طرز تهیه هویج پلو با مرغ و دارچین + نکات کلیدی و آموزش مرحله به مرحله پخت غذای اصفهانی

مواد لازم و آموزش مرحله به مرحله‌ طرز تهیه‌ هویج پلو با مرغ و دارچین به صورت خانگی به همراه نکات مهم برای آماده سازی غذای اصفهانی در این مطلب آموزش داده شده است.

به گزارش ایمنا، هویج پلو یکی از غذاهای پرطرفدار و سنتی ایران است که به علت داشتن هویج و مرغ خاصیت فراوانی دارد و منبع غنی از ویتامین A و پروتیین است. لذا می‌توان گفت این غذای ایرانی برای کودکان بسیار مفید است بنابراین بهتر است، هویج پلو را در برنامه غذایی خود قرار دهید. این غذا در شهرهای مختلف ایران مانند اصفهان، تبریز و شیراز به صورت‌های مختلف پخته می‌شود.

مواد لازم برای تهیه هویج پلو با مرغ و دارچین

برنج ۲ پیمانه
هویج بزرگ ۲ عدد
سینه یا ران مرغ ۲۰۰ گرم
زعفران دم کرده به مقدار کافی
پیاز ۲ عدد
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
دارچین و پودر سیر به میزان لازم
زردچوبه و روغن به مقدار کافی

طرز تهیه هویج پلو با مرغ و دارچین

طرز تهیه هویج پلو با مرغ و دارچین + نکات کلیدی و آموزش مرحله به مرحله پخت غذای اصفهانی

مرحله اول

ابتدا قابلمه‌ای بردارید و درون آن را مقداری آب بریزید سپس مرغ‌های شسته شده را درون آن بیندازید. سپس پیازها را شسته و پوست کنده و با چاقو خرد کرده و به مرغ‌های داخل آب اضافه کنید. نمک، فلفل، دارچین، پودر سیر و زردچوبه را به مواد اضافه کنید. پس از آن منتظر بمانید تا مرغ‌ها پخته شوند.

مرحله دوم

برنج‌ها را از قبل خیس کرده سپس قابلمه‌ای بردارید و درون آن را آب بریزید سپس روی شعله گاز بگذارید تا به جوش آید. سپس برنج‌ها را داخل قابلمه که حاوی نمک است بریزید. پس از قد کشیدن برنج آن را آبکش کرده و کنار بگذارید.

مرحله سوم

در این مرحله مرغ‌های پخته شده را از قابلمه خارج کنید و استخوان‌های آن را جدا کنید. سپس مرغ‌ها را ریش ریش کنید.

مرحله چهارم

هویج‌ها را شسته و تمیز کنید. با استفاده از رنده درشت، آنها را رنده کنید و درون ماهیتابه ای بریزید. سپس ماهیتابه را روی شعله کم گاز قرار دهید و منتظر بمانید تا هویج‌ها کمی نرم شوند.

مرحله پنجم

درون ماهیتابه دیگری کمی روغن بریزید و یک عدد پیاز متوسط با رنده ریز، رنده کنید. سپس آنها را درون روغن داخل ماهیتابه بریزید و بعد از سبک شدن پیاز، مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید تا طلایی رنگ شوند.

مرحله ششم

در این مرحله مرغ‌های ریش ریش شده را به پیازهای درون ماهیتابه اضافه کنید و مقداری زعفران به آن اضافه کنید تا رنگ طلایی به خود بگیرند. سپس هویج از قبل نرم شده را به این مواد اضافه کنید و به اندازه کافی، دارچین، نمک، زردچوبه و فلفل سیاه بزنید.

مرحله هفتم

قابلمه‌ای بردارید و روی شعله گاز قرار دهید. سپس مقداری روغن درون آن بریزید. مقداری از برنج را درون قابلمه بریزید و لایه‌ای از مواد آماده شده را روی برنج اضافه کنید سپس لایه‌ای دیگر از برنج بریزید و این کار را تا تمام شدن مواد و برنج به صورت لایه لایه ادامه دهید.

مرحله هشتم

در این مرحله، روی برنج مقداری زعفران آب کرده بریزید و کمی روغن نیز به آن اضافه کنید. در نهایت زیر قابلمه را شعله پخش کن قرار دهید و دم کنی روی قابلمه بگذارید تا دم بکشد. پس از دم کشیدن هویج پلو، آن را داخل سینی ریخته و با یکدیگر به خوبی ترکیب کنید. در این هنگام هویج پلو با مرغ و دارچین شما آماده سرو است.

طرز تهیه هویج پلو با مرغ و دارچین + نکات کلیدی و آموزش مرحله به مرحله پخت غذای اصفهانی

نکات کلیدی طرز تهیه هویج پلو با مرغ و دارچین

  • برای تهیه هویج پلو می‌توانید هم از سینه مرغ، یا ران مرغ و یا ترکیبی از سینه و ران مرغ استفاده کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید این غذا را با گوشت چرخ کرده هم درست کنید.
  • برحسب ذائقه خود می‌توانید مقداری شکر و زرشک هم به مواد هویج و مرغ خود اضافه کنید.
  • می‌توانید از سیب زمینی و یا نان برای ته دیگ این غذا استفاده کنید.
  • می‌توانید از ادویه‌ها و چاشنی‌های دیگری مثل تخم گشنیز، سماق، پابریکا، پول بیبر و … استفاده کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید مقداری پیاز سرخ شده تهیه کنید و به غذای خود اضافه کنید.
  • برای از بین بردن هورمون مرغ توصیه می‌شود مرغ‌ها را داخل آب بگذارید و روی شعله گاز قرار دهید. هنگامی که به جوش آمد، کف ایجاد شده روی مرغ‌ها نشان از وجود هورمون آنهاست سپس آب آن را خالی کنید و مرغ‌ها را با آب سرد بشویید. سپس مواد پیاز و ادویه‌ها را اضافه کرده و روی آن را مجدداً آب بریزید و اجازه دهید تا مرغ‌ها پخته شوند.
کد خبر 602450

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.