تلاش دانشمندان برای مقابله با پیری به کجا رسید؟

عروس دریایی نامیرا که در اقیانوس‌ها یافت می‌شود در اثر افزایش سن نمی‌میرد بلکه این توانایی را دارد که پس از بلوغ دوباره به مرحله اول از حیات خود بازگردد و زندگی را از سر بگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، سرفصل مهم‌ترین رویدادهای خبری حوزه سلامت را در روزی که گذشت مرور می‌کنیم:

تلاش دانشمندان برای مقابله با پیری به کجا رسید؟

عروس دریایی نامیرا که در اقیانوس‌ها یافت می‌شود در اثر افزایش سن نمی‌میرد بلکه این توانایی را دارد که پس از بلوغ دوباره به مرحله اول از حیات خود بازگردد و زندگی را از سر بگیرد. محققان با مقایسه DNA دو گونه مشابه عروس دریایی توانستند ژن‌هایی را بیابند که پیری را در عروس دریاییِ نامیرا متوقف و معکوس می‌کند. ممکن است یافته‌های آن‌ها راه‌حل‌هایی برای مقابله با پیری انسان و شرایط مرتبط با سن، پیش پای پژوهشگران بگذارد.

عروس دریایی جاودان (Turritopsis dohrnii) می‌تواند چرخه زندگی را معکوس کند. آن‌ها در هنگام بروز دشواری‌ها مانند قرار گرفتن در محیط‌های خشن یا پس از آسیب، بدن خود را به صورت کیست‌های بی‌شکل ذوب کرده، به کف دریا می‌چسبند و به صورت پلیپ در می‌آیند. آن‌ها می‌توانند این چرخه را به مدت نامحدودی از سر بگیرند تا مرگ در سن بالا را دور بزنند.

دردهای عضلانی جزو عوارض جانبی داروهای استاتین نیست

نتایج یک متاآنالیز شامل بررسی داده‌های ۲۳ کارآزمایی بالینی تصادفی‌شده و بیش از ۱۵۰ هزار شرکت‌کننده نشان داده که درد یا ضعف عضلانی یک عارضه جانبی رایج از درمان دارویی با استاتین نیست. یافته‌های مهم حاکی از آن است که اغلب تجربه‌های مشکلات عضلانی در حین مصرف استاتین‌ها ناشی از دارو نیست و نباید تأثیری بر قطع درمان توسط فرد داشته باشد. تخمین‌زده شده است که از هر پنج نفر یک نفر به دلیل عوارض جانبی اغلب درد و درد عضلانی، مصرف استاتین‌ها را متوقف می‌کند. علی‌رغم اینکه آزمایش‌های بالینی کنترل‌شده با دارونما، مشکلات عضلانی را به عنوان یک عارضه جانبی مرتبط با استاتین‌ها تشخیص نمی‌دهند، این ایده در میان بسیاری از بیماران و پزشکان رایج شده است.

نشانه‌های مخفی کم آبی

هیدراته ماندن یا آبرسانی کافی به بدن برای احساس خوب و عملکرد در بهترین حالت امری حیاتی است. با توجه به اینکه ۶۰ درصد بدن به متوسط از آب تشکیل شده برای عملکرد در سطوح مختلف نیاز به آب وجود دارد. برخی از کارهای اصلی بدن از جمله دفع مواد زائد و سموم، تنظیم دمای بدن، روغن کاری مفاصل و بهبود سلامت سلولی، بافتی و اندام‌ها بدون آب امکان پذیر نیست. از جمله وظایف آب کمک به تولید بزاق، هضم مناسب، و رساندن اکسیژن به سراسر بدن شما است.

نوشیدن آب چه فوایدی برای سلامتی بدن دارد؟

نوشیدن آب به مقدار مناسب دارای فواید زیادی برای سلامتی است؛ تقریباً ۷۰ درصد از بدن را آب تشکیل می‌دهد و بر همه سلول‌ها تأثیر می‌گذارد تا آب مورد نیاز بدن تأمین شود. نوشیدن آب به سم‌زدایی بدن و حفظ دمای آن کمک شایانی می‌کند؛ این اتفاقات به نوبه خود باعث بهبود سلامتی افراد می‌شود. از فواید اصلی نوشیدن آب می‌توان به سم‌زدایی بدن، کمک به هضم غذا و حفظ سلامت دهان، حفظ رطوبت بدن، چربی‌سوزی، حفظ دمای بدن، ضد پیری، کاهش استرس، رفع گرفتگی عضلات، دفع سنگ کلیه، تسکین سوزش معده و تأمین انرژی بدن اشاره کرد.

چه تفاوتی بین علائم کووید -۱۹ و آنفلوآنزای خوکی وجود دارد؟

قبل از همه‌گیری ویروس کرونا، آنفلوآنزای خوکی آخرین همه‌گیری بزرگی بود که در بسیاری از نقاط جهان رخ داد. اخیراً تعداد مبتلایان به آنفلوآنزای خوکی در هند افزایش یافته است. پزشکان به این نتیجه رسیده‌اند که برخی بیماران علائم عفونت آنفلوآنزای خوکی را با بیماری کووید -۱۹ اشتباه می‌گیرند که باعث درمان نادرست و گسترش بیماری می‌شود.

آنفلوآنزای خوکی نوعی عفونت تنفسی انسانی است که توسط یک سویه آنفلوآنزا ایجاد می‌شود؛ این بیماری در ابتدا خوک‌ها را مبتلا کرد. بیماری آنفلوآنزای خوکی در سال ۲۰۰۹ توسط سازمان جهانی بهداشت (WHO) به عنوان یک بیماری همه‌گیر اعلام شد. برخی از علائم رایج این بیماری شامل تب، لرز، سرفه، گلودرد، آبریزش یا گرفتگی بینی، چشم‌های اشک‌آلود و قرمز، بدن‌درد، خستگی و سردرد می‌شود؛ این علائم حدود یک یا سه روز پس از قرار گرفتن در معرض ویروس ایجاد می‌شود.

تأثیر سیگار در عملکرد قلب

گروهی از محققان به‌منظور بررسی تأثیر سیگار بر سلامت قلب، مطالعه جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، داده‌های پزشکی تقریباً ۴۰۰۰ مرد و زن در رده سنی ۲۰ تا ۹۹ سال را که هیچ‌کدام بیماری قلبی نداشتند، بررسی کردند. افراد شرکت‌کننده در مطالعه در مورد عادات سیگار کشیدن خود گزارش کردند؛ همچنین از قلب آن‌ها سونوگرافی شد تا متوجه شوند چگونه عمل می‌کند.

نتایج بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد افراد سیگاری قلب‌های ضخیم‌تر، ضعیف‌تر و سنگین‌تری دارند. هرچه افراد بیشتر از سیگار استفاده می‌کردند، قدرت پمپاژ قلب آن‌ها بیشتر آسیب می‌بیند. سیگار نه تنها به رگ‌های خونی آسیب وارد می‌کند، بلکه به صورت مستقیم به قلب نیز آسیب می‌رساند، البته بعضی از این آسیب‌ها با ترک سیگار قابل برگشت است.

به گفته محققان به خوبی مشخص شده است که سیگار کشیدن باعث انسداد شریان‌ها می‌شود و در نهایت منجر به بروز بیماری عروق کرونر قلب و سکته می‌شود. قلب می‌تواند تا حدودی با ترک سیگار بهبود پیدا کند، بنابراین هرگز برای ترک سیگار دیر نیست.

کد خبر 601394

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.