خستگی؛ نشانه رایج کمبود ویتامین B12

نتایج بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که خستگی شدید، جزو علائم رایج کمبود ویتامین B12 است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ویتامین‌ها و مواد معدنی نقش مهمی در حفظ سلامتی انسان، افزایش انرژی و کاهش خطر ابتلاء به بیماری‌های مختلف دارد؛ همچنین با عفونت‌ها مقابله می‌کند، باعث تقویت استخوان می‌شود، به بهبود سریع زخم‌ها و تنظیم هورمون‌ها نیز کمک شایانی می‌کند. کمبود هرگونه ویتامین یا مواد معدنی ضروری می‌تواند عملکرد بدن را مختل کند و باعث بروز مشکلات سلامتی شود.

چرا ویتامین B12 برای بدن ضروری است؟

ویتامین B12 یک ماده مغذی ضروری است که عملکردهای مهم زیادی در بدن را انجام می‌دهد. این ویتامین محلول در آب به بهبود سلامت اعصاب می‌کند و تولید DNA و گلبول‌های قرمز را تسهیل می‌کند. متخصصان معتقدند که کمبود ویتامین B12 باعث بروز عوارض متعدد و علائم مختلف می‌شود.

رایج‌ترین علائم کمبود ویتامین B12 چیست؟

نتایج مطالعه‌ای که در مجله Nursing منتشر شده و تقریباً هزار نفر را مورد ارزیابی قرار داده است، نشان می‌دهد که افراد مبتلا به کمبود ویتامین B12 درگیر طیف وسیعی از علائم می‌شوند که رایج‌ترین آن خستگی است. شدت این نوع خستگی معمولاً پس از بیدار شدن از خواب بیشتر است. تقریباً ۳۰ درصد افراد شرکت‌کننده در مطالعه از ریزش مو، زخم دهان و تاری دید رنج می‌بردند، درحالی‌که ۳۴ درصد دچار گلوسیت شده بودند، مشکلی که در آن زبان متورم و ملتهب می‌شود.

دیگر علائم کمبود ویتامین B12 چیست؟

کمبود ویتامین B12 می‌تواند به تدریج ایجاد شود، اما اگر به موقع درمان نشود ممکن است شرایط بدتر شود. بعضی از علائم رایج کمبود ویتامین B12 شامل خستگی شدید، تنگی نفس، سردرد، سرگیجه، پوست رنگ پریده، تپش قلب، مشکلات گوارشی و مشکلات تمرکزی می‌شود.

چگونه می‌توان خطر کمبود ویتامین B12 را کاهش داد؟

ویتامین B12 به صورت طبیعی در بدن تولید نمی‌شود، به همین دلیل باید از مواد غذایی حاوی این نوع ویتامین مصرف کرد. بعضی از بهترین منابع ویتامین B12 شامل گوشت گاو، مرغ، صدف، خرچنگ، محصولات لبنی مانند شیر، پنیر و ماست، تخم‌مرغ و غلات غنی شده می‌شود.

کد خبر 602404

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.