کشف یافته‌ای جدید درجهت کمک به طراحی زیست‌ساختارهای سه‌بعدی

محققان با استفاده از کریستالوگرافی اشعه ایکس، ۳۶ اتصال مولکولی مبتنی بر DNA را بررسی و فاکتورهایی کشف کردند که ساختارهای شبکه سه‌بعدی خودآرا را ایجاد می‌کنند؛ این کار مجموعه بلوک‌های ساختمانی شبکه‌هایی را گسترش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه علم‌وفناوری را در روزی که گذشت، مرور می‌کنیم:

راه‌اندازی دستگاه فوق پیشرفته EPS برای بیماران قلبی

روابط عمومی بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز اعلام کرد: دستگاه فوق پیشرفته EPS به منظور درمان بیماران آریتمی قلبی در بیمارستان امام خمینی (ره) اهواز راه‌اندازی شد.

در ادامه نوسازی تجهیزات پزشکی مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امام خمینی (ره) اهواز یک دستگاه EPS به ارزش ۴۳ میلیارد ریال به منظور درمان بیماران قلبی مبتلا به آریتمی یا ضربان نامنظم قلب در این مرکز نصب و راه اندازی شد.

بر اساس این گزارش دستگاه EPS نصب شده یکی از نمونه‌های بسیار پیشرفته در نوع خود است که در بالا بردن کیفیت و کمیت درمان بیماران قلبی خوزستان و همچنین استان‌های همجوار بسیار مؤثر است.

آریتمی قلبی یا اختلال در ریتم قلب معمولاً در اثر عملکرد نامناسب پیام‌های الکتریکی هماهنگ کننده ضربان قلب به وجود می‌آید و منجر به افزایش یا کاهش ضربان و یا نامنظم شدن آن می‌شود.

این بیماری ممکن است به صورت بال بال زدن یا تپش قلب برای بیمار رخ دهد که گاهی نیز بی‌خطر است. با این حال برخی از آریتمی‌ها ممکن است با علائم و نشانه‌های آزار دهنده و در برخی مواقع کشنده همراه باشند.

توجه به علوم پایه و مباحث مرتبط به شیمی در کنگره سلول‌های بنیادی

حامد دائمی در نشست خبری بیست‌ویکمین جشنواره و بیست‌وسومین کنگره بین‌المللی رویان که صبح امروز _شنبه دوازدهم شهریورماه ۱۴۰۱_ در پژوهشگاه رویان برگزار شد، گفت: روز اول، دکتر امیرعلی حمیدیه، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی و دکتر رندی شکمن، برنده جایزه نوبل و استاد دانشگاه کالیفرنیا، سخنرانان کلیدی هستند. نیمی از مقاله‌های ارسال‌شده مربوط به کنگره سلول‌های بنیادی بوده است.

وی افزود: نوآوری کنگره امسال نسبت به کنگره‌های سال قبل، توجه به بخش علوم پایه و مباحث مرتبط با شیمی و مواد است که می‌تواند در علم پزشکی و سلول‌های بنیادی کاربرد داشته باشد. بر همین اساس، دو بخش جدید به کنگره اضافه شده که یکی از آنها به نقش شیمی در سلول‌های بنیادی و دیگری، روش‌ها و نوآوری‌های موجود در ساخت فرآیندها و سازه‌های مورد استفاده در سلول‌های بنیادی است.

کشف یافته‌ای جدید درجهت کمک به طراحی زیست‌ساختارهای سه‌بعدی

محققان با استفاده از کریستالوگرافی اشعه ایکس، ۳۶ اتصال مولکولی مبتنی بر DNA را بررسی و فاکتورهایی کشف کردند که ساختارهای شبکه سه‌بعدی خودآرا را ایجاد می‌کنند؛ این کار مجموعه بلوک‌های ساختمانی شبکه‌هایی را گسترش می‌دهد که می‌توانند مولکول‌ها را به آرایه‌های منظم برای تولید نانو آنتن‌ها و حسگرهای تک‌ذره‌ای تبدیل کنند. طبیعت از مارپیچ دوگانه DNA برای ذخیره نقشه تمام اشکال زنده استفاده کرده و از الفبای چهار حرفی نوکلئوتیدها برای این منظور استفاده می‌کند. محققان حوزه نانو فناوری DNA به دنبال تقلید و حتی گسترش امکانات معماری DNA فراتر از آن چیزی هستند که طبیعت ایجاد کرده است.

توصیه‌های جدید سازمان بهداشت جهانی برای مبارزه با آبله میمونی

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که کشورهای مختلف جهان همچنان شاهد افزایش تعداد عفونت‌های آبله میمونی هستند و به همین دلیل در دستورالعمل جدید خود، سه مورد را برای از بین بردن این بیماری ارائه کرده است. در شرایطی که هنوز همه‌گیری کووید ۱۹ به طور کامل از جهان ریشه کن نشده است، شاهد ظهور و گسترش یک بیماری ویروسی جدید به نام آبله میمونی هستیم که بر اساس آمارهای رسمی تاکنون بیش از ۵۰ هزار نفر را درگیر کرده است.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه جدید خود خطاب به رسانه‌ها اعلام کرد که چندین کشور همچنان شاهد افزایش تعداد عفونت‌های آبله میمونی هستند و سه مورد را برای از بین بردن این بیماری برشمرده است.

کدام علائم کرونا زودتر از بین می‌رود؟

علائم بیماری کووید -۱۹ با توجه به سویه ایجادکننده آن، متفاوت است. برای نمونه، زیرسویه BA.5 امیکرون باعث بروز علائم تنفسی فوقانی مانند گلودرد، خستگی، تب و آبریزش بینی می‌‎شود و ریه‌های فرد را تحت تأثیر قرار نمی‌دهد. علاوه بر این، شدت علائم بیماری کووید -۱۹ ممکن است از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. تب یکی از رایج‌ترین و اولین علائم بیماری کووید -۱۹ است که پس از گذشت چند روز بهبود پیدا می‌کند. زمانی که التهاب بدن افزایش پیدا می‌کند، فرد دچار تب می‌شود.

بیشتر افراد مبتلا به بیماری کووید -۱۹ طی چند روز تا چند هفته بهبود پیدا می‌کنند، اما ممکن است بعضی از علائم بیماری برای مدت طولانی‌تری ماندگار باشد. طیف گسترده‌ای از علائم ممکن است تا هفته‌ها، ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از بهبود یافتن از بیماری ادامه‌دار باشد. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های در آمریکا (CDC) اعلام کرده است که علائم بیشتر بیماران معمولاً با گذر زمان بهبود پیدا می‌کند، اما برخی افراد دچار علائم طولانی‌مدت آن می‌شوند.

کد خبر 602090

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.