراه است.
امین پور در غزل به اوزان کلاسیک و جا افتاده گرایش دارد اما ترکیبات بدیع و تصاویر نو ، غزلهای وی را دلنشین و زیبا ساخته اند. قیصر از شاعرانی است که در شعر نیمایی از پیروان شیوه نیماست. اشعار نو او که غالباً مضامین اجتماعی دارد از نگاه تیزبین و ژرف هنرمندانه حکایت می کند. در اشعار او تصاویر اکثر ذهنی و احساسی است تا تصاویر عینی، کشف‌های کلامی و ایجاد ترکیبات بدیع و نو از ویژگی‌های شاخص اشعار اوست.
قیصر از معدود شاعرانی است که بعد از انقلاب، ضمن گرایش به شعر کلاسیک در قالب غزل و رباعی همگام با حوادث انقلاب، ساخت نیمائی شعر را از پی گرفته و اشعاری با درون مایه ای نو و زبانی ساده و بی پیرایه و صمیمی و دلنشین سروده است.
دکتر قیصر امین پور در سال 1367 از مؤسسه گسترش هنر، جایزه ویژه نیما یوشیج را دریافت کرد. هم‌‌چنین در سال 1378 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یکی از شاعران برتر دفاع مقدس در دهه های 60 و 70 برگزیده شد.
حرف‌های ما هنوز ناتمام
تا نگاه می‌کنی
وقت رفتن است
باز هم همان حکایت همیشگی!
پیش از آن‌که با خبر شوی
لحظه‌ی عزیمت تو ناگزیر می‌ شود
آی...
ای دریغ و حسرت همیشگی
ناگهان
چقدر زود
دیر می‌شود!

وی در آخرین روزهای سال 1377 دچار سانحه تصادف در جاده کناره شمال گردید و به شدت مجروح شد. شدت جراحات وارده به دکتر امین پور به حدی بود که وی به دفعات تحت عمل های مختلف جراحی قرار گرفته و برای ادامه معالجات برای مدت کوتاه به کشور انگلستان اعزام شد. وی در سال 1381 تحت عمل پیوند کلیه قرار گرفت و بهبودی نسبی یافت. سرانجام در آبان ماه 1386 درگذشت.
12168/135
کد خبر 252941

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.